Gå til innhold

November: Mini - me:0)


Sentralstøvsugeren

Anbefalte innlegg

Starter en ny tråd - tok så innmari lang tid å finne frem på den gamle.....vi har vært flittige skrivere:0). Nå har jeg minimal husk, så noe blir fort glemt av hva du skrev i den siste tråden.

Jeg har er ikke så god på nettadresser - den Luca - shoppen så jeg tilfeldigvis i en tråd inne på novemberklubben. Må gå inn å kikke på de du skrev ned - bare tiden strekker til!

Dagene går går i ett. Hun har plutselig begynt å sove så mye mindre på dagen nå. Max en time om formiddagen og ett par kanskje om ettermiddagen. Merker godt at jeg har tre barn i huset, og en mann som jobber mye. Det kan være litt av en bragd å få en ettermiddag her til å gå rundt med lekselesing, middagslaging og kjøring på aktiviteter....Skal bli litt godt når hun kan krabbe rundt for seg selv. Jeg får så innmari dårlig samvittighet hvis jeg lar henne ligge på leketeppet eller sitte i stolen for lenge av gangen - vet jo at hun ikke tar skade av det - men synes altfor synd på henne der hun sitter å babler for segselv:).

Har ikke forsøkt å legge en genser eller lignende i senga enda. Har vært så trøtt selv når hun skal sove at jeg har kapitulert nesten før henne:):):). Er Leon blitt bedre med leggingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var lurt med ny tråd :)

Jeg får også dårlig samvittighet når Leon ligger alene på krabbeteppet eller under babygymmen. Men som regel sutrer han så fort at jeg ikke rekker å hente et glass vann en gang. Ikke hver gang, men ofte. Jeg prøver og la han ligge litt mens han sutrer, men da går det ikke lange tida før det går over til skriking, eller at jeg får dårlig samvittighet.

Jeg har samme problemet på dagen som du har på natta; han sover bare hvis han kan sove inntil meg (og helst med puppen i munn). Det er veldig slitsomt - selv om det er kos - jeg får jo ikke gjort noenting. Natt til lørdag var jeg oppe til 5-tiden og vasket leiligheten (med to ammepauser). Jeg kunne ha gjort det på ettermiddagen mens sambo lekte med Leon, men det var litt deilig faktisk. Det var helt stille, og det var som å være alene hjemme :) (må legge til at jeg er veldig b-menneske). På lørdag stod sambo opp med Leon, og jeg sov til 11-12 tiden :)

Leggingen er til dels bedre. Han er stuptrøtt i 20-21-tiden, men det nytter ikke å legge han da. Det er akkurat som han tvinger opp øynene, sånn "jeg er ikke trøtt, så det er ikke noe vits i å prøve og legge meg altså"!

De siste dagene har vi fått lagt han ca. 22-22.30. Skulle gjerne hatt litt mer voksentid på kveldene, ja! Har glemt hvordan det er å være kjæreste. Men det kommer seg vel etterhvert :)

Hvor legger du Selma på dagen? Får du henne til å sove alene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser startet jeg en tråd lenger oppe her i håp om å få litt råd om legging på kveldstid....synes jeg leser om så mange som legger babyene i 19 - 20 tiden - da må vel våre tasser snart også klare det:) FIkk et råd om å amme henne på rommet med bare et lite lys på, for så å legge henne. Tenkte jeg skulle forsøke det. Legge henne i sin egen seng til og med...så kan hun komme opp når hun skal ha neste måltid.......OI -nå tar jeg helt av i forventninger her:0)

På dagen er hun grei å legge. Den første luren har hun som regel 2 timer etter hun har stått opp. Da pleier hun å sovne til puppen - legger henne da i vognen som står inne i gangen, eller på gulvet oppå en dyne. Neste soveøkt tar hun i vogna ute. Da sovner hun nærmest mens jeg kler på henne ytterklær, så det hender jeg ikke kommer lenger enn til trappa:)

Hvor legger du Leon? Har du forsøkt å "pine" han oppe litt - sånn at han er stuptrøtt når du legger han? Synes jeg merker forskjell her på det. Hvis det ikke går "lang"nok tid mellom soveøktene - sover hun bare halvparten av hva hun pleier. Det var lurt å stå opp om natta for å vaske....hi,hi....for et mot på deg:):):). Vaske er blitt ett fremmedord her - og jeg som egentlig har støv på hjernen........Finner bare ikke tid - men jeg kjenner at jeg blir litt småstressa av støvdottene rundt her.....usj.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leon sover så lite fra før, så jeg tror ikke "pining" har noe for seg. Det har vært dager hvor han bare har hatt nøkkelsøvn et par-tre ganger om dagen, og så lys våken igjen... eller overtrøtt heter det nok!

Jeg får vel bare innse at jeg har fått en baby som ikke trenger noe særlig søvn :) Men jeg skal prøve ut rådet ditt med dyna under ved amming :)

Og det er lurt å amme på kvelden i et mørkt rom, det har funket noen ganger her ihvertfall, men aldri før 21.30. Men da har jeg vært litt sløv med å legge han over i egen seng. Han pleier å ligge i kurven sin frem til første nattamming, men jeg er litt svak noen ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi,hi....jeg er desverre ikke bare litt svak.......blir nok ikke lange økten snuppa får lagt for seg selv:). Det med dyna har jeg gjort noen ganger fordi hun våknet til da jeg skulle bære henne helt ut i gangen til vogna først. Og ammeputa ble lagt der egentlig med en tilfeldighet, men så så jeg at hun riktig gravde fjeset sitt inn i den......Det må jo snart ordne seg for oss også:0).

Imorgen er det babytreff her igjen - sist jeg skulle ha ble alle syke, så nå håper jeg det klaffer.....Vi har bare vært tre i gruppa(det var alle i skolekretsen hennes), men nå er det kommet til en ny - og det er veldig koselig - en jente til og med! De andre har vært gutter......

Tenkte jeg skulle lage en kyllingsalat.....det pleier de fleste å like vel? Hva har du oppi når du lager det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingsalat er kjempegodt :)

Jeg varierer innholdet litt, men har som regel:

crisposalat

agurk

mais

paprika

kylling

pastasløyfer

egg

fetaost

og gresk dressing og nan brød med hvitløk ved siden av

Koselig med babytreff :)

 

Vi får satse på at babyene våre plutselig finner ut at de vil gi oss litt tid på kveldene og vil sove i 19-20 tiden, i tillegg til et par gode økter på dagen... *drømme drømme*.

Nå skal vi snart bort å kikke på lokale til dåp - jeg kikker nok innom igjen på kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Natt sov Selma fra 8 - 7:0).0).0)....Fornøyd og uthvilt mamma kan du tro!!!! Måtte jo bare innn her å fortelle deg det:)

Det regulerte seg igrunn litt selv....Før har hun hatt en ettermiddagshvil til rundt 6, men igår passet det sånn at den siste hvilen var ferdig halv fem.

Merket at hun var trøtt i halv åtte tiden, så jeg tok på henne ny bleie, pyjamas og satt meg ned på soverommet for å gi henne mat. Der sovnet hun til puppen - la henne over i sin egen seng(merk . egen;0))....Joda, hun sov som en stein ho.......Skynde seg opp å nyte hvert sekund med stillhet.......kvart over ni våknet hun igjen....ånei - nå har jeg det vel gående i hele natt! Men, neida.....prøvde å gi sutten noen ganger, men den spyttet hun bare ut. Tok henne over i min seng igjen for ny omgang med pupp.......spiste kjempelenge......sikkert en halv time.......og da sovnet hun jaggu igjen:):):):).......

Å - tenk hvis dette varer!!!!!

 

Noen lumske mødre på treffet igår mener jeg er altfor myk :( At jeg har så veldig igjen for det senere hvis jeg lar henne skrike litt........Nei - da får jeg heller være myk, for jeg har absolutt ikke samvittighet til å la den lille skatten ligge helt alene å rope:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig deilig :) Og til og med i egen seng!!!

