Anonym bruker Skrevet 10. mars 2007 #1 Skrevet 10. mars 2007 Har så dårlig erfaring med disse digitale duppedingsene. Får alltid undertrykk på mellom 95-105 når jeg benytter disse. Har alltid angst og er superstressa når jeg skal ta BT, men får alltid MYE høyere målinger med digitale, sammenlignet med manuelle... Har kjøpt et hjemmeapparat, men får høye verdier, er konstant nervøs, bare jeg ser apparatet.... Flere som opplever det samme? Virker nesten som om det lettere blir feilaktige målinger med disse
lite jentenurk Skrevet 10. mars 2007 #2 Skrevet 10. mars 2007 ja jeg har hørt at noen av de digitale apparatene kan være noe unøyaktige. så kommer det også ann på BT mansjetten. Er den litt liten for armen din vil den måle helt galt. Hvis du er stresset blir heller ikke målingen helt riktig, eller stadige målinger på samme arm etc. Det er en del ting som kan forstyrre målingene. Hvis BT ditt er fint hos lege eller JM ville jeg slått meg til ro med det og latt den digitale være. Hvis det er noe galt med BT ditt vil lege evt JM følge dette opp uansett. Lykke til videre
♥ivf m/prins♥ Skrevet 11. mars 2007 #4 Skrevet 11. mars 2007 Hei:) Det samme her... Jordmor målte BT mitt med en digital BT måler og der ble det høyt gitt! 146/92 for å være heeeelt nøyaktig. Fikk jo sjokk jeg da siden jeg alltid har ligget på 120/80. Fikk beskjed om å gå til legen uken etter og ta en ny måling. Der ble det tatt frem den gode, gamle manuelle pumpen og legen målte det 3 ganger til 120/80 eller egentlig lå det på 117/75, men hun rundet det opp som hun sa. Iflg. min lege, så er det vanlig å få høyt og feil resultat med en digital måler. Du skal se at med en manuell måler, så vil du nok ha et mye bedre BT. Lykke til:)
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 11. mars 2007 #5 Skrevet 11. mars 2007 disse apparatene funker ikke..ene venninna mi hadde blodtrykk på 170/95 ..hahahaha... da funker det ikke.. For med det andre apparatet så hadde hun 120/65 lissom..
Alba44 Skrevet 11. mars 2007 #6 Skrevet 11. mars 2007 Dette lurer jeg på også... Legen anbefalte meg å kjøpe et sånt digitalt apparat til hjemmebruk, men tror nå at det måler feil. Måler nemlig høyere blodtrykk hjemme enn hos legen og på sykehuset!! Det syns jeg er så merkelig! Flere erfaringer?
Gjest Skrevet 11. mars 2007 #7 Skrevet 11. mars 2007 Jeg har også opplevd at de digitale måler mye høyere enn når det måles manuelt. Det er nok en grunn til at når diagnosen svk.forgiftning skal fastslås så er det et krav at blodtrykket skal måles tre ganger etter hverandre manuelt og ikke digitalt! Først ved et BT på over 140/90 målt manuelt + andre symptomer er det grunn til bekymring.
Alba44 Skrevet 11. mars 2007 #8 Skrevet 11. mars 2007 Alva Er det et krav om det altså? Ble litt lettet her jeg nå... Er sykmeldt pga høyt blodtrykk, og var sist på sykehuset torsdag. Legen målte manuelt og grunnen er altså at det gir en mer nøyaktig måling?
Gjest Skrevet 11. mars 2007 #9 Skrevet 11. mars 2007 Ja, om jeg ikke har missforstått helt så er det slik. Er i hvertfall 2 ulike jordmødre og en sykepleier som har sagt til meg at de får ikke lov å engang vurdere svk.forgiftning før de har målt manuelt 3 ganger på rad fordi det gir mest sikker måling. Ideelt skulle man måte tre ganger til på rad etter 10 minutter dersom pasienten var litt stresset når hun kom inn. Manuell måling gir absolutt mest riktig resultat, til og med de som har målt meg med digitalt sier at det ikke er godt nok, men at det gir en ok pekepinn.
Alba44 Skrevet 11. mars 2007 #10 Skrevet 11. mars 2007 Syns det høres veldig logisk ut også. Ser gjennom helsekortet mitt nå sammenlignet med målinger jeg har gjort hjemme, og det er tydelig lavere bt hos legen og sykehuset. Ikke logisk i det hele tatt. Hm...tror jeg skal pakke ned apparatet inntil videre og høre på sykehuset når jeg skal dit igjen til uka.
Skumring Skrevet 11. mars 2007 #12 Skrevet 11. mars 2007 Jeg fikk også mye høyere blodtrykk med digitalt, så de bruker ikke det på meg lenger i allefall. For når jeg har blodtrykk i øvre grense av normalen fra før, så betyr det at på digitalt så får jeg verdier som tilsier medisinering... Blir jo uansett litt nervøs når man får målt et høyt trykk, uansett om man vet det antakeligvis er galt. Så "gamlemåten" er best sier nå jeg!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #13 Skrevet 12. mars 2007 Jeg er også nervøs hver gang jeg skal ta BT, får aldri riktig "bilde" av trykket mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå