Gå til innhold

Skikkelig dumt spørsmål, men jeg husker ikke hva det heter..


hvorlangtkandetteegentligvære.

Anbefalte innlegg

-Dette kurset som man er på før man føder, hvor man lærer å puste riktig under fødselen osv..

 

har flere spørsmål til dette, men vil først bare vite hva det heter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heter det ikke svangerskapskurs, da?

Er ikke sikker. Aldri vært på sånt! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, var vist ikke bare jeg som ikke visst det gitt. Men da kommer jeg med mine andre spørsmål rundt dette Svangerskapskurs/fødselsforbrendende kurset

* Må man på dette kurset

* Når starter det i graviditeten

* Har en samboer som nekte rå ble med på det (han var med på det barnet har har fra før, og synes bare det var tull)

* Noen som har erfaringer ang dette

* må man melde seg på eller er man plikta til å stille opp

*Hva annet enn pusting lærer man på kurset

 

Skulle det komme noen som er ekspert på slike kurs her så please svar på disse spørsmålene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, jeg syntes det er veldig lurt for 1 gangs å ta dette kurset, lærer mye nyttig der.

men kan jo være greit å ha med mannen;o)

klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte meg veldig fint uten!

Du får beskjed på føden hvordan du skal puste. Ingen heksekunst :o)

Men selvfølgelig, det er jo opp til enhver hva man føler for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

klarte meg helt kjempe uten jeg..har og hørt mange som sier d er bare tull,og at d egentli er mer for d sosiale enn for å lære..man leser segjo til det meste på plasser som her inne likevel,eller hur:o)

 

akkurat det med pustinga tror jeg ikke du ska ta så tungt...puste må man jo uanz,så for meg kom det helt naturlig..og gjør man det på noen måte feil,så blir man da rettleda:O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte meg fint uten kurset, Du kan være sikker på at du ikke stopper å puste under fødslen, selv om du ikke har tatt det kurset. Venninna mi sa:"kan du puste som ei fødenes kjerring på film, så har du lært det vi lærte på kurset!" Noe jeg synes var viktig var å alikevel få omvisning på sykehuset jeg skulle føde og vite hvilke valg muligheter jeg hadde med tanke på smertlindring og andre hjelpemidler. Men da er det bare å riinge sykehuset, så ordner det seg. men noen ganger har de dårligre tid enn andre, så ring i god tid...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... Gikk på sånt kurs jeg da jeg ventet min første, tenkte at det var fornuftig.. Men jeg har funnet ut at jeg ikke lærte stort der... Lærte den "inn mellom nesa, ut gjennom munnen-pustingen", annet enn det var det stort sett bare sånt jeg allerede hadde fått greie på av jordmora...

Og så var det omvisning på føde-avdelingen på Tønsberg da, det var jo intressant..

Men annet enn det, absolutt ikke noe jeg føler man må få med seg.. Kakene i pausen var gode da, gravid som man var, hehe.

Den gangen het det svangerskaps-kurs, men jeg tror det er blitt døpt om til fødsels-forberedende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte jeg kunne svare som en som faktisk synes svangerskapskurs var nyttig å gå på! Vi lærte ingenting særlig om pusting, det er jo liksom ikke det hele kurset dreier seg om da....

Vi lærte om fødselen og alt som har med det å gjøre, f eks smertestillende, fødestillinger osv. Så hadde vi en fra trygdekontoret en kveld som kunne svare på permisjonsspørsmål osv. Så lærte vi både om øvelser for mor før og etter fødsel og babymassasje av en fysioterapeut. Så fikk vi ikke minst prate med andre i samme situasjon og får dermed mye informasjon om ting som en kanskje ikke hadde kommet på å spør om selv. Vi så også fødselsvideo. Siste kvelden var vi på omvisning på føden med egen jordmor fra kurset som da hadde god tid:)

Som sagt, så syns jeg kurset var veldig nyttig. Det du kan gjøre, er å snakke med jordmora di og høre hvordan opplegget er i din kommune så kan du da bestemme deg for om det er aktuelt.

Det som også kan være koselig er jo at du blir plassert med andre som har ca samme termin og da kommer du kanskje i samme barselgruppe etter fødselen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...