Gå til innhold

hva er duo test

Gjest lille fiol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Duotest i kombinasjon med ultralydundersøkelse er et tilbud til gravide som er over 38 år ved termin og i andre spesielle tilfeller.

Hensikten er å beregne sannsynligheten for at fosteret har kromosonavikene Down syndrom, trisomi 18 eller trisomi 18. Selve duotesten er en blodprøve.

Metoden avdekker mellom 80-90% av fostre med Downs syndrom og noe færre av tilfellene med trisomi 13 eller 18. Man får svar på duotesten etter ca 2 uker.

Det er vanlig å gjøre dette i uke 11-13.

Dette har jeg lest på nettsidene til Ullevål Sykehus.

Det er etter min mening viktig å huske at selv om man f.eks er 38 så er sjansen for å få barn med kromosonavvik veldig, veldig liten.

Det er frivillig om man vil ta i mot tilbudet. Det er et nytt tilbud, så det er ikke sikkert alle fastleger i Norges land er oppdatert på det.

Jeg har ikke tatt den, men tror jeg skal gjøre det. Er bare i uke 5!

Jeg kommer til å få litt ekstra oppfølging pga spesielle omstendigheter i forrige svangerskap hvor jeg mistet pga veldig sjelden genetisk sykdom hos barnet.

Jeg har blandende følelser, man kan lett bli for engstelig når man leser om ting og tang på sider som dette - det er viktig å bevare bakkekontakten og huske at det stort sett går veldig, veldig bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...