Gå til innhold

Noen som har 3 mnd babyer som har begynt med grøt? Og...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvilke grøter har dere begynt med? Tenkte jeg snart skulle begynne med grøt en gang om dagen, den 4 mnd grøten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal begynne m grøt nå, blande ut litt i melka hennes.. Har kjøpt nestle sin 4 mnd havregrøt m ris og hvete.. skal ha d som kvelds kos, m skal prøve på dagen først for å se om hun reagere på det, kjett å få mageknip til natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet at tarmene til babyene deres ikke er godt nok utvilket enda til å tåle fast føde så godt? Vent i hverfall til de er 4 mnd.... Vet det kan være spennende å begynne med grøt, men tenk på babyens beste nå. De blir tidsnok store... Det beste er å vente til de er 6 om en kan. Evt starte med litt prøvesmaking når de er ca 5 mnd. Bare et velmenende råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt av den som skrev forrige innlegg best å vente til barnet er 4mnd. Men skal dere begynne så ikke begynn med hvete. Pga av gluten og andre kvaliteter ved hvete er den ikke bra for så små barn. Mais og hirse vil være bedre valg. Ris er jeg litt usikker på, men det er iallefall bedre enn hveten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg har utdanning som blant annet innkluderer ernæring og matkvalitet. Er derfor anonym for å ikke røpe nicket mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har begynt med litt maisgrøt til jenta mi på 3,5 mnd.Begynt forsiktig.

Begynte på samme alder med gutten min,og det gikk helt fint.

 

Hun er mye misfornøyd,og krever mat ofte,derfor har vi begynt så smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yana: det gjør da ingenting om du sier hvem du er:)

Jeg er veldig enig med deg. Men så har jeg et barn som stort sett er fornøyd, og som spiser kun 1-2 ganger pr natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med grøt til alle mine da de var 3 1/2 mnd. Kommer til og gjøre det nå også.

Jeg synes det blir feil å si at man MÅ vente til barnet er 6 mnd, da dette er SVÆRT individuelt. Jeg er av den oppfatning at det er foreldrene som kjenner sine barn best, og bør få ta den beslutningen uansett. Her i huset har rutinene og søvnmønsteret blitt mye bedre etter at vi begynte med grøt.

 

Så hvis dere synes at ungen trenger mer enn melk, så synes ikke jeg at det er noe skadelig og prøve. Bare ta en kjempetynn suppe til og begynne med, og ta det rolig i starten.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett meg nødt til å begynne med mer føde. Snuppa sover dårlig og vil ha mat mellom 2.-3 t og 2 ganger på natten. Hun får flaske og har tidligere spist hver 4 f og 1 gang på natten.

 

Jeg bruker vælling som jeg blander i melken. Ca 1/4 vælling til annenhvert måltid.

Bruker mais vælling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er helt greit å si at ditt barn ikke har tatt skade av det. Men ville dere sett visst det tok skade av det? Det kan være små ting som påvirker mage, tarm og imunsystemet som en ikke har sjanse til å oppdage selv. Hver kjenner sitt barn best, men kjenner vel ikke "innsiden" av babyen. Klart avføring og om barnet er rolig eller ikke kan gi en viss indikasjon, men forteller ikke alt. Klart barnet blir roligere fordi grøten fyller opp magen og gir en god metthetsfølelse lenge, men er det bra for barnet eller mor som får ro og fred?

 

Det er derfor en har store undersøkelser som mor og barn undersøkelsen. Her kan sammenligne barn som har fått fast føde tidlig med de som ikke har fått det før de er 6 mnd. Det er en grunn til at alle eksperter anbefaler en med å vente til barnet er minst 4mnd og helst 6!

 

Selv vil jeg nok begynne med smaskprøver fra 5 mnd og måltid fra 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører hva du sier.

Men når mitt barn ikke klarer å sove godt og er sur og gretten pga ikke får nok mat, så velger jeg å gi mer mat. Hun får ikke gørt, hun får litt maisvælling i melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at jeg snakket med en mor som nå har 3 barn. Den første gangen sa ho at ho hadde vært så nyskjerrig og kunne ikke vente med å prøve å gi grøt. Men som ho sa ho begynte tidlig mer for sin egen del enn for barnet. Med barn nummer 2 begynte ho sent fordi ho var så glad så lenge ho slapp å styre med all matinga med grøt og rotet som fulgte med.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre. Men jeg prøver nok litt etter 4 mnd en gang hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt provosert her.. Hvorfor ikke gi mer mm eller mme da? Er det fordi du synes det er slitsomt at barnet ditt er grinete? Datteren min kan også være grinete pga sult. Hun har kanskje økedøgn da. Jeg gir uansett mer mat da. Men ikke velling/grøt. Det er ikke alltid letteste utvei er det beste for babyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 1.og 2. begynte jeg m grøt ved 3,5 mndr alder.det var det de anbefalte da.(eldste er 15 år)3.mann fikk ved 6mnd-alder fordi han var fornøyd med bare mm. nå begynner jeg nok ved 4 mnd, fordi jeg delammer..Syntes hun drikker litt lite om gangen..men det er jo vanskelig å vite hvor mye hun drikker når hun får mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker mht grøt. Tenker litt på det fra 4-5 mnd, på grunn av at hun drikker så lite mm. Har begynt så smått med mme og, men det drikker hun nesten enda mindre av. Hun drikker like mye mm nå som hun gjorde da hun var 3-4 uker, og jeg vet ikke om det holder etter hvert som hun blir større...?

Men jeg vil jo ikke gi velling etc hvis det kan påføre snuppa noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker mange hele svangerskapet på å være superforsiktige på 1000 forskjellige måter.

Livredde for å gjøre noe galt!

 

Men så snart barnet er født, så det liksom greit alt?

 

Å gi flaske eller pupp 2-3 ganger på natta er vanlig for en baby på 3-4 mnd.

 

Hvorfor tror mange at grøten er svaret?

 

Jeg har fire unger og begynt med grøt i 5-6 mnd alder. Aldri har jeg merket noe av at grøt git lengre søvn. Herlighet, de få skjeene kan da ikke være løsningen?

 

Hva med å ta hensyn til allmenne råd om å vente. Vente for å styrke barnet i forhold til hva magen tåler og i forbygge allergi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt provosert jeg og.... Hvorfor være anonym og skrive noe som jeg oppfatter som spydig? Den slags svar synes jeg ikke passer her.

Klart jeg takler et barn som er litt sutrete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...