Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg går på metformin nå, skal gjennom prøverørsforsøk om en stund.

så har jeg lest på felleskatalogen at man må vise forsiktighet med å drikke alkohol, og har noen plasser lest at man ikke kan ha alkohol. hva stemmer? kan man greit drikke en 6pak øl? hva er det som er faren forbundet med metformin og stort alkholinntak?

takker for svar

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8569227-metformin-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Nå er jeg ingen ekspert, men Metformin er vel et diabetespreparat? Tror nok det er fordi alkoholholdige drikker inneholder enormt mye sukker og at den som har diabetes ikke får fullt utbytte av Metformin hvis sukkerinnholdet i blodet blir for høyt til at den kan kupere det... :-)

Klippet fra felleskatalogen,pakningsvedlegget til metformin,

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/M/Metformin_Weifa_83841.html

Alkohol bør unngås under behandling med metformin, da akutt alkoholforgiftning fører til økt risiko for laktatacidose. Spesielt gjelder dette ved samtidig faste eller dårlig ernæring og ved nedsatt leverfunksjon. Intravaskulær administrering av jodholdige kontrastmidler kan føre til nyresvikt, som resulterer i akkumulasjon av metformin og risiko for laktatacidose. Glukokortikoider (systemiske og lokale), beta2-agonister og diuretika har hyperglykemisk virkning. Pasienten må informeres og blodsukkermonitorering utføres oftere, særlig i starten av behandlingen. Om nødvendig justeres dosen av det antidiabetiske midlet under behandlingen med andre legemidler og ved seponering av disse. ACE-hemmere kan nedsette blodsukkernivået. Om nødvendig justeres doseringen av det antidiabetiske midlet under behandling med ACE-hemmer og ved seponering av denne.

Annonse

personer som bruker medisiner for diabetes(enten den er insulin eller tablettregulert) kan også drikke alkohol. Jeg vet at du ikke har diabetes da...men jeg synes det er kommet frem litt feil ovenfor her :-)

som sagt så inneholder alkohol mye sukker... metoformin har til hensikt å holde bludsukeret ditt nede på et terapeutisk område, som det så fint kalles. Det er ingen problemer å ta metoformin selv om du skal drikke alkohol. Nesten bedre å ta det enn å ikke ta det. I felleskatalogen ses bruk av metoformin og andre medisiner i sammenheng, feks hjertemedisiner.

Det jeg ville ha gjort dersom jeg var deg er å helt enkelt ringe til fastlegen din, eller til et apothek, der kan du få snakke med en farmasøyt... de kan svare bedre på disse spørsmålene enn vi kan. Det skal ganske mye kunnskaper til for å svare godt på dette. Og for en vanlig person er ikke felleskatalogen noe godt hjelpemiddel, den er først og fremst et hjelpemiddel til leger og sykepleiere med en kompetanse innenfor feltet :-)

klem fra meg, og lykke til:-)

Jeg har diabetes type 1, har pco og holder til med ivf. Grunnen til at jeg begynte med metformin var pga at gyn sa at pergotimen funket bedre når jeg gikk på metformin i tillegg. For å si det sånn, jeg har hatt mange fyllekuler mens jeg har gått på metformin, og blodsukkeret mitt har alltid vært fint når jeg våkner.

Så jeg tror ikke det gjør noe om du drikker, men som Linnen 80 sier så er det så veldig individuelt, og det kan jo være grunnen for at ikke du bør drikke. Ring legen din og hør!

Uansett, lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...