Gå til innhold

Hjelp, jeg trenger gode råd!


mamman til nyttårsbarn

Anbefalte innlegg

Saken er den at for to år siden flyttet vi fra et borettslag - et veldig hyggelig sted hvor minstejenta hadde mange venner. Årsaken til at vi flyttet var at vi synes huset var i minste laget (ca. 100boa). Vi kjøpte da en dobbelt så stor villa med en meget stor og usjenert tomt. Vi har pusset og påkostet dette huset mye og i dag så fremstår det som meget attraktivt og pent.

 

"Problemet" er at et sånt hus koster og for å kunne leve godt må vi begge to jobbe nesten fult (vel, det går greit m/80% på meg). Lillemann skal egentlig begynne hos dagmamma i januar 2008, mens søsteren begynner i 1.klasse nå til høsten. Jeg kunne derfor tenkt meg å gått hjemme hele det året hun går i 1.klasse - altså frem til høsten 2008. Så kunne jeg tenkt meg å bare jobbe 50% (jobber som lærer), dette kan vi fint klare dersom vi selger det store huset vårt og flytter tilbake til borettslaget. Da vil vi kunne nesten cashe ut det huset og alle økonomiske bekymringer blir borte:) Dilemmaet er jo at vi selger det store, flotte huset vårt og flytter til noe som er halvparten så stort...

 

Hva ville dere gjort? Greit å få litt konstruktiv tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er jo kjipt å flytte til en mindre bolig,når man har vært vant til å ha veldi god plass.. det er det jeg kom til å tenke først på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde akkurat dette i fjor.

 

Ikke for det økonomiske, men fordi det også fulgte med mye arbeid med hus og hage.

 

Vi valgte å kjøpe en helt ny rekkehusleilighet. Husbankfinansiert.

 

Vi har to barn på heltid, men tilsammen fem barn annenhver helg. Med tre soverom går det såvidt, men jeg lengter etter et større kjøkken.

 

Bruk tid på det dere vil ha. At det er funksjonelt. Ellers vil du begynne å lete igjen.

 

For min del savner jeg en liten hageflekk, mye mer skapplass, gjestetoalett og større kjøkken.

 

Det som er bra er mye mer penger, mye mer fritid, sentralt, så og si vedlikeholdsfritt.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en ikke alt for stor tomannsbolig. Synes det er kjedlig at det er litt dårlig plass...Egentlig burde det jo være stor nok plass, når boligarealet er 127... Det er bare ikke fult så stort og "fancy" som jeg kunne tenkt meg heheh. Vi har tenkt mye på å kjøpe et større hus, men har drøyd det. Synes det er så kjedlig med så mye lån...Nå har vi veldig god råd og trenger ikke å bekymre oss for økonomi. Deilig å kunne reise mye og gjøre som vi vil...

Jeg skal allikevel jobbe fullt i et år etter denne permisjonen, fordi vi setter opp hytte og ønsker ikke å ta opp lån... Men etter det som kommer jeg til å gå ned til 50 % stilling.

 

Du må veie veldig for og imot hva som betyr mest for deg/dere...

Å bo i stort og fint hus (noe som nok er fantastisk) eller bo billigere og mindre, men være hjemme med barna. (jobbe 50%)

Skjønner godt det er vanskelig... hvis dere selger nå så blir det jo ikke bare bare å begynne på nytt igjen heller hvis dere ønsker større hus.

Må innrømme at det er litt slitsomt med "liten" bolig...

Ikke mange gode råd her men :) bare noen tanker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vil vel komme til å savne det store huset igjen når ungene strekker seg litt da. (om et år eller to?) Og hus som en har drevet med og pusset opp selv har som regel en spesiell verdi for en. Men, det vil jo alltid være andre hus å kjøpe da.

