Gå til innhold

Vaginal fødsel eller keisersnitt?

Phiphi

Anbefalte innlegg

Hei alle snupper med twins i magen!

Jeg har ikke kommet så langt ennå at jeg vet verken hva som er lurt eller hva jeg har mest lyst på, men følelsene rundt fødselen har forandret seg etter at jeg fikk vite det var snakk om tvillinger.

Før jeg visst at det var to i magen hadde jeg egentlig ingen bekymringer og var klar på at jeg skulle føde vaginalt og at det kom til å være det beste for barnet og meg selv.

Men etter å ha lest litt om tvillingfødsler virker det noe traumatisk og kanskje jeg heller vil ha planlagt keisersnitt (selv om jeg synes det virker temmelig skremmende å ligge på operasjonsbordet på den store dagen...)

Hva slags følelser har dere rundt dette? Har dere fått beskjed om hva som er best? Har hørt at tvilling nr to ofte har problemer med å komme ut...

Noen som allerede har født to eller tatt keisersnitt?

Veldig nysgjerrig på hva dere tenker rundt dette. Vet at man ikke kan "bestille" keisersnitt, men det er ofte slik at man kan få det under tvillingomstendigheter osv.

Fortsetter under...

heihei...da jeg fikk vite sikkert at vi ventet to ble jeg litt sånn som deg..litt redd for vaginalt lissom..men nå må jeg si at jeg heller vil ha vaginalt enn ks..men hvis de ligger i sete vil jeg ha ks..så jeg vil bare ha vaginalt om de ligger i hodeleie..noe de gjør nå...

men det beste er vaginal fødsel..absolutt..selv med to..men tror det blir litt mye surr hvis du skal tenke på det nå..for man vet aaaalrdi hva som skjer..du kan jo være innstil på vaginalt når du kommer der å skal føde om 20 uker åsså plutselig blir det ks,fordi de ligger i tverrleie feks..jeg er 29+3 og tar fortsatt livet med ro..men på neste ule føler jeg at jeg kan ta en mer sikkert valg..om de ligger i sete da,vil jeg nok lufte for legen at jeg ønsker ks..så få vi ta det da..=)

de tar hvertfall ks avgjørelser i uke 33 tror jeg ut ifra leie..

Heisann

Jeg håper på vaginal, men jeg må jo nesten ta det som det kommer.

Legen min sa at nr to har det ikke noe å si hvordan ligger bare nr en ligger i hodeleie.

Det letteste var visst dersom nr to ligger med beina ned, for da kunne de ta inn handa og få tak i en fot, ta vannet på nr to og dra den ut etter beinet når vannet kom. høres groteskt ut, men det er visst veldig effektivt.

Det blir spennende å se hvordan de ligger fremover, foreløpig er det forskjellig hver gang.. er 26+5 så det er jo en stund til de slutter å snu seg.

Vil forresten bare si at ukene etter 20-21 har gått sinnsykt fort, begynner å stresse litt nå med tanke på om alt er klart!

ha en fortsatt fin kveld ;)

Annonse

Jeg vil føde vaginalt om det viser seg at TV1 ligger i hodeleie, det har jeg vært bestemt på hele veien:-) På UL for 1 uke siden lå de begge i hodeleie, men som sagt tidligere, de har ligget forskjellig nesten hver gang!

Ble litt irritert på lørdag da vi hadde besøk av svigers, min svigermor mente at jeg MÅTTE be om KS! Hvorfor det spurte jeg?? Nei, fordi det var så vondt å føde på vanlig vis...Og jeg som skal ha ut to?? Tror hun det er like "vondt" når nr to skal ut eller??????????

Jeg sa at jeg har flere plussider for vaginal fødsel enn for KS! Man kommer seg som regel fortere etter en fødsel, og det er jo under en fødsel at barna rekker å forberede seg til livet utenfor!! Dessuten kan det bli mange komplikasjoner på ks!

Så her blir det vaginal fødsel så sant den første ikke ligger i seteleie! Jeg er selv tvilling og ble født på Riksen for 27 år siden og jeg var TV1 og kom med bena først, gikk veldig bra det også, selv om fødselen tok tid!!!

Så lykke til alle sammen!!

Klem

Hei.

Jeg har født tvillinger vaginalt. Det gikk kjempefint!

TV1 kom heldigvis med hode først. Hadde en god epedural, og hele fødselsopplevelsen ble flott.

Vet ikke hvor mange jeg har i magen denne gangen, og skal på ultalyd om to uker. Er foreløpig bare 8 uker.

Ønker dere lykke til!

Hei hei du... Skjønner du er litt bekymret rundt det omr der... Og at det kan høres slitsomt ut men jeg var aldri i tvil om at de skulle komme den riktige veien...Vet ikke hvorfor men jeghar hørt så mye negativt om ks pluss at det er jo grunn for at de skal den veien også...Men kan jo sefølgelig skjønne om den ene tvillingen ligger i sete eller i tverrleie da.. Da har ma liksom ikke så mange valg. Jeg selv fødte for ca tre uker siden og synes egentlig at jeg hadde en veldig enkel og grei fødsel selvom begge tvillingene måtte forløses med ang, men det gikk greit..Hadde liksom ikke så mange valg da mor ikke fikk pressveer og ingen krefter. Hele fødselen varte i 4 timer fra jeg ble kjørt inn på stua til begge nurkene var ute, og jeg var førstegangs :) Så tenk litt på det du, men selvfølgelig om du har veldig angst for dette så er det jo ingen tvang.

Ønsker deg masse lykke til videre, og gled deg ;) Hilsen en nybakt mor som er SUuUuper stolt :)

Hei!

19. januar fødte jeg vaginalt to gutter på hhv. 2860 g og 2820 g.

Tvillingene ble "oppdaget" på den første ultralyden og det ble mottatt med skrekkblandet fryd. Tanken på å føde to var skremmende. Vi fikk fantastisk oppfølging på sykehuset her i Kr.sand og jeg hadde et fantastisk svangerskap på alle måter; ingen plager i det hele tatt. Jeg bekymret meg ikke for fødselen i det hele tatt. Termin var 28 januar, med fødselen ble satt igang. Ved innleggelse må jeg innrømme at jeg var litt redd og tenkte på at det enkleste hadde vært om jeg fikk keisersnitt. Begge guttene lå i hodeleie, så alt lå til rette for en normal fødsel og det ble det. Ved tvillingfødsler er det mer helsepersonell (noe som jeg syntes var veldig betryggende) på fødestua pga. eventuelle komplikasjoner: tvilling to kan fort legge seg feil (siden han har så god plass) og da kan det bli hastekeis. Fødselen min var helt fantastisk og det gikk veldig fort; på noen timer var det gjort og guttene kom med 4 minutters mellomrom. Jeg rakk ikke å få smertestillende (kun litt lystgass). Jeg hadde forestilt meg at det var to fødsler jeg skulle igjennom, men det stemte ikke. Arbeidet var "unnagjort" med tvilling en. Tvilling to kom ut på første pressrie. Formen etter fødselen var helt topp. Jeg lå på sykehus med flere tvillingmødre og de hadde tatt ks og mange hadde store smerter i såret.

Dersom alt ligger til rette for det medisinsk, så vil jeg på det sterkeste anbefale vaginal fødsel - en helt fantastisk opplevelse.

Elin :-)

Jeg tok ks med guttene mine.de kom i uke 32+2 .De setter ikke igang födsel så tidelig så jeg hadde ikke noe valg.men jeg er kjempe glad for at det ble ks.og synes det var helt greit.alle sier man kommer seg bedre etter en vanlig födsel men det er vist ikke hver gang det.Venninna mi klarte verken og sitte eller gå på 1 uke etterpå. enda hun födte vaginalt men födselen tok bra mange timer og gutten måtte taes med sugekopp og sugekoppen glapp og måtte settes på igjen så skal love dere det var vondt.så ikke alltid det er det beste og föde vaginalt .men om du har en lett og grei födsel og ungene kommer ut på kort tid så klart det er greit men ikke alltid det.men jeg var da oppe og gikk mye dagen etter ks.kan ikke si det var kjempe godt men jeg klarte meg jeg.så ikke ha noen panikk for ks:)lykke til

Jeg vil så absolutt anbefale vaginal fødsel. For det første garanterer jeg deg at dette klarer du med glans. For det andre er det mye bedre for deg å kunne delta aktivt i selve fødselen. Du kommer til å bli så stolt av deg selv som du aldri før har vært!

Da jeg fødde ble tv 1 tatt med tang. Gikk helt fint. Da han var ute ble det så god plass i magen at tv2 snudde seg. Det førte til at de dro ham ut etter bena. Dette gikk også helt fint. Ikke vanskeligere å føde to enn en. Første mann har jo banet vei..... Lykke til dette klarer du helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...