Gå til innhold

Etter MA/SA: når følte dere at dere var klar til å jobbe igjen?

har4barn

Anbefalte innlegg

Etter min MA (uke 18)ble jeg først sykemeldt i en uke av sykehuset. Deretter sykemeldte fastlegen min meg i enda to uker. Dvs at jeg starter på jobb om to uker (eller før, hvis jeg føler det slik).

Hvor lenge var dere andre hjemme og sørget?

Får vel legge til det at jeg jobber som barneskolelærer, så jeg bør være ganske "stabil" før jeg starter igjen. Har ikke noe kontor å hjemme meg bort på når jeg føler for det. Er ikke bare å begynne å gråte foran 25 12-åringer....:)

Jeg tror nok at deg blir godt å starte med hverdagen igjen. Men enda merker jeg at jeg trenger litt tid alene.

Fortsetter under...

Hei hei.

Etter den første jeg mistet var jeg borte to uker - den neste noe lengre og da jeg mistet den siste i uke 18 grunnet gbs var jeg sykemeldt 6 mnd -

Har selvfølgelig mye med at jeg ikke trives på jobb, og det var vanskelig å gå dit - men jeg trengte den tiden!

Jeg mistet i uke 18 og var bare hjemme i 2 dager etter innleggelsen.

For meg hjalp det å komme tilbake på jobb - sa i fra på forhånd til sjefen at jeg ville han skulle informere kollegaer om hva som hadde skjedd og at jeg foreløpig ikke ønsket å snakke om det så sant jeg ikke selv tok initiativ.

Kanskje det kan være en mulighet å starte opp gradvis, f.eks jobbe 50% en ukes tid hvis det er mulig å få til?

Dette er indiviuellt, men jeg tror også det kan være tøft å sitte hjemme alene og gruble for mye.

Hei!

Var i samme situasjon som deg i høst. Barneskolelærer, ma i uke 16, etter et tøft svangerskap.

Hadde noe komplikasjoner, så måtte ha utskraping etter tre uker - ble så sykemeldt i fire uker - totalt sju uker. Dette hadde jeg virkelig behov for.

Tror ikke det finnes et fasitsvar på hvor lenge det er naturlig å bli sykemeldt. Jeg har mistet fem ganger, og har reagert ulikt alle gangene. Vært på jobb etter to dager, og synes det var greit, men også vært laangt nede i kjelleren, slik som i høst - slik at jeg trang tid til å komme meg igjen. Ingen hadde vært tjent med å få meg tilbake tidligere, hadde ikke gjort nytte for meg likevel.

Hver og en må føle seg frem og finne ut hva som er riktig for seg.

Håper du har gode venner rundt deg og blir passet litt ekstra godt på i tiden fremover. Lykke til!

Hei du.

Jeg fikk ceskjed om SA når jeg var i uke 9, og var sykemeldt i 2 uker, og siden jeg jobber i skolen, så var det heldigvis vinterferie den uka jeg begynte 50%, så jobbet bare en halv dag i SFO.

jeg fortalte også skjefen min det, og hun informerte de andre om hva som hadde skjedd, så har ikke fått noen spørsmål etter at jeg begynte igjen fullt.

Men det skal sies at jeg syntes det var godt og begynne og jobbe igjen etter 3 uker, ble mye tanker når jeg satt hjemme alene og sturet.

Hei.

Jeg mistet MA i juli.Jeg måtte ha utskrapning.Jeg følte ikke for å dra på jobb.Men fikk ingen sykemelding fra sykehuset.Si sa det var bare å dra hjem og lev som vanlig.Det var en forferdelig beskjed.Igen oppfølging.Men vi tk kontakt med jordmora og fikk komme å snakke med henne,det gjorde godt.

Annonse

Jeg hadde en MA i uke 16. Hadde akkurat begynt å få kul så ungene på skolen der jeg arbeidet kunne se det. MA ble oppdaget på rutineUL lillejulaften (4-år siden) Jeg var sykemeldt fram til sommeren. Må også si at jeg hadde en "vanlig" fødsel, men var fastspent til operasjonsbord så dette var en traumatisk opplevelse. Tror sørgetid er individuelt, men jeg er glad for at jeg fikk den tiden jeg trengte på å komme meg.

Etter SA i da jeg var 12+4 var jeg hjemme i litt over en uke. Det var herlig å komme tilbake på jobb. Jeg jobber også på skole. Elevene spurte ikke hvorfor jeg hadde vært borte. De kom og gav meg klemmer og gav uttrykk for at de hadde savnet meg. Barn er helt fantastiske på den måten. Om du skulle begynne å gråte så forstår de det også. Kanskje en annen lærer kan snakke med dem før du kommer tilbake sånn at de vet hva som har skjedd?

• 4 uker senere...

Jeg gikk på jobb mens jeg spontanaborterte og var ikke sykmeldt i etterkant til tross for at jeg også har et eksponert yrke lignende ditt.

Etter EXU ble jeg sykmeldt, men etter eget ønske kun 1 uke, og jeg gikk på jobb før friskmeldingsdatoen fordi jeg var i fin fysisk og psykisk form.

Sitter her og lurer jeg også.... og nå føler jeg meg virkelig rar....... Hadde en fødsel /sa i uke 23, tvillingene levde da de ble født.. Har nå hatt 6 uker barselperm+ at jeg går på aktiv sm nå... føler meg ikke klar til å jobbe. Tenker at jeg vil begynne litt i slutten av mai. Jobber mye netter og det har jeg ikke lyst til på lenge...... Men jeg føler meg jo unormal når jeg ser at ander begynner å jobbe så fort etterpå...Jeg er helt "tom" etter å ha vert på jobb..nå har jeg ikke orket å jobbe på 2 uker..... og det er 12 uker siden jeg mistet barna mine.Sukk...

Kjære nattugle!

Ble helt satt ut når jeg leste innlegget ditt... fryktlig trist å høre om dine to små!!

Skjønner ikke at noen kan forvente at du skal tilbake til jobb før du føler deg klar for det..........

Det er bare du som kan vite hvordan du føler det. Vet om flere som var sykemeldte opp til et halvt år etter en slik opplevelse....

Dra til legen og forklar hvordan du føler det. Ikke vær redd for å virke klagete, eller pysete: Alle har rett til å bruke den tid de trenger for å lære seg å leve med sorgen etter tapet av sine barn!!

Det er heller ikke lurt å begynne for tidlig, slike ting tar tid å bearbeide og vil komme tilbake på en eller annen måte senere, hvis du ikke tar det på alvor nå.

Håper virkelig du har noen rundt deg å snakke med i denne vanskelige tiden. Hvis ikke, får du bruke forumene her inne. Du er ikke alene!

))))))))) trøsteklemmer(((((((((((

• 2 uker senere...

Annonse

• 2 uker senere...

Heisan. Jeg kjente meg godt igjen i innlegget ditt.

Jeg hadde en MA i november. Men fikk ingen sykemelding fra sykehuset. Det var liksom ikke noe å snakke om. Jeg fikk beskjed om at kroppen skulle ordne opp selv og fikk time til UL kontroll etter ei uke. Jeg brukte egenmelding i 2 dager og fikk så 14 dager sykemelding hos min fastlege. På UL kontrollen ble det oppdaget rester og jeg måtte ha utskrapning. Da hadde jeg ei uke igjen av sykemeldingen. Jeg begynte på jobb etter de to ukene - det var greit fordi jeg hadde en mnd juleferie å se frem til etter kun kort tid på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...