Ellers, du vil jo motta kontantstøtte når du går hjemme og kanskje kan du passe et barn eller to i tillegg og få penger for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, takk for mange fine råd og tanker. Valget vi må ta går vel egentlig på hva vi vil med livet - ha det stort og flott (status) eller litt mindre, men i tillegg god råd og mye tid! Bare det å gjøre rent dette huset tar jo mange timer, selv om gubben har sagt at vi kan få vaske- hjelp (vil ikke det heller!!). Uansett, dersom vi kjøper det mindre huset så kommer vi til å bygge det ut - slik at vi får større gang.

 

Veslejenta har såååå lyst til å flytte tilbake, vi har litt kontakt med de gamle naboene våres og det er 5 jenter i gata på samme alder. Der gikk de inn og ut av husene slik som de ville. Her vi bor nå har hun ingen å leke med...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(pass på at det ikke er for mye fellesgjeld i borettslaget...)

 

Ellers ville jeg vurdert om dere kommer til å ønske dere større bolig igjen når barna blir større og krever mer plass.

 

Vi har flyttet fra 70 m2 til 200 i boa og det er himmelrike. For meg er det viktigere med stor plass til barn både ute og inne. I tillegg kan jeg gå for meg selv når det behovet melder seg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok tenkes at vi etterhvert kommer til å ønske oss noe større etter hvert, men det blir isåfall ikke før vesla er nesten ferdig med barneskolen. da kan vi bygge et nytt hus hvis vi vil. man låser seg jo ikke fast selv om man flytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt større unger sin del er det ikke alltid like populært å drive å flytte fram og tilbake, med mindre det er innen samme skolekrets. De får sine venner og blir vel vant til dem de omgås med til daglig. Men det høres jo ut som datteren deres vil trives veldig godt der dere kunne tenkt å flytte tilbake til. Er litt viktig å kunne ha venner i nærheten. Samtidig kan dere ikke ta det for gitt at de ungene kommer til å bli der i all tid framover. Man pleier å flytte fra det mindre til det større og sjeldent motsatt, :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har dere tenkt på at dere kanskje kan få avdragsfrihet på lånet noen år, du får kontantstøtt og barnetrygd. Dette er jo noe som kan bidra til å få litt bedre økonomi uten å flytte.

Var noen bekjente som gjorde de og de fikk såpass god råd sånn at mor kunne gå hjemme en stund til...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har aldri hatt stort hus, men har den plassen vi trenger foreløpig. Jeg syns det er utrolig deilig å kunne ta en helgetur til Danmark, eller handle inn noe til huset som jeg ønsker meg uten at jeg må snu på hver eneste krone. Vi har også muligheten til at jeg kan jobbe redusert, eller han, for den saks skyld.

Det er mye som er viktigere enn stor plass nå mens barna er små. Man får aldri den tiden tilbake.

Samtidig så ser vi jo at det hadde vært fint med ei loftstue, eller kjellerstue når barna blir større. jeg vil gjerne ha et "åpent hus" hvor de tar med seg venner hjem. Det er også en investering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de fleste synes det høres rart ut å flytte fra noe stort til noe midre. Jeg synes det høres fornuftig ut å prioritere god økonomi og lekekamerater til hun som skal begynne i 1. klasse. Kanskje det er mulig å flytte til et noe mindre hus i nærheten av borettslaget?

Jeg kan tenke med at dette er et diskusjonstema mellom dere, og at det kanskje blir vanskelig å få med mannen på å flytte tilbake til det dere kom fra?

 

Jeg må si at jeg trives veldig godt i vår ca 100 kv.m. store leilighet i Oslo. Lånet er nedbetalt og fellesutgiftene er på ca 3000 inkludert fyring, varmtvann, kabeltv, vaktmester og nedbetaling av fellesgjeld etter oppussing. Jeg synes vi har veldig god råd selv om vi ikke har så gode lønninger, og vi kan sette av penger hver måned. Det er veldig deilig å ha økonomisk trygghet. På den annen side har jeg lyst på hage, garasje(!) og egen inngang en gang. Men det kan vente noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...