Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #1 Skrevet 11. mars 2007 På min arbeidsplass er det mange småbarnsforeldre. Vi har bedt om å få betalt lunsjpause, da vil vi kunne avslutte arbeidsdagen litt tidligere. Det har litt å si i forhold til barnehage og henting. Vi har begrunnet kravet med at arbeidsgiver krever at vi skal være tilgjengelig også i lunsjpausen. Arbeidgiver har avslått kravet. Arbeidsgiver sier at hvis vi vil gå tidligere, må vi heller gå ned i redusert stilling. Hvordan er det hos dere? Jeg kommer nok til å gå ned i redusert stilling etterhvert, men synes det er skuffende at arbeidsgiver er så lite imøtekommende. Jeg jobber på en typisk kvinnearbeidsplass, og sammenligner med jobben til mannen min, hvor de er mest menn og arbeidsgiver er mye mer fleksibel og imøtekommende....
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 11. mars 2007 #2 Skrevet 11. mars 2007 Så lenge dere ikke har betalt lunsj så er jo det 30 min dere ikke er betalt for å jobbe og arbeidsgiver kan overhodet ikke kreve at dere skal jobbe i denne tiden. Min forrige jobb hadde vi ikke betalt lunsj og de gangene vi ikke hadde mulighet for lunsjpause så skrev vi det opp som pluss tid og tok det ut i avspasering senere. Eventuelt gikk 30 min tidligere den dagen. Dersom det er ønskelig for arbeidsgiver at dere skal være tilgjengelig og jobbe gjennom lunsjen innimellom så er hun nødt for å enten betale dere for lunsjpause eller gi dere avspasering for de dagene lunsjen blir avbrutt pga jobb. Stå på, syns ikke sjefen din hørtes imøtekommende ut nei....ikke kan hun alle regler heller høres det ut som. Lykke til!
Makka Pakka Skrevet 11. mars 2007 #3 Skrevet 11. mars 2007 Arbeidsgiver kan ikke kreve at dere skal være tilgjengelig i en matpause dere ikke får betalt for. Ta kontakt med en arbeidstakerorganisasjon (f eks der du er organisert, hvis du er det da) og få hjelp til å finne frem i regelverket, om arb.giver ikke vil gi seg på dette. Dårlig gjort av arb.giver å være så kjip, han/hun må da være interessert i å få stabile og fornøyde arb.takere?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #4 Skrevet 11. mars 2007 Jeg bor sentralt/større by, og arbeidsgiver har stor pågang fra folk som er interessert i å jobbe på min arbeidsplass, derfor kan hun si at hvis vi ikke er fornøyde, så er det nok av andre folk som er interessert i å jobbe! Resultatet er misfornøyde arbeidstakere, stor gjennomtrekk, og stadig nye folk som skal læres opp, hvilket skaper en treghet/ineffektivitet i arbeidsdagen. Jeg er møkk lei, men har ikke noen gode alternativer, og er avhengig av inntekten. Kontantstøtte er ikke noe alternativ.
2 søte småpiker Skrevet 11. mars 2007 #5 Skrevet 11. mars 2007 Dette er klippet fra arbeidsmiljøloven, og sier vel ganske klart at du har rett på betalt pause i det tilfellet du beskriver. § 10-9. Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 Hvis arbeidsgiveren di er så lite opplyst og sier at" hvis vi ikke er fornøyde, så er det nok av andre folk som er interessert i å jobbe" er det bare å tenke på at hun ikke bare kan si dere opp for det er faktisk ganske vanskelig å si opp en arbeidstaker når de ikke har en ordentlig grunn. Du må ta kontakt med fagforeningen din og dette er også en del av jobben til den personen som er værneombud på arbeidsplassen din.
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #7 Skrevet 12. mars 2007 Problemet er at de fleste av oss går på midlertidige kontrakter. Vi blir nok ikke sagt opp, men vi risikerer jo å ikke få fornyet kontrakten. Jeg skal bli flinkere til å bruke verneombudet, har allerede tatt opp noen saker som går på arbeidsmiljø/sikkerhet/helse. Føler meg nok litt som en syter/klager i sånne sammenhenger, men det er nok en utfordring for "snille, pliktoppfyllende piker" å lære seg å stille krav. Så får man kanskje heller ta sjansen på at man ikke fikk kontrakten sin fornyet.....
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #8 Skrevet 12. mars 2007 he he, glemte å være anonym, men har skiftet nick til noe passende for tiden:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå