2barnsMamma28 Skrevet 10. mars 2007 #1 Skrevet 10. mars 2007 hei... min lille bebi har ligget i tre uker med hodet ned, sist jeg var hos jordmor sa hun, nå fester nok snart hodet seg skal du se. var hos lege i går, og da har han jammen snudd seg med rompa ned..... er i uke 37. skl på kontroll med ultralyd over helgen.... men, de sier jo det at snur de han, ¨kan han fort snu seg selv tilbake igjen.... så e rda dette noen vits tro.. og ja, han kan snu seg på egenhånd enda. men hva om han ikke gjør.... jeg har ikke lyst føde i seteleie, og har heller aldri hatt lyst på keisersnitt. men nå er det vel store muligheter for jeg må velge da. noen i samme situasjon, noen råd eller hva som helst?
shayan_jente_04.04. Skrevet 10. mars 2007 #2 Skrevet 10. mars 2007 ingen gode råd her, men vil bare ønske deg lykke til, håper han snur seg ned med hode sslik at du får fødseln du vil ha! klem
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 10. mars 2007 #3 Skrevet 10. mars 2007 Har termin 31. mars her, og hun i magen ligger med rumpa ned, og kan ikke snus pga morkake på fremsiden. Skal på ny UL 11 dager før terminen, og da får jeg vite mer om hva som skjer. Nå har jeg født før da, og ut i fra de målene de har tatt til nå så skal jeg fint kunne oppfylle kriteriene for å føde vaginalt, så her satser vi på det:) Har heller ikke lyst på noe KS nemlig. Du får snakke med legen på UL over helgen, så får du nok vite hva som skjer:)
2barnsMamma28 Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. mars 2007 takk for det det håper jeg også! lykke til hos deg også :-)
2barnsMamma28 Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2007 oki.... ja da tar de vel kanskje mål av meg og da, for å se om jeg kan føde normalt ved ev seteleie... uff... tenkte ikke på jeg måtte forholde meg til dette , trodde han ble liggende der han var jeg nå!!! lykke til til deg
Nr3 fikk en gutt Skrevet 10. mars 2007 #6 Skrevet 10. mars 2007 En bekjent av meg fødte nettopp i seteleie (vaginalt) Det gikk kjempefint,men de måtte hjelpa litt til med tang da hodet ble hengende litt igjen. Men det var visst for at riene gav seg da. Om du har bredt nok bekken anbefaler de visst vaginal fødsel har eg hørt.....
Mamma til to tette Skrevet 10. mars 2007 #7 Skrevet 10. mars 2007 Hei! Jeg er i samme dilemma som deg, var på KK på mandag og fikk bekreftet seteleie. Tror det er lite sjanse for at den snur seg siden den har ligget i seteleie på alle kontroller...jeg var UTROLIG usikker på hva jeg skulle gjøre. På KK prøver de alltid vaginal fødsel så lenge bekken er stort nok (tar ikke røntgen, er du over 1,65 skal du være stor nok påstår de) og at baby er under 4 kg. Min baby tippet de til å ende opp på 3300 g ved fødsel så bør gå bra. Mitt råd er å ikke høre på alles meninger men forhør deg med helsepersonell du stoler på. Jeg har snakket mye med jordmor som jeg har veldig godt forhold til og i tillegg snakket med en bekjent som jobber som jordmor på KK. Jeg har funnet roen med at jeg skal prøve meg på vaginal fødsel. Hun bekjente jobber nå med oppfølging av kvinner som har født og hun understreket at keisersnitt er ikke en enkel utvei men en veldig omfattende operasjon. De har lavere terskel for å ende opp med keisersnitt uansett, men da blir det ikke noe sånn krise keisersnitt men en vurdering hvis epidural gjør at fødsel går for treigt osv. Ergo blir keisersnitt like "fint" utført som ved et planlagt et. Det viktigste er at du kommer fram til en løsning du har tro på og ikke går og gruer deg. Jeg har nå funnet roen med at Kk har et utrolig kompetent team, jeg vil få overvåking fra første stund og jeg er overbevist om at jeg har en liten tøffing i magen som kommer ut den ene eller andre måten ,-) Lykke til!
2barnsMamma28 Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2007 hei det er godt høre det er andre i samme situasjon. så deilig du har innstilt deg på vaginal fødsel, og du er rolig. må være godt det da! jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre... det må jeg innrømme. jeg var rolig, etter å lenge ha grudd meg en del til fødsel, han hadde jo lenge ligget m hodet ned, og jeg var sikker på han snart ville feste seg. så måtte jeg plutselig ta stilling til dette, og ble igjen veldig usiikker og gruer meg..... håper jeg blir mer rolig etter jeg får snakket med de på sykehuset overhelgen. jeg er 1.70, så da er vel sikkert stor nok da. og, de kan vel snu seg igjen, men jeg tror liksom ikke det nå. takk for svar til dere alle, og masse lykke til babyimagen-bergen, tøffingen din han fikser det nok bra tenker jeg:)
aprilbaby2007 Skrevet 10. mars 2007 #9 Skrevet 10. mars 2007 Jeg hadde en fødsel i seteleie og det er den beste fødsel jeg har hatt, så ville ikke bekymret meg for det. Er flere som har fått snudd ungen i magen og det var ikke noe behageligt sier de.
2barnsMamma28 Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 10. mars 2007 hei aprilbaby... det var godt høre din erfaring! så du sier det var din beste fødsel, kan jeg spørre på hvilken måte da?` :-)
Mamma til to tette Skrevet 11. mars 2007 #11 Skrevet 11. mars 2007 Lykke til på mandag da, hold oss oppdatert med hva du får høre..Bare fortell dem hvor usikker du er, det er deres jobb å berolige oss bekymrede gravide ,-) Jeg ble så utrolig kvalm og svimmel under min undersøkelse fordi lege trykket så hardt på magen så hadde ikke helt formen til å stille så mange spørsmål. Det som avgjorde det for meg var at de lovet meg at de ville gjøre sitt ytterste for å unngå krisekeisersnitt, men at de hele tiden ville gjøre en vurdering og ta et "planlagt" keisersnitt hvis fødselen gikk for tregt. Jeg har bekymret meg for alt og ingenting i 9 mnd så for meg passer en veldig overvåket fødsel med to leger, to jordmødre + assistent ganske bra. Andre har kanskje sett for seg en mer rolig fødsel på Storken f.eks, uten epidural og da kan jo en slik fødsel bli en nedtur. For meg handler det bare om å få minsten ut på en god måte, vet ennå ikke kjønnet, tror det er en jente jeg...en tøff jente som mor he he.
Gjest Skrevet 11. mars 2007 #12 Skrevet 11. mars 2007 EMmm ,det er jo ungen det er størst fare for under en setefødsel.. setefødsel vs keisersnitt mtp barnets beste så er KS bedre. Sa overlegen på SUS
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #13 Skrevet 11. mars 2007 Det rådet jeg kan komme med er: Ta heller keisersnitt enn å prøve på setefødsel. Du kan risikere at de må ta KS uansett da.. Lykke til
Mamma til to tette Skrevet 12. mars 2007 #14 Skrevet 12. mars 2007 Sånne "råd" uten noen forklaring irriterer bare meg. Siden vaginal forløsning foretrekkes på mange sykehus, inkl KK som er et av landets største synes jeg det er merkelig. Hvorfor skulle de anbefale noen som ville være mot barnets beste? Og ja det kan ende i keisersnitt men det er som oftest fordi fødselen trekker for lenge ut, ikke fordi det står om livet til babyen. Nei, som jeg har sagt tidligere, hør heller med helsepersonell som jobber med dette daglig. Hvis man ikke kan stole på dem så vet ikke jeg...
Heihvordetgår Skrevet 12. mars 2007 #15 Skrevet 12. mars 2007 Jeg er i samme situasjon som deg. Han ligger med rompa ned, og ser ikke ut til å snu seg, men er bare litt over 34 uker, så håper og ber om at han skal snu seg snart. For jeg vet ärlig talt ikke hva jeg skal gjöre. For meg blir dette å velge fra to onder. Jeg har ikke lyst på setefödsel, men det frister ikke särlig med keisersnitt heller. Men jeg tror at hvis han lille har bestemt seg for ikke å snu seg, så kommer jeg til å velge KS. Ser for meg at setefödsel er skikkelig vondt, og man må kanskje ha epidural og klipping?
PlinkiPlonk Skrevet 12. mars 2007 #16 Skrevet 12. mars 2007 Min har ligget i tverrleie sia uke 28. Nå er jeg og i uke 37, og skal til JM i morra. Blir vel sendt til vurdering på sykehuset etterpå. Jeg har aldri villet føde i seteleie, de fleste jeg kjenner har har tatt KS. Satser selv på KS, da bekkent mitt er skjevt og ungen klarer ikke og snu seg. Det er og fare for att den blir stående skjevt i fødselskanalen under fødselen, vil ikke ha 2 fødseler.
2barnsMamma28 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #17 Skrevet 12. mars 2007 hellu alle sammen, takk for råd og erfaringer.... jeg vet enda ikke hva jeg bestemmer meg for om han ikke snur seg. fikk ikke time før torsdag kl 9. jeg får høre hva de sier da.... har han ikke snudd seg da, noe han ialefall ikke har gjort enda, det kjenner jeg, for spark og armer er opp mor ribben og rundt i magen. da han lå med hodet ned, var det med stille, siden ryggen hans var på min h side. skriver på torsdag da jeg har vært på kontrollen. håper din snur seg og knasboll... for det er jammen ikke lett vite hva man skal gjøre i denne situasjinen synes jeg! lykke til til dere alle
2barnsMamma28 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #18 Skrevet 12. mars 2007 litt enig med deg der heks@mor.... det er nok med en fødsel! masse lykke til for deg! må få høre mer senere etter vurdering på syehuset da.....
Heihvordetgår Skrevet 12. mars 2007 #19 Skrevet 12. mars 2007 Lykke til på torsdag da:-) Et lite ekstra sprösmål, jeg sliter litte granne med bekkenet mitt nå, har en smule problemer med å gå normalt, og hvis jeg da skal föde i seteleie, er det å anbefale da? Jeg får huske å notere det ned slik at jeg kan spörre jordmor neste uke, men er det noen her som vet?
2barnsMamma28 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #20 Skrevet 12. mars 2007 takk for det aner ikke svar på spm ditt, så kan ikke uttale meg om det. men håper noen andre vet??? hvis ikke, eller uansett må du huske spørre jordmor :-)
Mamma til to tette Skrevet 15. mars 2007 #21 Skrevet 15. mars 2007 Hei! spent på å høre hvordan det gikk i dag? Jeg var på sykehus for en 2nd opinion og ble anbefalt å prøve setefødsel. Forrige lege var en litt ung "jypling" mens han i dag var en god erfaren kar med 35 års erfaring så nå føler jeg meg rimelig trygg. Fikk spørre alle "dumme" spm jeg hadde om frykt for både revning og at hodet skal sitte fast så det var godt å få de svarene jeg trengt. Likevel ender jo 50% i keisersnitt uansett så min operasjonsredde mann må bare begynne å forberede seg mentalt ,-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå