*We68* Skrevet 10. mars 2007 #1 Del Skrevet 10. mars 2007 jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg skal få til å skrive den søknaden om fødselspenger jeg. er 4 ungen, men alle de andre gangene har jeg kun fått engangstønad. jeg har termin 17 mai, og slik jeg forstår det så får ikek far ta ut sin de første 6 ukene. men på papirene skal man fylle ut fedrekvoten også. så om jeg regner 6 uker fra termin og setter på han da, er det ok? hva om jeg går over tiden da? far skal begynne p åskolen til høsten og må ta ut sine 6 uker rett før skkolestart, og rekker dette akkurat(kan gå en uke over tiden ca) men er det lurest av meg å ta ut ferien min i denne tiden? jeg har nå 123% stilling og skal ta ut 80% i et år. er det lurest? for jeg får jo egentlig en 100% lønn uansett jeg da, siden jeg har så stor stilling nå? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8569656-hvordan-tar-dere-permisjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mia_I Skrevet 11. mars 2007 #2 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg tror ikke far kan ta sin del av permisjonene de første 2-3 månedene - det er forbeholdt mor. Men ville ringt NAV og sjekket! reglene står også på deres hjemmesider - www.nav.no Termindato er jo bare "veiledende" for oss alle, så de er vante med forskyvninger i begge retninger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8569656-hvordan-tar-dere-permisjon/#findComment-8577224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
med knøttet i magen Skrevet 11. mars 2007 #3 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg har fått ferie 2.07-12-08 % uker for dette året og 1 uke for 2008, slik at far kan ta permisjon da. Da har vi fri samtidig og kan kose oss med den lille. Var på trygdekontoret for veiledning, de sa at det hadde ikke noe å si når far tok sin permisjon, de første 6 ukene er forbeholdt mor og når far har permisjon blir mine utbetalinger stoppet. Derfor greit med ferie. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8569656-hvordan-tar-dere-permisjon/#findComment-8577336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #4 Del Skrevet 14. mars 2007 Jeg er ingen ekspert og har selv lurt på hvordan vi skal gjøre det med permisjon, fedrekvote og ferie. Jeg har prøvd å sette meg inn i reglene og har iallefall fått med meg dette...: Mor MÅ ut i permisjon 3 uker før termin. Hvis du ikke gjør det mister du disse 3 uker av permisjonen. Du kan også ta ut permisjon før dette, men det spiser da av permisjonen etter at babyen er født. Siden du har termin 17. mai (2 dager etter meg skal du ut i permisjon 26. april. Velger du f.eks. 80% lønn i 54 uker har du da 51 uker igjen av permisjonen fra 17. mai. MEN dersom du føder FØR termin justeres permisjonen. Dvs. hvis du f.eks føder 1 uke før tiden har du kun 51 dager igjen fra 10. mai. Dvs du mister 1 uke av permisjonen. Videre mister du tid med babyen jo lenger du går over termin. Så hvis du går 1 uke over tiden får du kun 50 uker permisjon med babyen, dvs da regnes permisjonen fra 17.mai, selv om babyen ikke ble født før 24. mai. De første 6 ukene av permisjonen er forbeholdt mor, dvs i ditt tilfelle må du da være hjemme ut juni (forutsatt fødsel 17. mai) før mannen din kan ta noe permisjon. 6 uker av permisjonen er forbeholdt mannen (og kan ikke benyttes av mor med mindre mannen er syk e.l.) Disse ukene kan i deres tilfelle tas f.o.m. juli, og man kan trikse og mikse som man vil. Far kan ta kvoten sin som enkeltdager eller sammenhengende, og når som helst iløpet av permisjonstiden etter dine 6 uker. Men dette må avtales med begges arbeidsgivere før man går ut i permisjon. Tror man må føre det opp i skjemaet NAV 14-05.05. Hvis vi trekker fra dine obligatoriske uker før og etter fødsel (3+6) og fars obligatoriske uker er det igjen 39 uker (29 ved 100% lønn) som dere kan dele som dere vil, men igjen må dette avklares med begges arbeidsgivere på forhånd, samt føres på søknaden om foreldrepenger. Jeg tror allikevel man kan søke om å endre dette i ettertid, f.eks hvis en skal begynne i ny jobb e.l. Videre må man også tenke på ferie. Ifølge arbeidsmiljøloven kan man kun overføre 10 dager ferie fra ett kalenderår til et annet. Dvs hvis man har 25 dager ferie må man ta ut minimum 15 av disse i 2007. Permisjonen stoppes når man tar lovbestemt ferie slik at man får ukene man tar ferie til gode på slutten av permisjonsperioden. Igjen må man føre opp når man skal ha ferie på søknad om foreldrepenger NAV 14-05.05. I ditt tilfelle hvor far må ta ut sine 6 uker før skolen starter til høsten ville jeg ført opp de siste 6 ukene han er i jobb, siden dine 6 uker ikke begynner å løpe før etter at babyen er født. Om du skal ta ferie da eller ikke må jo være opp til dere, men babyen er jo veldig liten på den tiden, så du har kanskje ikke lyst til å være borte fra den hele dagen, også ifm amming (hvis du skal amme). Ellers har du for øvrig krav på fri fra jobb for å amme (tror det er snakk om 1-2 timer hver dag), og det finnes jo også pumper og flasker Du må heller ikke jobbe når far tar ut fedrekvoten (kun hvis han skal ha mer enn 6 uker), slik at du kan ha mammapermisjon samtidig som han tar ut fedrekvoten og spare ferien til senere... men da er man jo egentlig bare inne på formaliteter, for om du har ferie eller permisjon er jo egentlig litt "hipp som happ". Det mange ikke tenker på er at man ikke har krav på full utbetaling av feriepenger av foreldrepenger. Trygden betaler kun feriepenger for de første 15 ukene (12 ved 100% lønn). Noen bedrifter har nok egne regler, f.eks. at de betaler fullt eller delvis feriepenger, men dette bør man kanskje sjekke, for det kan komme som et sjokk når man regner med full utbetaling. Om du får 100% lønn uansett er jeg noe usikker på. I utgangspunktet tror jeg foreldrepenger regnes av din bruttolønn ved 100% stilling, så hvis man jobber mye overtid teller ikke dette med. Men samtidig vil det også avhenge av hvor mye du tjener (trygden dekker kun inntil 6G = ca 377.000,-), og om din arbeidsgiver dekker det ev. overskytende. Hvis jeg var deg ville jeg snakket med personalansvarlig i din bedrift ang. dette. Jeg hadde en lang samtale med personalansvarlig i min bedrift for å forstå alle reglene, og hva bedriften vår yter utover trygden. Og hennes erfaring som mor hjalp også, da jeg ikke hadde tenkt på barnehageplass etc. Hvis jeg f.eks. velger 100% lønn i 44 uker skal jeg og mannen min begynne å jobbe igjen i mars/april. Men det er stor sannsynlighet for at barnet ikke får plass i barnehage før i august, når opptaket er (hvis vi overhodet får plass). Hvis jeg derimot velger 80% lønn i 54 uker, samt tar ut full ferie i 2007, skal vi ikke begynne i jobb før slutten av juni. Da kan vi ta sommerferie i noen uker, og barnet kan forhåpentligvis begynne i barnehage når vår ferie er over. Jaja, noe å tenke på iallefall. Det står mer om rettigheter etc, samt søknad om foreldrepenger finner du på: http://www.nav.no/page?id=1073742947 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8569656-hvordan-tar-dere-permisjon/#findComment-8623422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiil Skrevet 27. mars 2007 #5 Del Skrevet 27. mars 2007 Eg har tenkt å ha perm i to år.1 år med 80 % lønn.Siden eg ikkje tar ut ferien min i år,forlenger eg permisj.tida mi med dei vekene.Dvs da får eg utbetalt penger enda lenger ut i permisjonstida mi.Min samboer tar 14 dager pappa perm med lønn da babyen blir født.Dette påverker ikke utbetalingen til `meg`.Husk at det er ikkje alle arb.plasser som gir far 14 dager pappa perm fra den dagen babyen blir født.Heller ingen selvfølge at pappaen får lønn dei dagane.Min samboer er så heldig som har denne ordningen på sin jobb.Dei resterande 6 vekene må han ta innan 3 år etter at babyen er født.Det gjelder alle pappaene.Kan og ta ut enkeltdager pappa perm.Trenger ikkje vera sammenhengande veker. Dei på nav sa me trengte ikkje skriva detaljerte dager så tidl.på forhånd.Nytt for oss og.Lykke til.Det går seg nok til for oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8569656-hvordan-tar-dere-permisjon/#findComment-8778965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå