Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Våger meg på et nytt innlegg her, med fare for å få enda mer pepper. Men jeg tåler det jeg.....

 

I en barnehage kan det jobbe ulike grupper. Det er styrer, pedagogiske ledere og førskolelærere som alle har en førskolelærerutdannelse, det er barne-og ungdomsarbeidere og det er assistenter uten noen formell utdannelse. I tillegg kan det være folk med andre typer utdannelse (barnevern, spes.ped osv).

 

Jeg jobber i en barnehage som har vært i drift i over 35 år. De fleste som jobber i vår barnehage har jobbet der i 10 år og mer. Noen har vært der i 25-30 år. Det vil si at vi har et meget stabilt personale. Vi har også noen som er ”ferskere” i faget, blant annet noen pedagoger. Dette kommer hovedsakelig av at vi har utvidet barnehagen, og ikke av at noen har sluttet.

 

I norske barnehager er det fortsatt overvekt av assistenter i forhold til utdannede pedagoger, og jeg håper og tror de fleste av oss pedagoger vet å sette pris på assistentene. I vår barnehage ser vi definitivt ikke på dem som ”en skarve ufaglært assistent”. Nei, tvert i mot. Jeg vet at jeg ikke kunne gjort jobben min uten støtte fra assistentene på min avdeling. Assistentene hos oss har en uvurderlig kunnskap om barn og barnehage. Jeg stoler fullt og fast på dem, og er ikke redd for å overlate ansvar til dem. Både når det gjelder å ta ansvar for daglige situasjoner, organiserte aktiviteter og foreldresamarbeid. Dersom noen ønsker å utfolde seg, assistent eller faglært, så er det bare positivt. Når det gjelder foreldresamtaler og spesielle ting som må tas opp med foreldrene, er det jeg som tar dette. Det er en naturlig del av min jobb. Det er også meg som hovedsakelig tar meg av samarbeid med andre instanser, sånn som skole, barnevern, ppt, logoped, helsestasjon eller andre.

 

At assistenter tjener for dårlig, er jeg ikke i tvil om. Men at det skal være en lønnsforskjell mellom assistenter og ped.ledere mener jeg er helt naturlig. Vi har en 3årig høyskoleutdannelse, og har med oss mye teori og lærdom som vi trenger i jobben vår. Som ped.leder er det jeg som står for planlegging av aktiviteter, foreldremøter, foreldresamtaler med for-og etterarbeid, arbeid med årsplan, periodeplaner, individuelle opplæringsplaner for enkelte barn, språktesting av 4åringer, samarbeidsmøter med ulike instanser, vaktoppsett osv osv. Og ikke minst ansvar for at alt fungerer på avdelingen i det daglige.

 

Jeg er ikke en ped.leder som er opptatt av titler. I det daglige fungerer vi alle side om side, og samarbeider om alt som skal gjøres. Alle tar sin del, og jobber hardt. Alle er vi opptatt av barnas beste, og alle bekymrer vi oss for de barna som ikke har det så bra. Men det er min jobb å sette i verk tiltak for disse barna. Vi snakker veldig mye sammen, og jeg er absolutt opptatt av de andres meninger. Jeg diskuterer mye med assistentene, og jeg diskuterer mye med de andre førskolelærerne i barnehagen. Heldigvis er jeg så heldig å jobbe på en avdeling hvor vi fungerer utrolig bra sammen. Vi er rimelig enige, og vi er veldig trygge på hverandre. Dette har vi snakket mye om.

 

I vår barnehage ser vi på hver enkelt som en ressurs. Vi ønsker at alle skal få komme ut med ting de brenner for. Vi vet at vi er avhengig av hverandre for å gjøre en god jobb. Kompetanse som er både erfaring og utdannelse. En kombinasjon av dette, nemlig personale med lang erfaring kombinert med personale med en pedagogisk utdannelse, må være et godt utgangspunkt for å drive en barnehage. Men må bare legge til, at jeg har også jobbet med unge og uerfarne folk som har vært helt fantastiske i jobben.

 

Jeg synes det er synd hvis det er sånn i mange barnehager, at det blir en maktkamp mellom de ulike gruppene. Synd at noen assistenter skal føle seg som mindreverdige. Alle har noe å bidra med på ulike områder.

 

 

(...og jeg signerer ikke med anonym, selv om sikkert mange som vil kritisere meg gjør det)

Fortsetter under...

Dere er jo kjempe heldige som jobber på en så flott arbeidsplass. Det er jo alt du beskriver som må være drømmen for alle som jobber i bhg. Er selv "førskolelærer i bunnen", men har aldri jobbet i barnehage. Har faktisk veldig lyst, men hører ofte mye negativt om kvinnedominerte bhg hvor konfliktene mellom faglærte og assistenter er store.

 

Jobber nå med flest menn og mulig jeg får bank av å si det, det er utrolig deilig og ukomplisert, ingen baksnakking.

 

Skulle ønske jeg hørte om flere bhg som din, da kunne jeg også tenkt meg å bruke utdanningen min.

