bokormPåOvertid Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Samboeren min skal jobbe i USA neste uke og vi urderer derfor å kjøpe vogn der - hvis det lønner seg. Ser ut som det blir Bugaboo Cameleon, som koster 8500 her hjemme. Der borte koster den ca 6000, uten mva går jeg ut fra, men dette får man vel tax refund på? Må man fortolle vonga på Gardermoen? Betale moms? Noen som har erfaring med kjøp av vogn i utlandet? Vil det lønne seg å kjøpe en Bugaboo C eller er det bare snakk om småpenger?
carmencita Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Hei, hei..... Tenkt jeg måtte dele min erfaring! Kjøpte min buggis på ferie i Spania. Fikk fra-trekk på 16 % mva (som er den spanske satsen på mva pr i dag). Disse pengene fikk vi igjen på flyplassen ved avreise (vær ute i GOD tid!!). Vi kjøpte transportbagg også, siden det blir en del reising med vogna. Så vi pakket alt ut av eskene og la det i transportbaggen før avreise. Sendte den sammen resten av bagasjen vår.... og alt gikk bra. Ingen som spurte om vi hadde noe å fortolle på Gardermoen.... Skulle kanskje ha gått på rødt, men... gjorde altså ikke det! Kjøpte litt utstyr sammen med vogna, og sparte til sammen 3500,- Og det synes ikke jeg er småpenger, i alle fall.... LYKKE TIL!!!!!
bokormPåOvertid Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2007 Takk skal du ha! Lurt å kjøpe den transportbagen! Du vet ikke hva reglene sier ift. fortolling? Tenker i tilfelle han blir stoppa. Vet at på grensa til sverige kan man risikere å få beslaglagt varer om man prøver å smugle... Men innbiller meg også at jeg har hørt at man ikke betaler toll på barneutstyr?
milva76 Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 Du må nok ikke betale toll, men moms er du pliktig å betale. Tror jeg ville forsøkt å pakke den i transportbagen, jeg også!
carmencita Skrevet 12. mars 2007 #5 Skrevet 12. mars 2007 Ja, det er dette med den momsen som de skal plusse på igjen når du kommer inn til Norge.... Men som sagt, det skjedde ikke i vårt tilfelle. Og jeg har tidligere handlet masse store/ dyre ting i Spania som jeg har dradd med meg hjem, og aldri blitt stoppet for å betale noe. Men HVIS han blir stoppet, må han ut med 25 % mva. Ikke toll på baby- utstyr. De regner + 25 % av prisen uten mva fra USA, i tilfelle....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå