babyi2010 - fødeklar- Skrevet 10. mars 2007 #1 Skrevet 10. mars 2007 Jeg synes det er rart at jm og leger kan ha så ulik praksis rundt om i landet. Jeg er -12 dager idag og skal for første gang på mandag sjekke modning og ev. strippes. Etter ul undersøkelse da. Jeg skal føde på st.olavs. Min bror sa at i Harstad satte de igang fødselen når du er 14 dager over terminen. Jeg har lest her inne om folk som blir strippet og sjekket modning før terminen. Synes det er rart at det ikke skal være samme praksis rundt om i landet. Uansett hvor man befinner seg, er det jo samme risikoen uansett.
*enfalmawen* Skrevet 10. mars 2007 #2 Skrevet 10. mars 2007 Jeg er enig med deg, det er veldig stor forskjell på praksisen på sykehusene. Jeg fødte førstemann på Rana sykehus, og er kjempefornøyd med oppfølginga der. Jeg gikk 18 dager over tida da, men ble sjekket annenhver dag på slutten og hadde ultralyd 2 ganger. Og hvis jeg var nervøs, så fikk jeg komme med en gang på sykehuset. Denne gangen er jeg kommet til 9 dager over tida, og har faktisk ikke vært hos jordmor engang på snart 14 dager. Ringte sykehuset (Kristiansand) idag for å høre om jeg ikke bare kunne komme der på mandag, men det fikk jeg altså ikke. Jeg måtte bli sendt dit av legen eller jordmor. Jeg er litt redd for fostervannsmengden, men det bryr de seg ikke om. Alt er sikkert iorden, men det kan man jo ikke vite før de har sjekket det.
ninsoer Skrevet 10. mars 2007 #3 Skrevet 10. mars 2007 ja d er stor forskell på om du kommer fra en liten plass eller en stor.. virker som om de har mer tid til hver enkelt på en liten plass.. Lokemamman ble du satt i gang sist?
*enfalmawen* Skrevet 10. mars 2007 #4 Skrevet 10. mars 2007 Jada, jeg ble satt igang sist. Alt var bra med babyen og fostervannet var som det skulle. Men da syns de jeg hadde venta lenge nok.
ღDidrikmamsenღ Skrevet 10. mars 2007 #5 Skrevet 10. mars 2007 Ja, veldig rart det der. På Levanger er det ingen som får gå over termindato. De har hatt så mange dødfødsler i det siste at alle blir satt i gang hvis de går en dag over! Snodig...
Mamma&LilleKrølle Skrevet 10. mars 2007 #6 Skrevet 10. mars 2007 Jeg har også samme oppfatninga, om at de har 'bedre tid' om du kommer fra lite sted. Jeg har selv valget om jeg skal føde på St.Olavs eller på OSS (orkdal sykehus). Det er nok mange fordeler på St.Olavs fordi alt er nytt osv..og det er nok både pluss og minus ved begge sykehusene, men det jeg har erfart (og det jeg har sanket av fødselshistorier av folk jeg kjenner) så er det det at på St.Olavs har de rett og slett mindre tid til pasientene. De er ikke like flinke til å høre på pasientene, og skal ofte gå etter boka.Fødende skal ikke settes igang fordi det skal skje av seg selv.. Men derimot på OSS så setter de igang fortere.Fordi det ikke skal skje noe galt. Har selv 2 venninner som begge var først innlagt på St.Olavs men ble sendt hjem fordi det skulle skje av seg selv. Men da de tilslutt ble sendt med ambulanse til OSS ble det hastekeisersnitt på begge to. Ingen av disse historiene skemmer meg, og som sagt så er det nok både pluss og minus ved begge sykehusene. Men jeg tror nok det at på mindre sykehus så har de bedre tid til pasientene. De 'ser' pasienten bedre kanskje...
kaffen Skrevet 10. mars 2007 #7 Skrevet 10. mars 2007 Nå er jeg 9 dager over termin. Jeg skal ikke på sjekk før 14 dager over! Jeg skal føde på et lite sykehus. Der var de også forrige gang veldig bestemt på at ting skulle skje av seg selv. Da ville de ikke undersøke meg engang da jeg var 7 dager over, for de sa de var redde for at det kunne sette igang fødselen! Men første gangen jeg fødte (st.olavs) ble jeg satt igang på termindagen for hun mente jeg så så lei ut! Irriterende store forskjeller!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #8 Skrevet 11. mars 2007 Må bare få rette på noe; jeg skal føde på Levanger, og er 1 uke over termindato i morgen. Så det stemmer nok ikke at de setter igang 1 dag over termindato.. Kanskje du mente 14 dager over, for er det jeg har hørt..
ღDidrikmamsenღ Skrevet 11. mars 2007 #9 Skrevet 11. mars 2007 Nope, en dag over fikk søsteren min høre når hun var der på kontroll på torsdag. Ingen som får gå på overtid var siste der pga nye retningslinjer.
babyi2010 - fødeklar- Skrevet 11. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. mars 2007 Sykt. Det er ikke engang enighet ved samme sykehus. Alt handler tydeligvis om at man må treffe på den rette legen eller jm. Dr. A setter deg i gang med engang. Dr. B sier du må vente en uke. Helt sykt.
Mars-ma Skrevet 11. mars 2007 #11 Skrevet 11. mars 2007 Jaja, jeg går nå bare her og venter fortsatt iallefall. Har legetime på Torsdag, da blir det bestilt overtidskontroll 19.Mars om babyen fortsatt ikke har kommet...
mayaya Skrevet 12. mars 2007 #12 Skrevet 12. mars 2007 Jeg har fått beskjed om at jeg får time hos lege eller jm en gang i uka etter termindato, og på sykehuset etter 14 dager.. Så setter de i gang senest etter 21 dager.. På StOlavs da. Jeg har et bedre forhold til legen min en jm, så dersom jm fastholder dette på siste ordinære kontroll 2 dager før termin, kommer jeg nok til å ha mine overtidskontroller hos legen... Føler iallefall at hun hører litt mer på meg.. :-)
Katta:o) Skrevet 12. mars 2007 #13 Skrevet 12. mars 2007 Jeg fødte på levanger i 2005. Gikk 14 dager over og da hadde jeg slitt med høyt blodtrykk i en måneds tid. På det høyeste var det 150/105. Jordmor på helsestasjonen sendte meg til sykehuset gang etter gang og ville de skulle gjøre noe men på sykehuset sa de nei. Så lenge alt sto bra til med den lille så ville de ikke gjøre noe. Ble satt i gang 14 dager over men da måtte jeg mase meg til det for det var på en søndag. De ville vente til mandag. Må innrømme at jeg aldri har hørt noen si at man ikke får gå over termin på Levanger men viss det er tilfelle så jubler jeg. Ser mørkt på 3 uker til. Kan jo altids håpe da at jeg har mere hell denne gangen viss ikke noe har skjedd iløpet av uka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå