Gå til innhold

HVordan var det der med ost?


Vårenzia

Anbefalte innlegg

Hav er det som var farlig med upast. ost for gravide? Testa positivt i dag, og så kom jeg på at jeg var på ost og vinkveld forrige uke... Vet det ikke er bra med vin også altså!! Men nå ble de tliksom to ting å bekymre seg for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, tror de tenker på fare for bakterier osv, det er toxoplasmose man tenker på. skal jo holde seg litt unna muggoster/myke oster.

Tror allikvel ikke du skal bekymre deg så mye for hverken osten eller vinen, sjansen er jo fryktelig liten for at det skal skje noe og hvis ikke du føler deg dårlig nå er det iallefall ingenting å tenke på :-)

 

Bort med alle bekymringer, kos deg med graviditeten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bakterier: men listeria, ikke toxoplasmose. Men ikke bekymre deg, det er ikke så veldig sannsynlig. Vær heller forsiktig i tiden fremover, ta folat og tran, så har du vel gjort det du kan;)

 

Lykke til, kos deg med spiren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i boka "Bare Barnemat" at de aller fleste oster som er laget i norge, er laget at pas. melk. Så ikke bekymre deg så mye over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost laget på upasteurisert melk lukter litt "fjøs". Det smaker ganske forskjellig fra tilsvarende ost laget på pasteurisert melk. Tror nok du ville kjenne forskjellen ja.

 

All ost jeg har sett som er laget på upasteurisert melk er importert (og dyr) brie/camenbert-type og finnes kun i store ostedisker.

 

Hilsen Osteelsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett alle oster i norge er laget av pasteurisert melk,hvertfall er alle ostene fra tine det. Men tror ikke at du har noe å bekymre deg over så lenge du ikke har følt deg uvel etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Osten var kjøpt med fra Frankrike, men som dere sier, ville jeg vel kjent noe nå om jeg hadde fått noen ulumske bakterier i meg. Så får jeg heller holde meg unna sånt i tida som kommer!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...