Gå til innhold

For mye frukt? Kan det være farlig for vekta?

Anbefalte innlegg

Er veldig veldig glad i frukt og grønnsaker og jeg spiser ikke bare 5 men "for mange" om dagen:-)

Frukt er innkludert(ikke bananer) i alle mellommåltidene mine..dvs et stk på morningen, ett ca kl 10.00, et i 14.00 tida og på kvelden etter 20.00-21.00 også(her gjerne 1 eple og 1 pære minimum).

Jeg er 165 høy og veider ca 54 kilo og er veldig aktiv både hjemme med hsuarbeid og 3 gutter som skal følges opp; med andre ord setter jeg meg ikke foran TV før kl er ca 21.00 på kvelden.

Trener ofte 3-4-5 ganger i uka, alltid tidlig på morningen(også på når vi er opå ferie) jogging eller spinning(evt sykler til jobb).

Spiser sjelden "usunt" og avslutter måltider før jeg "stappfult" og veldig mett.

Sånnset er alt bra men allikevel vil jeg helst at vekta mi er rundt 52-53 kilo og synes et jeg ikke spiser altfor mye.

Kan det hendet at det er allikevel for mye "sunn sukker" fra alle de eplene, kiwiene og pærer jeg spiser og at jeg burde heller spise 1-2 brødsikever med godt sinke eller noen annet sunt pålegg istedet av 2-3 stk frukt?Som vanlig spsier jeg fedon lindberg muesli til frokost med litt lett melk(når det er helt bare makrell i tomat på brødsikver eller knekkebør), lunsj masse salat og grønnsaker(ikke mais) og middag masse salat og litt fisk/kylling.Nesten aldri pizza/pasta/pølser.

Legger meg alltid litt sulten og siden misntemann sover fortsatt litt dårlig om natta er jeg ofte faktisk litt sulten og tror det også bidrar at jeg ikke kan sovne så fort igjen(sover i snittet max 6 timer om nettene....siste 3 år).

Hva gjør jeg galt mht til vektreduksjon, trening og mat?

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Jeg vil først begynne med å si at jeg syns vekta de virker helt perfekt. Når det er sagt er det masse kalorier i frukt, det er jo hovedsakelig sukker, og som hun over her skriver er det jo sukker av den sunne typen, men dog like mye kalorier som i den usunne. Når ekspetene gikk ut for noen år tilbeke å anbefalte 5 om dagen, mente de ikke 5 frukt som alle selvfølgelig tror, men 500 gram, noe som tilsvarer ca. 2 frukt pr. dag.

• 8 måneder senere...

Hei,

vil naa si at det ikke ser ut til at du trenger aa gaa mer NED i vekt. Og du ser ut til aa spise bra og sunt..Det eneste det kan vaere lurt aa tenke paa er at det er og mye syre i en del frukter, og dette er ikke saa bra for tenna.. Saa puss gjerne tenner etterpaa, eller avslutt "maaltidet" med noe som noytraliserer syra (feks melkeprodukter)

• 3 måneder senere...

OBS OSB! Man skal IKKE pusse tennene rett etter å ha spist eller drukket syreholdige matvarer! Det kan gi skade på emaljen. Har man spist frykt eller drukket juice bør van vente litt med tannpussen, heller drikkke litt vann for å skylle.

• 7 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...