Gå til innhold

Fostervannsprøve??

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg når den gylne alder av 38 år rett etter fødselen og har derfor blitt tilbudt fostervannsprøve.

Er veldig i tvil, ikke fordi vi ikke takler eventuelt resultat, men selv om det er kun 0,5 % sjanse for at noe skal skje ligger tvilen der på lur.

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8576932-fostervannspr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Dette er helt klart en avgjørelse dere skal tenke nøye gjennom. Det dere må ha klart for dere ,er om dere vil "handle" etter det dere får i "svar". Mest sannsynlig er jo alt i orden, men vil dere beholde barnet eller ta abort ved en eventuell alvorlig "feil"? Det er også viktig å være enige dere imellom om hvor grensen går for dere ved en eventuell avbryting av svangerskapet.

Grunnen til at jeg svarer deg så konkret, er at jeg jobber som spesialpedagog og har hatt uendelig mange samtaler med foreldre som ikke var helt forberedt på nedslående svar fra ultralyd og fostervannsprøver. Dette har i mange av tilfellene jeg har støtt på i jobben, skapt store konflikter mellom mor og far, da ting ikke var gjennomdiskutert i forkant av de nedslående nyhetene fra ultralyd og fostervannsprøve.

Håper svaret mitt kan hjelpe dere til en avgørelse dere er eninge om!

Husk at alat sikkert er i orden!!!!

(PS! Nyere forskning sier at fars alder også har en betydning i fosterutviklingen. Det er greit at ikke alt ligger på kvinnens skuldre, synes nå jeg!)

Lykke til!!!!

Vi har tenkt at vi heller vil vite det på forhånd enn å finne det ut etter fødselen, MEN vi synes fostervannsprøve har for høy risiko for spontanabort. Vi har derfor valgt duotest + ultralyd isteden. Det gir ikke like stor sikkerhet, men er bra nok for oss.

Se denne:

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=7745&iCategoryId=541&iDisplayType=2

P.s. På den positive siden har du 99,5% sjanse for at alt er bra!

Jeg bor ikke i Norge, og her hvor jeg er får man tilbud om NUP - test. En enkel blodprøve som gir svar på oddsen for Downs. Om den er mindre enn 1 til 200, får man tilbud om forstervannsprøve. Denne testen skal normalt ikke tilbyds til gravide under 35 år, men "alle" får den.

Vet at den kan tas i Norge også om du spør legen din. Ved min siste garviditet, sa legen min at de da måtte sende prøven til Danmark. Vet ikke om dette er tilfelle nå.

Jeg har valgt å ikke ta testen, selv om jordmor spurte om jeg var interessert (jeg er snart 33 år). Nettopp fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med svaret. Og blodprøven gir bare svar på Downs. Hva med alle andre ting man er redd for? Jeg har valgt å leve i "uvitenhet", og tror ikke jeg kan forberede meg mentalt på et handikappet barn uansett om jeg vet det nå eller ved fødsel.

Når det gjelder din situasjon, har jeg full forståelse for dillemmaet ditt, og har inget annet å komme med enn at alle må ta sitt eget valgt utfra eget ståsted og hvilke ressurser man har. Men som andre skriver over her, tror jeg man skal tenke godt gjennom hva man skal gjøre med svaret.

Håper det løser seg for deg:)

Takk for svar, vi har bestemt oss for å la det være.

Ved ultralydundersøkelse i 13.uke (hvor de undersøkte nakkefolden med tanke på Downs) så alt helt fint ut.

De tok også blodprøvetest som faktisk reduserte risikoen ganske så kraftig, så da er sjansen for at det er noe galt så liten at vi ikke tar sjansen på å utsette oss for en fostervannsprøve.

Vi hadde allerede bestemt oss for hva vi ville gjøre når det gjaldt eventuelt resultat, det var mer snakk om å orke og gjennomføre en prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...