Gå til innhold

Noen gravide med CP her?

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg er ikkje gravid ennå, men eg lurte på om det er noen her inne som er gravide og har CP, eller Cerebral Parese? Selv har eg Cp, spastisk hemiplegi. Det høres kanskje voldtsomt ut, men det meste går greit :D Det eg lurer på er kossen det er å være gravid med CP, om det er anderledes for dere å være gravid enn normalt. Det kan være vanskelig å svare på, siden du bare vet kossen det er for deg å være gravid, men om det er anderledes enn det du har lest eller hørt fra andre?

Uansett, blir eg glad for å komme i kontakt med andre som er gravide og har cp :D

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8567728-noen-gravide-med-cp-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei:)

jeg har ikke cp, men vært forholdsvis mye med i cp-foreningen. Har veldig mange venner med cp, nemlig..

så sånnsett er det kanskje litt frekt av meg å svare på innlegget ditt, siden jeg ikke har cp selv.. men har venner med cp som har gått gravide da, og så er jeg veldig nysgjerrig da vet du, så kan jo hende jeg spør og graver deg om litt.. hehe

sjekket inne på forumet til www.cp.no forresten? vet det var et par gravide som hang der inne for en liten tid tilbake.. (før jul)

Vintersolm/krembolla: Det gjør meg ingenting at du svarte på tråden, det er bare kjekt :D og det gjør heller ikkje noe at du spør meg om saker og ting, eg er ganske åpen om handikappet mitt, syns at det er kjekt å ha noen å prate med eg :D

Amalia84: Kjekt å se at det er flere enn meg her inne :) Kan eg spør ka slags cp du har? Det er jo bra at du har fått mer energi :) Gleder meg til eg har en liten spire i magen :D

Annonse

Jeg er født med CP i begge bena mine, jeg går veldig stivt, og verre er det når det er kaldt ute og på vintern :(

jeg ble gravid som 38 åring og fikk en herlig sønn for snart 1år siden 29.mars, jeg slet veldig på slutten av svangerskapet pga jeg hadde gått opp 20 kg og det tok på bena mine, var også sykm fra uke 9 pga kvalme og jeg var sliten før jeg ble gravid sa jordmora til meg...

Nå har jeg fått greie på at jeg er gravid med nr 2 og har termin 3des 3 dager før min 40årsdag

håper jeg får et lettere svangerskap enn det første, men tviler på det..

så dette var litt om meg :)

Min mor hadde CP. Hun hadde et helt vanlig svangerskap, men fødselen var svært dramatisk fordi hun var delvis lammet på den ene siden og fikk problemer med å pushe meg ut. Lillebroren min kom med keisersnitt noen år etter. Vet ikke om dette kommer til å bli et problem for deg, men ville bare nevne det. Uansett er jo legevitenskapen kommet mye lengre nå, og de tar sikkert forhåndsregler. Mamma var lam i en hånd hånd, men hun hadde ikke problemer med å stelle oss eller noe.

Gratulerer med den lille spiren..

PS, jeg husker også at mamma fortalte at legen frarådet å gå så altfor mye opp i vekt under svangerskapet pga CP.

• 1 måned senere...

Gratulere sååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå masse:) Håper du har kjempe bra svangersakp som meg.. akkuratt som du ikke var laget til noe annet selv om du har cp:) er bare to mnd igjen for meg da;) ossen er formen da?

Annonse

Bare bra :) Har vært litt småkvalm, men heldigvis ikke kasta opp, hater nemlig det...men i det siste har eg vært litt plaga av smerter i høyre fot(den sida eg har cp på), akkurat som noen sender elektriske støt nedover foten, har hatt det før, men ikke så mye som nå.. merklig...men nå er eg iallefall komt over i 2. trimester :D

• 2 måneder senere...

Hei!

Jeg har nettopp oppdaget denne siden. Jeg har CP og er gravid (veldig tidlig) med nr. 2.

Første svangerskap gikk helt greit, jeg ble mindre aktiv ettersom det ble tyngre å bevege seg. Jeg brukte staver for jeg var redd for å falle siden balansen min er "ikkeeksisterende".

Jeg sines i grunnen det var tyngst etter at datteren min var født, jeg turte ikke å løfe/ bære henne før hun var ca. 6.mnd. Jeg brukte vogn inne for å få henne med meg på badet eller fra kjøkken til stue. Det ble mye stillesitting det første halve året.

Fødselen gikk helt greit, hun ble forløst med vakum men det gjelder jo mange. Jeg fikk ikke epidural. Anestesilegen sa til meg at siden jeg har CP så kunne jeg risikere permanent lammelse i beina (meget sjeldent det skjer men likevel...). Han sa at de signalene som går fra hjernen til beina i utgangspunktet er svekket og derfor ville han helst ikke sette epidural på meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...