Gå til innhold

Er det rimelig av legen å "true" med sånt? (litt langt)

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i hotellresepsjon og merker at stresset begynner å ta seg opp nå som sesongen nærmer meg. Bekymrer meg en del for hvordan dette skal påvirke lillegutt i magen etterhvert. Hører jo så mye om at stress kan føre til for tidlig fødsel osv. Da jeg tok opp denne bekymringen med legen, følte jeg at hun automatisk antok at jeg kun var ute etter mer sykemelding (40% SM nå, og fornøyd med det foreløpig). Hun begynte å snakke om at jeg måtte finne meg en annen jobb dersom jeg ikke taklet arbeidet mitt - kjempelett når man er 5 1/2mnd på veg, og dessuten ikke saken i det hele tatt (takler vanligvis jobben min helt fint, og klarer fint å presse meg i de periodene det trengs, men har nå en som er ganske mye mer sårbar enn meg å ta hensyn til nå, og man er tross alt litt redusert når man er gravid). Deretter begynte hun å snakke om at jeg måtte ta ut ferien min før permisjonen begynner i beg. av juni. Av flere grunner trenger jeg å spare ferien til senere. Hun ble nesten litt aggressiv, og avbrøt bare med "jaja - hvis du mener du har helse til det så..." hver gang jeg prøvde å forklare hvorfor. Følte at hun rett og slett truet med at hvis jeg ikke tok ut ferie, ville hun nekte å skrive ut sykemelding til meg. Nå er jeg redd for at hvis jeg kommer til det punktet at jeg kjenner nok er nok, så vil legen "tvinge" meg til å fortsette i en arbeidsituasjon som kan skade barnet mitt. Trodde virkelig det var opp til meg å bestemme når jeg vil og kan ta ut ferie. Er det meg eller legen som er urimelig her?

Fortsetter under...

Uff, dette var ikke bra! du bør nok vudere å bytte lege, det ville ihvertfall jeg ha gjort! Var 100% sykemeldt under forrige svangerskap fra 2mnd fordi jobben ble for tøff. Ikke noe problem, fikk kjempe støtte fra legen min. Og sånn burde det være. Vet du har en jobb som til tider kan være tøff til og med for kjempe friske "ugravide" (he,he... nytt utrykk!!) mennesker, så du har nok bare en lege som kanskje har litt vanskelig for å sette seg inn i situasjonen, eller så hadde ho bare en dårlig dag. Men uansett så er det ikke riktig det hun sa og måten ho oppførte seg på! Og hun kan ikke tvinge deg til å ta ferie, og heller ikke nekte å sykemelde deg, om jobben blir for tung.

Så lykke til og håper du bytter lege:) Dette var ikke bra...

• 2 uker senere...

Jeg har nok bytta lege, jeg har hvert sykmeldt fra 2 mnd og blir det til jeg føder, termin 11 juni. Bytt lege, legen har ikke lov til å presse deg, det kan skade barnet. Legen skal være der for deg, og ta dine behov til etteretning.

Lykke til.

• 4 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...