Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slik som mange barnehager er organisert, med åpningstid på 9 timer, og med ansatte som jobber 7.5 timer minus pause, og (for førskolelærerne) en del ubundet arbeidstid, noe møter, sykdom og avspasering,

kan man ikke la "en fast person å forholde seg til" være altfor bokstavlig.

Faste rutiner og trygghet er viktig synes jeg. Yngstejenta vår var bare 10 mnd da hun begynte i bhg og dette var elementer som gjorde henne veldig trygg på den nye tilværelsen. Vi hadde og har en kontaktperson men som nevnt over her er det ikke bestandig hun er tilgjengelig og da er de greit at jenta vår er trygg på flere. Men det er atmosfæren og de faste holdepunktene i dagene som gjør henne trygg.

Faste rutiner er selvsagt viktig, men små barn er veldig tilpasningsdyktige. De finner seg ofte fort til rette. Til å begynne med er det viktig at de har en fast tilknytningsperson, og etterhvert blir de mer og mer kjent med de andre voksne på avd. Av praktiske hensyn må de nødvendigvis forholde seg til flere voksne (oftest 3-4 faste, og i tillegg et par vikarer).

Forøvrig så er det jo viktig med sove- og matrutiner på disse minste. De aller fleste barnehager har en fast dagsrytme, og for de minste styres denne mye av søvn og mat. Utover dette tror jeg de minste finner seg raskt til rette, selv om ikke alle dager er like.

Jeg synes småbarnsavdelinger er veldig bra for de minste, men har kun erfaringer med avd med fra 9 til 14 barn. Dersom det blir flere så små barn samlet, tror jeg det kan bli alt for mange og for urolig for de minste. Søskengruppe kan fungere veldig bra også for de minste. Det kommer an på hvor flinke personalet er til å organisere og dele opp i grupper. Så hva som er best blir igrunnen en smakssak, og vil variere ut fra hvordan personalet klarer å organisere det.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...