Tenk hvis det fortsetter! Blir spennende å høre hvordan det går de neste nettene :)

Leon var tidlig trøtt i går, han også, men jeg fikk ikke lagt han før 21-tiden. Da skulle han ha mat - han bruker nesten alltid lang tid på å spise - så sovnet han rett før 21.30. Også våknet han for dagen kl 8.30. Ikke verst det heller :)

Bedre å være myk mamma, enn å skulle høre på at lille gullet ligger og skriker uten å gjøre noe. Jeg hadde heller ikke klart det! Ikke hør på de lumske mødrene, du :)

Nå skal vi bort på Barn & Utstyr og se om vi finner lekegrind. Greit å ha babygymmen oppi der på øverste trinnet, så slipper jeg ned på gulvet hele tiden. Og Leon får jo også litt bedre oversikt.

Har du begynt med lekegrind?

Jeg har forresten såvidt begynt og gi Leon litt grøt. Han har fått maisgrøtvelling 4 ganger, og synes tydeligvis det er helt topp. Selv om han i utgangspunktet har vært sutrete, kommer smilet frem med en gang han får smaken på tunga :) Grunnen til at jeg begynte nå, er at jeg tenkte det kanskje kan hjelpe på å redusere antall nattmåltider, som har økt den siste tiden. Foreløpig har jeg ikke merket forskjell, men det er nok fordi jeg gir han grøt på ettermiddagen og ikke kvelden, i tilfelle mageknip (det hadde han kun første dagen). Han har jo blitt så stor gutt nå, så behovet er nok kommet for litt ekstra mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår gikk det ikke fullt så greit som kvelden før, men hun var i seng til 21.15. Brukte over time på leggingen. Mye pupping og en god posjon tålmodighet. Håper at det vil gi resultater etterhvert i form av litt bedre rutiner. Det virker jo som Leon også er blitt litt flinkere til å legge seg for kvelden? Gikk det greit igår også? Hadde gledet meg til å se House i fred og ro igår - men da hun endelig sovnet, var jeg helt gåen - så det ble senga på meg og:):):). Hun sov foressten første økta i senga si igjen - tror mor slet mer enn henne......:0). Rart å ikke ha henne helt inntil meg,men det er vel det beste i det lange løp.

Får man virkelig kjøpt velling fremdeles? Eldstemann "drakk" mye det da han var liten. Synes det var kjempe godt! Skal det være bedre å begynne med enn grøt? Selma har ikke fått noe enda. Tenkte å begynne snart, men så sa svigerinna mi (som har en på 5 mnd) at de hadde sagt til henne på HS at hun måtte vente til 6 mnd - og at det bare var i nødstilfeller man anbefalte å begynne alt ved 4 mnd. Hva har du hørt om det?

Jeg begynte med grind til henne allerede da hun var nyfødt. Ingen av de andre har villet ligge i grind - men da har jeg ikke startet før de var ca et halvt år. Hun ligger litt i den hver dag så hun skal venne seg til det. Håper det gjør at det er lettere å ha henne i dden etterhvert. Fikk dere kjøpt en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nok sov Leon fra litt over åtte i går kveld og til halv åtte i dag :) (Med en del spisepauser vel og merke). Det hadde vært fantastisk om det ble en vane!!! Hvordan gikk det med Selma i går? Kvart over ni er jo fortsatt en veldig forbedring fra kl 23 :)

Kanskje b-babyene våre har funnet ut at de skal bli a-babyer for å gi mammaene sine litt pause på kveldene... :)

Jeg vet ikke om man får kjøpt velling i butikkene nå. Det er bare jeg som kaller det velling, siden jeg lager grøten såpass tynn, med ganske mye mm. Innbiller meg at det må være bedre for fordøyelsessystemet hans å bli tilvendt fast føde på den måten. Så får jeg heller gradvis lage den tykkere.

HS her, sa at de anbefalte fullamming i helst 6 mnd, og minst 4 mnd. Nå er det jo like rundt hjørnet at Leon blir 4 mnd, og når han er såpass stor (i vekst) og krever så mange måltider i løpet av natta, føler jeg at det er greit for oss å begynne så smått allerede. Nå skal det sies at han får veldig lite, så det blir mer en smakstilvenning enn et måltid.

