Gå til innhold

Noen som vil svare? (Som har tatt keisersnitt)

Anbefalte innlegg

Jeg går nå i 38 uke med baby som fortsatt ligger i seteleie. Snuingsforsøket var mislykket så des nærmere jeg kommer termin, des mer aktuelt blir spørsmålet rundt vaginal fødsel eller keisersnitt.

Jeg har en del spørsmål rundt dette som jeg håper at en av dere kan svare på.

1) Hvor lang tid tar det å komme seg etter et keisersnitt?

2) Må man ha hjelp til absolutt alt den første uken etterpå?

3) Ligger man lengre på sykehuset enn de normale 2-3 dagene?

4) Fikk du babyen på magen rett etter at han/hun kom ut?

Fortsetter under...

Det kan variere litt fra tilfelle til tilfelle, men her er iallfall min erfaring.

1 & 2) Jeg slet med smerter og stivhet i 1.5 uke etterpå, da var jeg 100% avhengig av hjelp til det meste. Å kle på meg og å komme meg frem og tilbake til doen tok det meste av kreftene. Bare det å løfte lllegutt opp og ned i sengen sin måtte sambo hjelpe til med.

Etter denne tiden ble det sakte men sikkert bedre.

3) På Haukeland iallfall skal man ligge 5 dager ved planlagt ks og 6 dager ved haste ks. Jeg skulle da ligget 6 men skrev meg ut selv etter 3, så det går an hvis man vil.

4) Jeg endte med narkose så så ikke lillegutt før etter flere timer, men ved spinal får an den lille til brystet en kort stund.

Ks var hardere en jeg hadde trodd og håper på å klare å føde vaginalt neste gang, men fordet er jeg glad jeg fikk ks da lillegutt kom. Er heller ikke skremt fra å ta ks igjen til tross for at det gjorde veldig vondt etterpå, ikke hvis det viser seg at ks er det beste i det tilfellet.

Lykke til med valget :o)

Jeg kan fosøke å svare. Har bare hatt hastesnitt, men det meste er jo likt i etterkant.

1. Det er veldig forskjellig hvor fort du kommer deg. Du må som regel opp og stå ved senga allerede samme dag (pga fare for blodpropp). Jeg sto ved senga noen timer etter at jeg var kommet på barselavd. (hadde snitt på morgenen). Var oppe og dusjet alene og stelte babyen morgenen etter uten store problemer. Det gjorde litt vondt i såret å reise seg / rette seg opp, men det gikk seg fort til. Jeg følte ubehag i såret ca en uke. På sykehuset får du smertestillende og du kan ta paracet når du kommer hjem.

2. Nei, du må ikke ha hjelp til alt. Som nevnt kan det være vondt å reise seg i starten og da kan det være godt å få hjelp. Jeg hadde ingen vansker med å stelle babyen. Da jeg kom hjem klarte jeg å gjøre lett husarbeid, var på trilletur etter ei ukes tid. Man skal ikke løfte mer enn babyens vekt de første ukene. Jeg var på 6-ukerskontroll 51/2 uke etter snittet og fikk da beskjed om at jeg kunne leve som normalt, inkl. trene.

3. Jeg var på sykehuset i fire dager sist. Skal ha planlagt snitt i april og jordmor sa at det var vanlig med 3-4 dager på sykehus - men dette avhenger selvfølgelig av din form og hvordan det går med ammingen.

4. Ved planlagt snitt er det i følge jordmor vanlig å få barnet på magen rett etter at den kommer ut, men bare for en liten stund. Barnet blir tatt med for stell ol mens mor blir sydd. Du må ligge på oppvåkningen til bedøvelsen er ute og du er stabil, da får du ha barnet hos deg og du kan prøve å amme.

Lykke til.

1) Jag blev kört till operation kl 17.45 (runt den tiden) och de började att ordna mig för keisarsnittet. Min lilla son kom ut kl 18:43. Själva ingrepet i magen gick på 5-7 min pga att jag hade en virus infektion i kroppen som gjorde att jag hade feber och frysningar.

2) Jag behövde inte någon hjälp efter mitt keisarsnitt. Jag var uppe och gick på morgonen dagen efterpå. Detta beror ju på helt hur du mår också. Några blir sängliggande och andra inte.

3) Min son Eskil kom på lørdag den 11 november 2006 och vi var på sjukhuset till torsdag morgon men det var pga att jag hade den infektionen i kroppen + att jag fick jemdrypp in i blodet. Jag mista endel blod under keisarsnittet. Jag blev också innlagt onsdagen innan keisarsnittet blev tatt eftersom de hade planer om att sätta igång mig. Jag fick svangerskapsförgiftning också så jag hade VÂLDIGT högt blodtryck.

