Gå til innhold

fryktelig stresset med legeattest! vil jeg ikke få fødselsstipend til høsten da?!

Spira31

Anbefalte innlegg

Hei, jeg studerer fransk på UiS har for tiden fått beskjed av legen om å ta det med ro. Var innlagt noen timer på sykehuset forrige uke pga store smerter i venstre side av magen...de mente det mest sannsynligvis var pga betennelse på cyste og itillegg svært treig tarm... uansett..det har bedret seg litt, men har fortsatt vondt i magen og sånn. I og med at jeg strøk på ex.fac-vitenskapsdelen før jul og konteeksamen på den var et par dager etter sykehusoppholdet sendte jeg legeattest til rådgiver eller hva det nå er hun er og fikk avklart at den kan jeg ta i november igjen om jeg vil.. men bare den gjør jo at jeg ikke vil ha studert 60 studiepoeng til sommeren... må man ha dokumentert 60 studiepoeng før fødselen for å få fødselsstipend av Lånekassen? Hva skjer dersom jeg stryker/ikke klarer å gå opp til noen av eksamenene jeg har nå i vår? Neste eksamen er allerede 28 mars.. + at vi har innleveringer og mye styr. Er så misunnelig på de som bare jobber og om de blir sykemeldt så slipper de ihvertfall å tenke på eksamen og ting og tang som må leses/skrives i hastverk etterpå... beklager, men har bare så vondt nå og er så lei! Er forresten 19+0 idag (begynner på uke 20 i følge BIM) , terminen er 8 august...

Håper noen kan svare meg!

Fortsetter under...

ingen som kan si noe?! :( orker ikke ringe lånekassen nå,de har sikkert stengt og jeg har ikke stemme til å snakke nå heller......

har forresten søkt flere andre studier til høsten som jeg da tenkte å ta permisjon fra (og ikke ta senere) for å få fødselsstipendet..men holder det? må man ha klart alle eksamener fra våren?! hjelp:(

Hei:)

Jeg skal ikke si at jeg er 100 % sikker, men sånn som jeg har forstått det så har det ingenting å si om du står eller stryker på eksamener for å få stipend til høsten. Så lenge du har hatt rett til lån/stipend de siste 6 mnd(inkl sommerferie) før fødsel så får du stipend! Håper alt går bra med deg:)

Hei

Jeg er i akkurat samme situasjon, på UiO. Jeg slet så med svangerskapskvalme og tretthet og var 100% sykmeldt fra jobb og studier i 2 måneder. Det er først nå jeg begynner å bli frisk igjen, og jeg har derfor ingen muligheter til å skrive ferdig masteroppgaven min på 2 måneder. Etter råd fra en sosionom e.l. på rådgivningskontoret, fikk jeg en lege-erklæring på at jeg hadde vært 100% syk i 2 måneder, og i følge legen min skulle man da få en tilsvarende utsettelse på innleveringsdatoen og/eller eksamenen. Sosionomen fortalte meg også at hvis jeg bare får en utsettelse på innleveringen frem til august så kan jeg da søke perm.(har termin 2.sep) Men når jeg kontaktet rådgiveren så ville han at jeg skulle søke perm for dette halvåret (i følge sosionomen så tjener nemmelig universitetet på at vi tar perm istedenfor utsettelser), noe jeg forklarte han at jeg ikke kunne eller ville da jeg ville miste rettet til stipend og lån ut dette semesteret i tillegg til at jeg ville miste retten til fødselsstipend på grunn av lånekassens regler om at man skal ha vært student de siste 6 mnd før fødselen.

Han ba meg da gå inn på studentweb og se om jeg kunne forandre innleveringsdatoen og eksamensdatoen til høsten 2007, noe jeg ikke kunne.. Så nå sitter jeg her og er i grunnen like nervøs som det du er.. Man kan jo risikere å miste nærmere 9500kr, og da sliter jeg..

Jeg skal manne meg opp til å gå opp på Blindern i morgen tenkte jeg og se om jeg kan finne noen å snakke direkte med istedenfor å bare knote via mail.

Men man kan jo være forsinket i studiene sine opp til så så lenge før lånekassen sier noe, og et svangerskap er jo en lovlig grunn til forsinkelse.. Jeg har også tenkt å søke et nytt fag til høsten som jeg søker perm fra, slik at når jeg får godkjent masteroppgaven så blir lånet fra dette semesteret gjort om til stipend..

Hvis jeg blir no' klokere etter å ha snakket med noen av folka på blindern imorgen så skal jeg gi infoen videre :) Så ordner det seg vel.. håper jeg.. :)

Jeg snakket med studierådgiver idag, og det tok henne 1 tastetrykk å omgjøre innleveringsdatoen for masteroppgaven min fra vår 07 til høst 07. Jeg vet desverre ikke hvordan det funker hvis man har faste undervisningstimer, seminarer o.l. Man kan uansett være forsinket så så lenge før lånekassen sier noe.. tror det opp til 1 år, så da skal det vel ikke ha noe å si av du ikke har fått tatt fulle 60 studiepoeng det siste studieåret tror jeg. Jeg får jo bare tatt de 30 studiepoengene som jeg tok før jul. De 30 studiepoengene for dette halvåret blir jo ikke godkjent før jeg har levert masteroppgaven, og det blir jo da etter at barnet er født. Jeg skulle bare beholde sykmeldingen min fra legen i tilfelle lånekassen begynte å lage noen problemer.

Vet ikke om du kan gjøre det samme, men snakk med en rådgiver på et rådgivningskontor eller en studierådgiver så ordner det seg nok for deg også. Og siden det er legen din som har sagt at du skal ta det med ro av medisinske årsaker så kan legen sikkert skrive en lege-erklæring hvis det skulle være nødvendig.

Håper det ordner seg for deg da! Er bare å mase litt på folka på universitetet.. :)

Hei. Eg går o på UIS... Eg har kje peiling koss d e me 60 poeng greiene..men om det e sånn-så slite eg o.. der e jo folk så tar permisjon i for eksempel mars... å dei får jo penger.. dei får jo kje fullført noge då... men me sko ha sjekka det ut ja..for det e masse penger det e snakk om.. eg går forresten 2 åre på almennlerar.. føle alt e berre tull- der e jo ingen så du kan snakka me sånn om...eg va å spurte om å snakka me ein rådgivar, å då blei eg sendt te 10 forskjellige personar, for der va visst ingen så viste... sprøtt der oppe!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...