Gå til innhold

noen som IKKE har tatt folat o.l?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som ikke har tatt folat o.l før og den første tiden av svangerskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forrige gang tok jeg ikke folat før legen sa jeg skulle...ante ingenting om det, vel?!=) Var flere uker på vei jeg da. Denne gangen har jeg tatt litt folat, men ikke før jeg så den blå streken.

Skrevet

jeg tok nesten ikke folat i første trimester, men jeg var ikke klar over at jeg burde ta det. et resultat av at graviditeten ikke var planlagt og jeg kom sent til lege for første sv.skaps kontroll. så tror jeg bare tok folat i de 14 siste dagene av første trimester...

Skrevet

kan tilføye at da jeg var gravid i 2001 tok jeg ikke folat i det hele tatt, men ble ikke informert om det da. så det må ha kommet nå de siste årene... :)

Skrevet

Jeg fannt først ut av at jeg var gravid i uke 14.(Trodde jeg hadde hatt en SA siden jeg blødde i nesten 4 uker) Jeg har derfor ikke tatt folat i dette svangerskapet.

Skrevet

jeg hakke tatt en dritt jeg. De gjorde ikke det før i tia heller vist, men ikke vet jeg. fikk ikke vite at jeg skulle ta det engang jeg, men skal gjøre det med nestemann da,

Skrevet

jeg tok vell folat ca 14 dager etter at jeg fant ut at jeg var gravid...visste ikke om den folatgreia foer da. Ellers har jeg ikke tatt noe saerlig med omega og saann....blir saa kvalm av det og driver og gulper ekkel fiskeolje hele tiden. det greier jeg ikke.

Skrevet

Fikk ei jente i mars -05 og venter min andre nå om 16 dager. Har ikke tatt folat noen ganger, har bare ikke blitt til at jeg har styra med det. Tar multivitaminer og synes det holder, og det virker ikke som om dattara mi har lidd noen nød... Og han som kommer nå viser seg og være frisk og raskpå alt av ultralyder... Jeg har vel egentlig alldri satt meg inn i hvorfor vi skal ta folat... bare vet det har noe med ryggmargsbrokk å gjøre...

Skrevet

Til info: Folat SKAL man ta, helst 2 mnd før du blir gravid for å hindre beinmargsbrokk på fosteret. Det betyr ikke at du får et barn med beinmargsbrokk hvis du ikke tar det, men folat hindrer risikoen. Derfor er det vel ingen grunn til å ikke gidde å ta det. Folat skal tas minst 1.trimester i norge. I tyskland tar de folat hele svangerskapet...

Skrevet

Ryggmargsbrokk er en medfødt skade på ryggvirvlene, og oppstår tidlig i svangerskapet. Vanligvis ligger ryggmargen beskyttet i et ”rør” av rygghvirvler. Men av og til skjer det at noen av ryggvirvlene ikke utvikles fullt ut, - i stedet for å lukke seg til en ring som ryggmargen kan gå gjennom, stopper de på halvveien og forblir åpne. Da kan ryggmargen komme ut av de åpne virvlene. Det er dette som er ryggmargsbrokk.

Hvilke utslag dette får, er avhengig av hvor mange virvler som er åpne, og hvor disse sitter, dvs. om de sitter lavt eller høyt på ryggen. De aller fleste som har ryggmargsbrokk, får også hydrocephalus (vannhode).

Ta en titt på denne linken:

http://www.ryggmargsbrokk.org/cgi-bin/ryggmargsbrokk/imaker?id=4&visdybde=1&aktiv=4

Skrevet

Æ har ikkje tadd folat i d heile tatt. D e pga æ veste ikkje om d før æ va kommen i 2.trimester, å har hørt at man bære sku ta 3 mnd før graviditet å 1 trimester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...