Vi fant lekegrind i går, vi kunne hente den på mandag. Fy søren, så dyrt det er. Den kostet 1400,- på barn & utstyr. Helt vanlig hvit med hjul. Ja ja, vi får vel mye nytte av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk!!! De har skjønt det nå - de små luringene våres:). Selma sov fra 8 igår, hun også.....våknet kvart på ni igjen - men etter pupping sovnet hun igjen. Sovnet Leon med puppen? Har han foressten blitt noe bedre til å sove på dagen?

Det blir spennende å se over helgen nå om herligheten fortsetter!

Det er grusomt dyrt med babyutstyr. Jeg hadde ingenting utstyr etter guttene igjen, men var så heldig å få låne det meste av søstra mi. Hun har en datter på 3 år - så det var jo i helt tipp topp tilstand. Det eneste vi kjøpte nytt var igrunn et stellebord fra IKEA. Ønsker meg veldig en ny vogn - for jeg har en smule vogndilla, men foreløpig får jeg klare meg med dypvogna. Hva slags vogn har du? Har veldig lyst på en Quinny sportsvogn, men de ere så innmari dyre......Det Barn & utstyr - er det en stor butikk i Porsgrunn? Her har vi Renees. Kjempe mye fint - men gru for noen priser:(.

Tror jeg begynner med grøten rundt fire mnd, jeg også. Det var lurt å gjøre sånn som deg å ha den litt tynn da. Men, den maisgrøten - bruker du mm eller mme i den? Synes det pumpegreiene virker så ubehagelig.....Frister liksom ikke helt å begynne med det, men det finnes vel en havregrøt man bare tilsetter med vann`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig at de har begynt og legge seg tidlig... men her går det ikke lange tida før han skal ha mat, og mat enda en gang. Så foreløpig har det ikke vært tid til særlig kveldkos. Han spiser gjerne en halvtime av gangen også. He he, lille matvraket mitt :)

På dagen er det ikke noe særlig søvn ennå. Men jeg har fått til to ganger å legge han med ammeputa i sofaen (når han har sovnet til puppen), og han har sovet en hel time! Håper at han finner ut at det skal bli en vane, og at han får lyst til å strekke søvnen til 2-3 timer... luksus!

Barn & Utstyr er vel den eneste rene barneklær- og utstyrsbutikken i Porsgrunn. Den er stor, og har bra utvalg og bra produkter, men det er ganske dyrt, ja. Kjekt at du har fått låne så mye utstyr :) Jeg har lånt litt jeg også, av søstra mi og av en venninne.

Vi har Emmaljunga kombivogn i lys og mørk grå. Jeg er veldig fornøyd med den. De Quinnyvognene jeg har sett er veldig tøffe!

Jeg har brukt mm i grøten så langt. Har pumpet litt med avent håndpumpe, og rørt inn i grøten. Og resten har jeg prøvd å gi Leon med flaske, det er ikke mye han tar, han leker mest med den. Men det er for å prøve og venne han til flaska. Jeg vet ikke om de har noe 4 mnd-grøt som kan blandes med vann. Men har ikke sett etter heller. Pumping var litt rart første gangen jeg gjorde det, men har aldri vært ubehagelig.

Jeg har gitt Leon et par ts med vann de to siste dagene også, kokt og kroppstemperert. Han smattet veldig, og lagde et ubestemmelig ansiktsuttrykk :) Tror kanskje han (naturlig nok) syntes det var en litt kjedelig smak :) Har Selma smakt vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:0)

Hvordan har helgen vært? Vi har klart å fortsette med legging rundt 8. Lørdag sovnet hun kvart på åtte - jeg fikk sett hele finalen på Farmen. Var nesten så jeg ble litt rastløs....hi,hi....

Idag har begynte jeg på prosjekt regngjøring. Tenkte å ta det innimellom når hun sov, men idag var ikke den store sovedagen. Typisk det når en har bestemt seg for å gjøre en innsats:).

Det gikk nå på et vis - flyttet henne bare rundt på gulvet etter hvilket rom jeg vasket i - så byttet jeg litt på stillinger og leker.....Deilig å være ferdig! Før vasket jeg alt en gang i uka, men det orker jeg ikke nå. Vasker do, vak og sånne steder hvor støvet samler seg - en gang i uka - resten forsøker jeg hver 3 uke. Føler det er grusomt skittent på slutten da - men for en god følelse når det er gjort:0)

Jeg fikk akkurat låne en sånn Avent pumpe. Skal i 25 årsdag til fredag, og skal i utgangspunktet ikke ha Selma med....Har fått lov hvis jeg vil, men jeg skal kjenne litt på det i løpet av uken om jeg klarer å dra fra henne så lenge! Er sikkert best å ha henne hjemme. Merker at hun blir stresset om vi er på andre steder med mange mennesker. Får prøve pumpa snart så jeg vet om det fungerer med flaske og sånt.

Havregrøt 4 mnd er til å bare blande med vann. Har ikke forsøkt enda. Skal på 4 mnds kontroll til neste tirsdag. Venter til da ihvertfall. Har ikke prøvd vann heller....Sier de at babyene trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) Helgen var bra!

Vi var på hytta til svigermor på lørdag, det var koselig. Gikk en lang tur også, men det var ganske surt (rett ved sjøen - på Rognstranda).

På søndag hadde vi besøk av en venninne av meg. Hun er den eneste Leon synes er ordentlig morsom, tror jeg... Han har ledd skikkelig 2 ganger, begge gangene var av henne, og med 2 ukers mellomrom! Utrolig morsomt å se han le så godt :) Vi har prøvd å gjøre det samme, men da funker det ikke.

På mandag var Leon og jeg på barneklær-party, så da fikk jeg shoppet litt - igjen... Det er litt for moro å handle babyklær, det er jo så utrolig mye fint!

Vi har holdt leggetiden rundt 20-21, så det har gått ganske bra her også. Men han bruker og våkne etter bare en times tid igjen, og gjerne etter en time igjen da også. Så sover han litt lenger. Nå i kveld, la vi han kl 20, og han har ikke våknet enda. Ha ha, skjønner hva du mener, blir nesten litt rastløs :)

Babyene trenger vel ikke vann før en del senere. Men jeg har hørt fra flere hold at det kan være lurt å venne de til smaken. Så da tenkte jeg at det er greit å gi noen få teskjeer med vann ved siden av grøten. Det har gått veldig fint.

Har det gått greit med pumping og flaske? Det blir nok moro med en fest igjen. Hvis du får mannen din til å love og ringe med en gang, om hun blir veldig urolig, så klarer du nok å slappe av og kose deg :)

Det har vært strålende sol, og ganske varmt i dag. Vi har vært på BIM-treff, og gikk en lang tur. Kjempekoselig! 7 vogner på rekke og rad :) :)

I kveld har jeg vært på stearinlysparty hos en nabo - veldig masse fint! Det koster jo litt for de enorme lysene. Men jeg fikk nok en gang shoppet litt!

Har du fått litt tid mellom vask, rydding, lekselesing og bleieskift til å være ute i det fine vårværet? Jeg håper det holder seg sånn, og at det ikke kommer en omgang til med snø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:). Her er vi akkurat kommet hjem fra en lang og nydelig trilletur. Våren er bare helt fantastisk! Til kvelden er det visst meldt regn da, så en får nyte det mens en kan.

Du høres nesten ut som du er bedre i shopping enn meg:0) - men helt enig - det er litt for gøy å handle klær....Jeg prøvde å bestille litt igjen fra Luca - shop, men nå er det blitt sånn at en må betale før en får varene. Det synes jeg virker litt tungvindt, så jeg får se hva jeg gjør. Fikk en adr her igår på mange av de samme merkene til en billigere penge:http://www.trendybaby.dk/shop/default.asp. Kikk innom der - vanvittig mye fint! Bare sånn i tilfelle du måtte shoppe litt mer:):):)

Fikk endelig til pumpen. Tok tid før jeg fikk dreisen på den, men det var ikke ekkelt i det hele tatt. Godt å ha det i orden før fredagen. Vet ikke helt hvor mye fest det blir - det er til en jeg går i klubb sammen med, og halve klubben er frikirkelige.......Veldig hyggelige mennesker, men de spytter i glasset for å si det sånn:):)

Jeg vil ihvertfall ha ett glass rødvin til maten, og det gleder jeg meg til. Samboer er avholds, så det er veldig sjeldent det blir åpnet en vinflaske her. Har du vært på fest enda, eller smakt alkohol etter svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...