Gå til innhold

Grøt/ spørsmål


-Helena-

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid brukte dere fra dere begynte med grøt til dere kom opp i fulle porsjoner?

Gutten min er ennå ikke noe glad i grøt, han spiser litt på kvelden, men er langt fra full porsjon. Må blande med fruktpure for at han skal spise noe i det hele tatt.

Samtidig sliter jeg også med å finne middagsmat som han liker, noen som har gode forslag, evt sliter med det samme?

Begynner å bli litt slitsomt dette her for jeg tenker at jeg ikke vil begynne med nattavvenning før han spiser bra på dagen.

 

Ble lengre enn jeg hadde tenkt dette her, men måtte bare lufte tankene litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har de samme problemene som meg du ;)

Men det ser ut for at det er over nå og jeg skal begynne å avvenne inatt.

Men gutten min har alltid bare likt maisgrøt med masse pure og det får han både til frokost og kvelds, men han har sjelden spist av en hel posjon som vistnok er av 1dl til 1,5dl vann. Middag åt han 1/4 glass her nå en stund, men plutselig idag åt han ett halvt. Det går i rykk og napp. Alt kommer an på hvordan han sover og når han får de andre måltidene på dagen. Jeg har begynt å kutte ut morgenpupp nå for å få i han grøt, men idag fant jeg ut at kanskje nattpuppen må vekk og heller gi han morgenpupp. Tror ikke det er noen fasit.

Mao så har jeg brukt 3-4 mnd på å få maten til å funke og det funker ikke ennå, men kanskje det retter seg om et par mnd :)

 

LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne noe om hva til middag.

Tror ikke det har noe å si hva han får her i huset, han kan spise mye en dag og lite en anna dag av akurat det samme jeg har laget.

Det eneste kan virke som at han liker godt potet og mais, sikkert fordi det likner på maisgrøten jeg gir han ;) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom opp i to fulle porsjoner i løpet av et par-tre uker, men det er jo så individuelt. Tenkte heller jeg skulle nevne hva Sigurd synes er godt, for det er langt fra alle middagsglass og grøttyper som faller i smak.

 

De to havregrøtene han har likt best er Nestlé med aprikos og banan, og Småfolk med eple (6 mnd). Når det gjelder middagsglass er han veldig glad i Hipp sine, så det blir stort sett det han får. De beste er de som smaker tomatsaus, dvs. Nudler med skinke og Pasta Penne med squash (begge 6 mnd, men sistnevnte har de bare på veldig velassorterte butikker) + Pasta Bolognese (8 mnd).

 

Håper du finner en løsning, men hvis det er vanskelig en stund, så husk bare på at det nok ikke finnes så mange femåringer som bare får pupp, så det løsner nok etterhvert ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi også kjempelang tid på tilvenning til fast føde. Inntil nå har jeg kun fått i henne noen skjeer. Har faktisk løsnet litt de siste dagene uten at jeg har gjort ting annerledes enn før, men må også ha masse fruktpurre oppi. Spiser nå kanskje en halv porsjon 2 ganger daglig. Er meget kresen til middag, finner jeg noe hun liker får jeg kanskje i henne 4-5 skjeer. Det er bare å være tålmodig tror jeg. Plutselig kommer det. Ettersom de vokser og får økt næringsbehov vil maten friste mer og mer........ kanskje ikke den beste trøsten, men fatt mot, det kommer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutten min e rogså vanskelig å få i annet enn frykrpure. var kjempeflink til å spise helt til han ble syk det er 2,5 uke siden. håper han spiser mer snart er så slitsomt vil så gherne ha han til å spise men kan ikke tvinge i han mat?

nekter helt middag.

noen som ghar gode råd å gi til en som er kresen til mat.? tar sin tid dette.

men spiser vel til slutt. drikker heldigvis bra

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noen som nesten fullammer til barnet er ett år. Det er HELT stuereint å ikke få så mye fast føde før 9 mnd. Men skjønner jo problemet ditt, men det er vel ikke så mye å gjøre med hvis han er matnekter.Du kan jo blande grøten så tynn at det knapt er velling, da er det jo flytende. Hvis det fungerer med fruktpure i, går det jo. Spiser han frukt ellers da? Det er jo evt en god begynnelse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja han spiser frukt får i seg noe så er vel jeg som stresser litt med det. men han sover hele natta og blid og fornøyd. nå har han endelig kvitt slimmet og bronkitten så kan bare gå en vei. skal prøve å ta det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være enkelt dette her nei, får vel bare ta tida til hjelp. Leter ennå etter middagsmat som blir akseptert, men godt å vite at jeg hvertfall ikke er alene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg heller ikke er alene. parata med helsesøster å hun syns han fikk for mye melk så skal kutte ned på melka å tilby vann isteden. så får håpe det hjelper. blir så frustrert over all maten han kaster ut. men kommer så nok håper jeg. har ikke gått ned ivekt så noe har fått i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...