Loise 2barnsmor ღ Skrevet 10. mars 2007 #1 Skrevet 10. mars 2007 Min fødselshistorie.. Det startet med kynnere faktisk.. kl.11 på formiddagen startet en jevn strøm av kynnere. De kom med alt mellom 5 og 30 min mellom.. Jeg har ikke pleid å ha så jevnlige kynnere. Så jeg ble nyskjerrig nå.. I 15.00 tiden ble kynnerne litt småvonde - da skjønte jeg at dette var blitt rier og at jeg nok var i gang!!! Jeg ventet til det var 6min mellom riene i 20 tiden før vi dro til sykehuset. Vi var på Storken og det var en drømmefødsel! Jeg kom inn på Storken ca. kl.20.30 og jordmor Anne målte meg kl.20.45 til 4-5 tøyelige cm og tappet i vann i badekar til meg. Det hadde jeg ønsket meg. Så jeg var gla det ble sånn også.. Riene var greie, ikke FOR vonde og de kom med 5 min mellom. JM Anne sa at jeg kunne få føde i vannet også, hvis jeg ville og det såg greit ut i fødselsforløpet. Detaljer skal jeg ikke gå i,,*ler* men jeg mestret riene fint og hadde det ganske flott i badekaret. JM hadde tent stearinlys og gjort det koselig. Mannen satt på stol ved siden av karet og pratet med meg eller leste litt når jeg matte konse meg om rier.. Det var best å sitte på kne og hvile med armene over kanten syntes jeg, når det var tungt... Det hele gikk så raskt!! Jeg er en rask føderske sa jordmor i etterkant..David ble født kun ca. 2 timer etter ankomst på fødeavdelingen! Jeg måtte dessverre ut av karet de siste minuttene da nurket skulle fødes - så vannfødsel ble det ikke. Vi var kommet så langt at JM kjente hodet i åpningen..Men David hadde visst navlestrengen rundt halsen, så da han var kommet så langt ned i kanalen ble hjertelyden lav. Og JM Anne ville ha mere kontroll. Så jeg fødte på kne ved sengen, hengende over en sakkosekk godt hjulpet til støtte av min manns sterke hender.. Dette var tyngre enn sist å presse ut merket jeg.. Sist gang var jeg ganske stille,, denne gangen kom urkvinnen i meg ut gitt.. Uvanlig for rolige og avbalanserte meg.. Jeg brølte og kviiiinte og ble faktisk sår i halsen i etterkant. Kanskje også en kombinasjon av å ha vært i vann i nesten 2 timer med hodet over vann.. Gutten kom ut på en bølge av fostervann og han var bedårende skjønn fra første stund.. Dessverre hadde alt stresset mot ham ang navlestreng rundt hals osv gjort at han hadde bæsjet i fostervannet. Og noe av dette ekle vannet var nok svelget, for han ble ganske så kvalm. Jeg fikk ham IKKE til å ta pupp. Hverken tirsdag kveld da han ble født eller natt til onsdag.. Jeg stod altså på kne ved enden av fødesengen og David ble dyttet gjennom mellom beina mine og løftet opp til meg i armene. En varm, våt og vakker naken bylt.. Navlestrengen bandt oss sammen enda.. Jeg fikk hjelp til å komme meg på beina og opp i sengen.. Der lå jeg og beundret skatten min mens jeg ble vasket og sydd. For JM klippet meg visst i en ri for å få gutten fort ut.. Mannen kom opp på siden min og beundret sønnen sin og sa hei til ham.. Nå var vi blitt en familie på 4!!
gledeseg:) Skrevet 10. mars 2007 #2 Skrevet 10. mars 2007 Åh, så koselig!! blir helt rørt her jeg ligger og leser, jeg=) Gratulerer så mye og kos dere masse i tiden framover!!
rampen_ Skrevet 10. mars 2007 #3 Skrevet 10. mars 2007 åååhh.. så fint fortalt histore:-) jeg og ble helt rørt her...:-) godt å lese slikt en lørdags morgen...
Seriøst Skrevet 10. mars 2007 #4 Skrevet 10. mars 2007 For en kjempe fin historie, gratulerer med nytt familiemedlem!! :-)
Frk. Vable Skrevet 10. mars 2007 #5 Skrevet 10. mars 2007 Ååå, jeg og blir helt rørt!! Gratulerer så masse! Vi har også tenkt på navnet David, kjempefint!! Jeg er veldig i tvil om jeg skal føde på Storken eller Føden, vil veldig gjerne ha den epiduralen tilgjengelig, men det høres jo også veldig bra ut på Storken, da!! Og dette badekaret frister!! Kos dere masse!
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 10. mars 2007 #6 Skrevet 10. mars 2007 Så kjekt å lese sånne fine fødselshistorier nå bare gleder jeg meg til det er min tur..... men fortsatt 11 dager til termin. Har veldig lyst til å føde på Storken selv, men siden blodtrykket mitt er blitt ganske høyt er det ikke sikkert jeg kan det. Ja ja det er lov å håpe. Kos dere kjempemasse!!!!!!!
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. mars 2007 Storken og badekar kan anbefales.. men man vet jo ikke om det er noe for en selv før man prøver.Noen har dårlig erfaring med badekar. Min erfaring var udelt positiv :0) Og går det over stokk og stein og man trenger epidural så kan man jo bli overflyttet.. Jeg er gla jeg valgte Storken i alle fall.. Funket veldig fint for meg.. Det var vondt ja, MEN,, jeg skulle gladelig født igjen om en stund,, jeg har ikke blitt avskrekket.. Så barn nr3 er fremdeles påtenkt om noen år ;0)
Gjest Skrevet 10. mars 2007 #8 Skrevet 10. mars 2007 Gratulerer så mye. Heldige dere:-) Hørtes ut som en fin fødsel; gleder meg sånn til det er min tur... Kos dere!
Snusmumriken* Skrevet 11. mars 2007 #9 Skrevet 11. mars 2007 Gratulerer MASSE med lille David Får helt fryninger av å lese fødselshistorien din Den får meg til å tenke på hvor fantastisk det var å føde, og jeg gleder meg allerede til å føde igjen om noen år!! Koz dere masse som familie på 4 Tenker datteren din er en stolt liten storesøster!! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå