Gå til innhold

Hvis noen ammehjelper har tid...Endel spørsmål rundt amming som ikke gikk...

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på 3 mnd som får mm fra flaske. Før hun var født var det en selvfølge at jeg skulle amme, og jeg hadde ikke tenkt så mye på problemer som kunne oppstå ift dette.

Hadde en lang og tøff fødsel som endte med vakum. De tok med seg lillemor med en gang, men jeg fikk henne på brystet etter en halvtimes tid. Hun var veldig sugevillig og smattet ivrig på fingrene. Men på puppen fikk hun ikke noe tak. Jeg har kjempe-pupper, og flate, store brystvorter. Den ene kommer noenlunde fram ved stimulering (men ikke mye), men den andre er rimelig flat uansett, og også "delt".

Mira var ikke så stor da hun ble født og hadde en biiitteliten munn.

Personalet satt på brystskjold rimelig kjapt, men det gikk heller ikke særlig bra. Skjønner heller ikke poenget med det skjoldet egentlig- det er jo helt mykt, og for meg som ikke "har" knopper så blir det jo bare en sammenklappet gummibit tuppa suger på...? Det datt jo av hele tiden også..

For å gjøre en lang historie kort, så fikk jeg tusen råd, men aldri reell hjelp. Alle hadde forskjellige meninger og alle var travle. Noen gav henne flaske uten å spørre, og de fleste tok en titt på puppene mine og sa "det der går aldri". Fikk beskjed om å pumpe og å legge henne til hver 3. time. Da jeg ville prøve litt på egenhånd og JM så dette, fikk jeg kjeft..

Har vært på barselpol endel ganger, men de kunne heller ikke hjelpe meg. Fikk ingen opplæring i pumping, noe som resulterte i brystbetennelse 3 ganger. Alt ble bare rot. Så jeg gav tidlig opp ammingen, siden alle sa det ikke gikk, og snuppa ikke fikk noe tak.

Nå er hun 3 mnd og større og sterkere, og vi har prøvd litt for "moro". Og hun suger hardt, men skjønner ikke helt, så jeg tror det toget er gått.

Det jeg lurer på, er om dere ammehjelpere -som sikkert har sett litt av hvert, har noen formening om dere tror jeg vil kunne få til amming hvis det blir en neste gang... Mine problemer har vært:

- flate brystvorter; og den ene er "delt"

- store bryster

- treg utdrivning (ble bedre etterhvert)

- I det brystet med "delt" vorte, så er det minimalt med melk. Stimulerte dette brystet like mye som det andre i vel en mnd, men det kom aldri mer en max 20 ml. Pumper det litt flere ganger hver dag fortsatt, men er ingen ordentlig stråle hvis jeg ikke skviser puppen hardt samtidig.

Ble litt rotete det her, men i ettertid ser jeg at sykehuspersonalet forpurret ammingen noe. Som "grønn" førstegangs stoler man jo på hva "ekspertene" sier. Er jeg så heldig at det blir en neste gang vil jeg nok gjøre mye annerledes.

Takknemlig hvis noen har tid til å svare :-)

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hva du mener med delt, men det er mulig at du har såkalt virkelig invertert brystvorte. Fikk du noengang forsøke å sykehuspumpe? Skjold anbefales ikke for flate brystvorter. Har du lest det som står på ammehjelpen.no om det? http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=58

Ellers ser jeg meg det slik: 1) snakk med ammehjelper i graviditeten slik at du har en ressursperson i oppstarten, 2) får ikke nr to tak så start ammingen med pumpe og når brystvorten er utviklet og barnet litt større så får dere diingen til, gi melk med kopp i mellomtiden. Hadde flate selv, det er mer jobb men oj så mye melk jeg fikk ;)

Den har liksom en lang fure på midten, som gjør at den ser ut som om den er delt i to...

Jeg fikk dobbeltpumpet på sykehuset. Men ikke noe opplæring i hvor ofte etc. Men nå etter 3 mnd er jeg jo en erfaren pumper ;-) Jeg visste ikke det med brystskjold og flate brystvorter, tenkte at siden alle på liv og død ville at jeg skulle bruke det så måtte jeg vel... :-/

Hvis det er mulig å knytte seg til en ammehjelper som kan komme tidlig inn i bildet er jo det helt topp. Er utrolig innstilt på å få det til!

Takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...