Gå til innhold

November: Hvordan klarer dere å få lagt babyene før kl 23?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har det som guttebebis. Han legger seg rundt syv og står opp i syv tiden. men har desverre ikke noe tips, for han har regulert seg fram til dette tidspunktet selv.:o)

Guri - så nydelig det må være!!! Kjenner jeg begynner å lengte etter litt tid for meg selv nå - om det bare så er en halv time:) Hun er en luring snuppa mi, ser du....hun nekter å legge seg uten meg. Det hender hun sovner med puppen rundt 21.30. Da lister jeg meg inn i senga med henne - og setter meg godt tilfreds i sofaen - ååååå endelig......trodde jeg....ha,ha.....da har hun oppdaget at mamma ikke er ved siden av henne og alarmen går:). Nytter ingenting annet enn å legge seg ned ved siden av og håpe på det beste - og det skjer gjerne ikke før ved 23 tiden:(

Jeg legger mellom 19.15 og 19.30, våkner mellom 6 og 8 igjen, men de er kun for mat. Sovner igjen etterpå. Begynte bare å legge han til den tiden, så da har det faktisk bare blitt slik. Var oppe til kl. 20 her en kveld å han var sur, trøtt og grinete.... så det er tydelig at han har vent seg til det.

Annonse

Her har vi gradvis gått fra å sovne 01 til nå nylig å få henne i seng klokka åtte. Vi har egentlig ikke gjort noe spesielt, men Eir har helt siden hun kom hjem fra sykehuset ligget i sin egen seng og sovet. Her har vi heller ikke noe spesielt ritual på kvelden foruten at når vi legger så setter jeg meg på rommet hennes(alkove i forbindelse med vårt) og ammer. Da har jeg bare på et lite nattlys og synger en drøss med vuggesanger. Som regel sovner hun ved puppen, men noen ganger legger jeg henne våken i senga og fortsetter vuggesangene. Siste tre uker har legginga aldri tatt mer enn et kvarter. Går og legger henne når jeg ser hun begynner å gni seg i øynene og bli mer sutrete. Pysjen tar vi på rundt syv og koser oss i stua alle tre etter det.

Men som i et annet innlegg her så har stå opp tiden blitt tilsvarende tidligere etter hvert som alenetiden på kvelden har blitt lengre. Ny rekord i dag da hun ville stå opp klokka 7! Hun tok ansvar for sambo forsov seg, så det var hun som vekket oss så hun ble fort tilgitt.. :)

Men tror ikke jeg vil prøve å få henne i seng tidligere for jeg har ikke lyst å stå op før syv.

hun får tillegg etter siste måltidet sitt, og det er ved 20 tiden. så skifter vi bleie og legger henne, sovner mellom 20.30 og 21. sover da i ca 9-10 timer og da står vi opp.

har ca 2-3 soveøkter i løpet av dagen.

Hun har sovet på eget rom fra hun var 6 uker, og sover aldri i sengen sin om dagen. så når hun kommer i senga skjønner hun at det er natt.

Dessuten begynner hun å bli stup trøtt ved 19-20 tiden, så bare tull å la henne være oppe lenge.

lykke til. Amalie la seg sent før hun også, men vi har på en måte bare lagt henne gradvis tidligere og tidligere.

mini får bade annen hver dag. de dagene han bader, sover han ekstra godt da. emn bader han i 6-7tida, opp av karet, får en bolle med grøt, for han er alltid sulten etter å badet. så går vi på rommet, legger han i senga, gir han sutten, å pakker dyns godt rundt han, å over øret, å sier "god natt min skatt", slå på babycallen, å slår av lyset, å går ut. må nok inn ca 2-3 ganger for å gi han sutten han har spøttet ut, men da sovner han.

de dagene vi ikek bader, gjør vi det samme, men uten badingen da. mini begynte å sovne sånn tidlig når han var ca 2 å en halv mnd gammel. før det, så ville han ikke sove uten oss. vi kunne legge han, men han ville ikke sovne. når eg la hodet på puta, å min kjære, så sovna han tvert. sto vi opp, så våkna han. helt sykt!

han sover enda på rommet vårt, synes det er kos, men nå når han ikke sover i baggen, men i senga, tar den fryktelig plass, å står kilt mellom veggen å senga, så savner å ha litt plass da..

skal vente ca 14 dager til, før han skal få flytte inn på rommet sitt. han er begynt å sove hele natta nå, sovner jo i 7-halv 8 tida på kvelden, får en flaske i 12-1 tida, å sover til 7-8 igjen. skal ha han på rom, når den lille flasketåren ikke trengs lengre..

han får grøt nå både til frokost og til kvelds forresten. har ikke begynt med middag til han ennå da..

Hei! Vår datter (4 mnd) la seg hver kveld ved 22.30-tida leeenge, uansett hva vi prøvde på. Stelte klokka åtte, dempet aktiviteter og belysning i stua og lagde "natt" til faste tider hver kveld. Til slutt orket vi ikke prøve engang, lot henne bare være i stua og gjorde alt "feil" - dvs hadde full belysning, og bare bestemte oss for å se det an (kjedelig å sitte i mørket med lyden av hver kveld:-)). Plutselig en kveld gned hun seg frenetisk i øynene og gjespa klokka åtte, og sovna kjempetungt. Dagen etter skjedde det samme, og da la vi henne. Siden det har hun lagt seg hver kveld klokka åtte.

Poenget mitt med dette er at jeg tror det bare skjer av seg selv når de er klare for det! Er det morgen klokka 08, f.eks. fast hver dag, vil babyer etter hvert sovne klokka 20 fordi de MÅ ha tolv timers søvn hver natt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...