Gå til innhold

Ultralyd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Las et innlegg lenger nede om å snylte til seg UL. Ikkje noke for meg det her.... men, koster det penger for å ta UL? trudde det var gratis eg... fikk beskjed av legen min at svangerskapskontrollane er gratis - og rekna då med at UL er gratis også? noken som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hei, ul er gratis på sykehuset i uke 17 eller 18, men er jo mange idag som tar tidlig ul eller 3d ul og det koster jo penger;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av svangeskapskontroller er gratis. Også ul i uke 18-20. Men mange ønsker flere ul og da må man ofte til privat klinikk og da også betale. Er du bekymret for noe eller har en historie som gjør at legen øsnker tettere/bedre oppfølging så får man gjerne flere ul. Jeg har selv hatt en ma og denne gangen skal jeg på ul denne uken (er da 6 i min 7 uke) Dette får jeg bare pga min historie. Legen vil berolige meg og la meg slippe unødige bekymringer.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må virkelig bare få si at jeg ikke ser poenget med å fly rundt på ultralyder i tide og utide. hvis ting skulle gå galt så går det da jammen meg galt uansett om man har sett eller ikke og man får da ikke gjort noe fra eller til.

Så lenge man ikke begynner å blø så er det i de aller aller fleste tilfellene ingenting å bekymre seg for!!!!!!

 

Blir nesten litt irritert over hvor hysteriske mange er her jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Vet du i det hele tatt hva en MA er? Missed abortion, dvs at fosteret er dødt uten at det kommer noen blødning. Sånn at du går rundt i uker og mnd og tror du er mer og mer gravid. Venninna mi oppdaget det ikke før på standard-ultralyden i uke 17. Selvfølgelig fikk hun tidlig ul ved neste svangerskap, det skulle bare mangle.

 

Blir nesten litt irritert over hvor ignorante mange er her jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MA er vel også når fosteret ikke blir fullstendig utstøtt av kroppen og at man trenger utskrapning.......

Men hvis man er å ser at hjertet slår når man er 8 uker på vei så da skal man fortsette å ta ultralyd hver uke da for å se i tilfelle noe skal ha skjedd i uka som har gått?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det vanlig å sjekke hjertelyden på fosteret hos legen på 1. gangskontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man er så hysterisk redd at man må ha en ultralyd uten noen spesiell grunn før den rutinemessige ultralyden så er det vel ikke slik at man plutselig slår seg til ro med at ingenting kan skje i løpet av de neste 9 ukene før man skal på rutine ul?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser hjerteaksjon på ultralyd i uke 8 er det 95 % sjanse for at alt er i orden. Hvis man går tidligere er det ikke en slik sammenheng. Derfor får noen som har opplevd SA/MA tilbud om ultralyd i uke 8 ved neste svangerskap hvis de er bekymret.

 

Jeg hadde selv en SA for 3 uker siden, og syns det var veldig greit å få komme til UL og se, da fikk jeg vite hvordan det sto til. Mange blør jo gjennom svangerskapet uten at noe er galt, så hvis man bare skal gå utfra blødninger vil mange som er friske tro at alt er galt, mens andre som har en MA kan tro at alt er i orden til de kommer på UL i uke 18 og finner ut at de har gått med et dødt foster i magen i 2 mnd.

 

Det er jo bra for dere anonyme at dere ikke har noen bekymringer her i livet, men det er utrolig ufølsomt å hakke på de som er bekymret og trenger å få vite hva som egentlig skjer med kroppen sin. Man er ikke nødvendigvis hysterisk fordi om man er bekymra for SA; i mitt tilfelle var det jo med god grunn jeg kontaktet lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vet jeg hva som er normalt, men hos min lege tok hun Ul første gang i uke 6+3, hun så ingenting, så skal tilbake for 3 UL i neste uke, for å følge opp hva som kan være galt,

Så det kommer nok an på hvilken lege du bruker tror jeg, om de har slik UL eller ikke mener jeg på kontoret,

Jeg er helt ny innen dette selv, så beklager om jeg tar feil,

Ønsker deg og alle andre her lykke til med spirene deres ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...