Ser jo nå at det virker rosenrødt i min bhg. Er jo ikke sånn at det aldri er konflikter der da. Men jevnt over, så er det veldig bra. Det hender jo det er noe småtteri hos oss også, men da er det liksom ikke konflikter mellom faglærte og assistenter det går på.

Som ufaglært assistent sitter jeg ganske rørt her nå... for et flott innlegg!! :) Jeg har vært i yrket i 10år snart og stoooortrives! Nå er jeg i permisjon da, men...Jeg har alltdi vært engasjert i jobben min, og har alltid vært oppriktig med tanke på hva jeg ønsker. Når foreldre kommer til meg når jeg har sluttet har de spurt om jeg ønsker referanse...det er tillitsærklæring, det! Min tidligere sjef, sa at der var ingen assistenter, men medarbeidere!!! Skulle ønske flere tenkte som han. Ikke at det er noe galt forsåvidt, men jeg synes det kan være et negativt ladet ord. Sett det sammen med ufaglært og vips høres jeg helt elendig ut..

 

Ikke alle ønsker å bli førskolelærere.Jeg har trivdes så godt der jeg har vært, at om jeg jobber som assistent resten av livet, er det noe jeg kommer til å være stolt av.Kanskje vil barnehagene etterhvert kreve at folk er utdanna og det synes jeg blir feil! Ingen skal tvinge meg til å gjøre noe jeg ikke ønsker...det tar fra meg mye av spontaniteten. Men man kunne blitt flinkere til å holde kurs o.l så man får litt input i hverdagen.

 

Jeg trives med ansvar, samtidig som jeg ikke er en delegering/ledertype..Det må man bare respektere Det blir feil å si jeg ikke trives med ansvar, for det gjør jeg så absolutt. Jeg har holdt samlingstunder for 4avdelinger samtidig..hihi..det skulle bare mangle! Synes mange i min stilling slipper litt for lett unna...

 

Når det er sagt, er det veldig snodig å ha blitt mamma. Men det kommer til å styrke rollen min fremover. Fordi jeg kommer til å sette krav til barnehagen poden skal gå i og dermed til meg selv....

 

Puff...kan jeg spørre hvor du jobber? Neida...men er det på Østlandet? :-)

  • 2 uker senere...

i min barnehage så er ikke vi opptatt av titler, det har ikke noe å si om en er ped leder eller assistent. Vi er mer opptatt avå jobbe som et TEAM, støtte hverandre. Vi ville ikke klart jobben vår uten dem, og de ville ikke klart jobben sin uten oss.

 

Kjenner til mange bhg der titelen er viktig, men for meg er den lite verdt. Jeg er veldig ydmik en assistent som har jobbet i mange år, jeg hører på henne, spør om råd og får henne til å føle seg verdt.

Annonse

Men er det ikke en forskjell da? Hvis en førskolelærer har, som du sier, 3 år på høyskolen, vil jeg jo nesten tro at han/hun sitter inne med en del kunnskap som de ufaglærte assistentene ikke har? Eller er det sånn at det dere lærer der er almenn kunnskap og egentlig bare en "lekeutdannelse"? I fare for å skjære alle over en kam, så har jeg inntrykk av at det ofte i kvinnedominerte yrker er slik at man er livredd for at noen skal være sjef, at alle skal ha like mye å si samme hva. Jeg synes dette blir helt feil!!!

Helt enige med anonym!

Det er selfølgelig mange gode assistenter, og jeg kunne heller ikke klart meg uten de!!!! Men!!!

Det er en grunn til at vi heter pedagogisk leder!!! Vi går jo på en skole for en grunn!!

Det blir jo for dumt vist en ikke kan markere tittelen vår... (Tror det er en trygghet for foreldre og eg) Du er en pedagogsik leder! Vær kry av det! Ha litt yrkes-stolthet!

 

Ja, dette er jeg enig i. Det har i mange år vært en tradisjon i barnehagene, at alle skal være med å bestemme alt. Ingen skal skille seg ut, og markere seg som leder. Det blir etter min mening en type misforstått demokrati. Klart man skal ha en viss form for demokrati, men det må være noen som står ansvarlig, og som er leder. Noen må ta avgjørelser, og delegere osv. Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal være redd for å bruke tittelen vår?

Ok...Da missforsto jeg deg litt.... Jeg forsto det slik at du helst ikke ville at det skulle være så mye skille mellom de som jobbet i barnehagen....

For det er jeg litt opptatt av! Har assistenter som er knallflinke, men... Syns og det er viktig at de vett at vi har utdannelse, og det er vi som har ansvaret....Syns det er viktig å markere oss litt - og vise at vi har yrkes stolthet både ovenfor assistenter og foreldre!

 

Enig i det. Hovedinnlegget var skrevet i forbindelse med noen andre innlegg som var her inne, om at assistenter ikke ble tatt på alvor osv. Noen som følte seg som noen "skarve assistenter". Slik bør det jo ikke være, selv om det skal være en viss forskjell.

Nei det er viktig at de føler seg verdsatt! Vist ikke vil de heller ikke gjøre en så god innsats!! Jo mer folk føler seg verdsatt - jo bedre jobb gjør de!!!!

Leste forresten innlegget ditt;En førskolelærers tanker...

Ufattelig bra!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...