Så allt i allo så var jag på sjukhuset i 1,5 vecka ungefär.

4) Efter att de hade tatt ut gutten min ur magen min så gick pappa bort tillsammans med jordmor för att tvätta honom och väga och mäta och sen kom far och son tillbaka till mig och han la min son på bryste mitt så att jag fick hålla honom, men sen skulle de sy ihop mig så då gick far och son tillbaka till fødeavdelingen för att sätta på kläder och allt.

Jag blev sydd ihop och kört till uppvakningsrummet.

Hadde hastesnitt men det går vel for det samme tenker jeg. Her er mine erfaringer.

1. Kommer an på hva du mener med å komme seg. Da jeg dro hjem klarte jegmeg fint uten smertestillende. Var ute å trillet dagen etter hjemkomst. Eneste vondten jeg har hatt etter at jegkom hjem er at det er veldig ubehagelig å hoste, nyse eller le ordentlig.

På sykehuset var jeg opp på bena 17 timer etter snittet. Da hadde jeg blitt pøst full av smertestillende hele dagen for å klare det. Når jeg først var oppe var det ikke så vondt lenger.

2. Trengte ikke hjlep i en uke, fjerde dagen klarte jeg stå opp av sykehussengen uten hjelp, da kunne jeg like gjerne dra hjem. Men de dagene på sykehuset måtte jeg ha hjelpe til å komme meg opp og ned av stol, seng etc.

3. Jeg lå der i fire dager, fikk inntrykk av at om jeg ville kunne jeg nok vært der en dag til. Var uaktuelt å dra hjem dagen før, da sleit jeg enda med litt vondter.

4. jeg fikk ikke babyen på magen. Men dette pga min diabetes og at de måtte sjekke at babyen hadde det bra. Fikk se han etter femten minutter. I ca fem minutt. Deretter gikk det fire timer før jeg fikk se han igjen. Måtte ligge av meg spinalbedøvelsen.

Jeg håper og ber om at neste gang jeg skal føde blir det vaginalt, da er man liksomferdig med smertene når babyen er ute. Med ks begynner jo først smertene når babyen er ute...

Annonse

hei jeg var kjempe heldig med mitt ks.jeg var oppe få timer etter mitt ks og jeg hadde to operasjoner i ett siden jeg fikk blindetarmbetennelse.jeg hadde ingen form for smerter kjnte ikke engang at såret strammet.jeg dro hjem den 4 dagen.jeg klarte meg selv etter fødselen såklart tokk jeg ikke de tyngste løftene. jeg kan varmt anbefale ks jeg er gravid nå og ønsker ks igjen. så lykke yil ps arret er kjempe lite og syndes neswten ikke

Igjen: Mange takk for tilbakemeldinger!!!

Jeg fødte vaginalt første gangen og det hadde vært ønsket mitt å gjøre det igjen. Fortsatt er jeg ikke sikker på hva som skjer, (dess lenger det nærmer seg termin og babyen ikke har snudt seg, dess større sjanse blir det for at det blir keisersnitt. Fødselsvekten øker jo) Det er derfor nyttig for meg å høre hvordan andre opplevde akkurat dette, så jeg vet litt bedre hva jeg kan forberede meg på. (Selv om dette er individuelt) Jeg synes det er bedre å høre det fra noen som selv har vært gjennom det og ikke bare fra jordmødre/leger som mer observerer utenfra.

Takk igjen

HEY HEY! MIN ERFARING=)

NR 1: DET TAR IALLEFAL EN UKE FØR DU ER SMERTEFRI JEG VAR SMERTEFRI ETTER 8 DAGER!

NR 2: MÅ HA HJELP TIL TINGER SOM ER TYNGRE ENN BARNET IALLEFALL MEN ALT TRENGER DU IKKE HJELP TIL=)

NR 3: HER I TRONDHEIM MÅ MAN LIGGE I 5 DAGER ETTER KS MEN DA ER DU OG I MEGET BRA STAND/ FORM NÅR DU DRAR HJEM.

NR 4: JEG FIKK BARNET HOLDT OPP TIL MEG RETT ETTER DE HADDE TATT UT BABYEN ,MEN FAR BLE MED OG VEIET OG MÅLET OG SLIKT PÅ ET ANNET ROM MENS JEG BLE SYDD FERDIG=)

HÅPER IALLEFALL AT DU ER LIKE HELDIG SOM DET JEG VA DERSOM DU SKAL HA KEISERSNITT, JEG SKAL HA MITT 2.PLANLAGGTE KEISERSNITT DEN 18/4 OG GLEDER MEG MASSE TIL DET SIDEN JEG VET AT D IKKE ER SÅ ILLE SOM MANGE TROR=) LYKKE TIL IALLEFALL DA. KLEM FRA MAMMA19 ÅR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...