Gå til innhold

Må bare spørre..

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

..selv om jeg egentlig ikke har lyst, da jeg frykter for svarene jeg får.

Men jeg vil selvfølgelig ha ærlige og oppriktige svar.

Det jeg lurer på er om dere som har opplevd abort der forsteret har vært dødt noen dager, kanskje uker før det ble oppdaget, hadde noen tegn som kunne indikere dette??

Jeg går og har små blødninger ut i ett, av og til friskt blod andre ganger mer brunt. Det er til tider nokså slimete i tillegg (beklager...).

Jeg har ingen smerter eller mensmurringer, men kjenner samtidig at det er noe der. Og det er det jo forsåvidt også..

Blør alltid etter å ha vært på toalettet etter å ha trykt, men det kommer også utenom.

Ømheten i brystene er også nesten helt borte og det samme med kvalmen. Har jo tatt akupunktur for å bli kvitt kvalmen, og vet at symptomene blir mindre rundt 12. uke, men...

Skal på 12.ukers UL på onsdag, og gruer meg for beskjeden jeg kan få, samtidig skal det bli godt å få vite hva som skjer.

Er veldig takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vet ikke om jeg kan gi deg så veldig beroligende svar. Føler at dersom du er veldig bekymret, ville jeg ringt legen med en gang, og få kommet inn til kontroll i dag (selv om du har time til onsdag), så slipper du å bekymre deg så mye. Bedre å få en liten sjekk at alt er som det skal være med en gang.

Jeg har tre aborter bak meg og er nå i uke 32+5, har alle gangene blødd de første ukene (frem til uke 12), akkurat slik du beskriver med litt friskt blod og litt brunlig. Hatt få symptomer på at jeg var gravid i starten, så vanskelig å si hva som er forskjellen på mine tre aborter (som alle var forskjellige - MA, SA og blæremola) og denne graviditeten som det nå ser ut som om går greit med.

Er jo vanlig med mindre symptomer etter uke 12, så at du mister noen er helt normalt. Har du vært inne til kontroll tidligere for å se at hjertet slår? I så fall, så sier de jo at sjansen for at det går galt senere minimal.

Ønsker deg lykke til med sjekk hos legen!

Skrevet

Kjære Smugs, så leit at du har slike bekymringer! Hvis jeg var deg ville jeg ringt sykehuset og bedt om å få fremskyndet UL så raskt som mulig - si du er kjempebekymret pga.blødninger.

Det du beskriver kan være tegn på en MA (missed abortion), men det kan også være helt uskyldige blødninger, feks. at et blodkar har sprengt.

Da jeg var i uke 12 i dette svangerskapaet, hadde jeg en kraftig blødning som antakeligvis skyldes et sprengt blodkar, og lavtliggende morkake som er vanlig tidlig i svangekskapet, og kan gi småblødnigner. Blødnignen førte til en blodansamlig inne i livmoren, som forsvant av seg selv, etter at jeg hadde blødd litt brunaktig blod noen uker etterpå. Så det gikk helt fint med meg, og har også hørt om mange andre som har blødninger jevnlig i hele svangkerskaoet som det har gått helt fint med. Da blødningene startet dro vi på legevakten på Bærum sykehus, og vi fikk UL etter litt ventetid.

Ømheten i brystene kan avta også etterhvert har jeg hørt, bli litt annerledes, uten at det er noe farlig. og kvalmen avtar jo ofte også rundt uke 12.

Håper inderlig du får gode nyheter på UL! Skal tenke på deg, og håerop du skriver inn når du har fått vært på UL.

Stor klem fra

Skrevet

Har skrevet til deg Smugs, men ellers er jeg enige med dem over her. Du har sett det er liv, og da er prognosene gode. Jeg hadde blødninger i mine 4 første svangerskap, kun det første endte med MA i uke...13. Men da hadde jegikke peiling, og burde selv ha tatt kontakt med lege mye før. Lykke til på onsdag.

Skrevet

Hei igjen

Nei, jeg har heldigvis ikke opplevd å miste et foster uten at det blir abort. MEN jeg har opplevd det du beskriver alle ganger jeg har vært gravid; blødninger stadig vekk frem til ca 12. uke.

Denne gangen blødde jeg ganske mye, og særlig i uke 10. Gikk til legen min og fikk tok en UL for å sjekke at alt var bra. Ble sykemeldt en uke med beskjed om å ta det med ro og kose meg (selv om legen egentlig mente at det gamle rådet om å ligge noen dager har lite for seg. Men hun sa - "Nå skal du skjemme deg selv bort litt og bare tenke på deg selv!")

Ville kommet meg til en lege for å sjekke at alt er bra, og så kan du få ro i sjelen igjen. Onsdag er mange timer til; det vet jeg som har grublet voldsomt de siste dagene.

Lykke til!

Skrevet

Hei,

Jeg har opplevd litt av det du beskriver ved to graviditeter.

I ett tidligere svangerskap opplevde jeg å ha sporadiske blødninger de fire første månedene. Ble sykmeldt av legen etter 3 måneder med beskjed om å slappe litt av. Alt gikk bra!!

For ett halvt års tid siden opplevde jeg en MA. Hadde ingen blødning, men så i ettertid at svangerskapssymtomene nesten hadde forsvunnet.

Da det ble oppdaget på ultralyd, mente legen at det antagelig hadde vært dødt i rundt 4 uker.

Har lest at det er ganske vanlig med litt småblødning tidlig i svangerskapet, så krysser fingrene for at alt ser bra ut til onsdag!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...