Gå til innhold

Noen som kjenner personer med 3 navn? (Mener ikke etternavn.) Hva synes dere om å gi barnet 3 navn?

Anbefalte innlegg

Babyen min har to fornavn, jeg vurderer å legge til enda et jentenavn som mellomnavn. Da blir det til sammen 4 navn med etternavnet.Hva synes dere om det? Kjenner dere personer som har flere navn enn to? Noen som har det selv her kanskje også? Fornøyd med det eller?

Fortsetter under...

Kjenner en som har 3 fornavn ja, og hun har i tillegg 2 etternavn..

Synes ikke det gjør noe jeg.. er jo mange som har 2 fornavn og 2 ellernavn.. så hvorfor ikke 3 fornavn og 1 etternavn? funker vel like godt det vel.

typisk svensk ting å gjøre.. kjenner flere svenske med mange navne-kombinasjoner. av nordmenn er det kun min mor jeg kjenner. hun har 6 navn inkl etternavn og alt. hun bruker bare 3-4 av de. hvis kombinasjonen ikke er mange lange navn etter hverandre, kan det jo funke. Har dere noen forslag så langt?

personlig ville jeg ha valgt maks 2 fornavn. men er planen å ha slektsnavn inn i navnet? da blir det liksom en annen sak.. det er det min mor har gjort. Da blir det liksom en "mening med det", hvis du skjønner...

Er visst vanlig i Nederland med 3 fornavn. Kjenner en der og hele familien har 3 fornavn. Husker ikke helt hvorfor det er slik desverre. Er i alle fall greit å ha to fornavn synes jeg, for de gangene det er noen som heter det samme som deg! Har selv to fornavn og har alltid vært fornøyd med det!

Annonse

Kjenner en jente med 6 fornavn + 2 etternavn, syns det er å overdrive noe veldig! I tillegg har hun en søster som har 6 fornavn hun også, og en bror med 4 forvnavn =P

Høres ut som om de har en drøss med barn om man skriver ned alle navnene =P

3 fornavn syns jeg er litt mye det også egentlig, ville ikke gitt barnet mitt det. Syns egentlig det holder- og er penere med bare 1 eller 2.

Tenker du på å bruke 2 av de da, eller bare 1? =)

Til Litago!

Hvilke av navnene bruker de du kjenner? Det første? Jeg tenker å bruke det midterste mest, evt de to første, og innimellom bare det siste. Vi får se det an tror jeg. Men hun kan også velge selv når hun blir større.

pippilotta-viktualia-kryssemynta-efraimsdotter Langstrømpe... tydeligvis veldig vanlig i sverige med mange fornavn. pippi sitt navn slo meg plutselig!!! hihi!!!

klem

Annonse

Må bli et fryktelig strev hver gang h*n må skrive navnet sitt på ett eller annet skjema, og de er det mange av... Samboeren min har et langt fornavn og etternavn på til sammen 22bokstaver, og det blir aldri plass noe sted.

Foretrekker korte navn jeg, men ser at noen av kombinasjonene med tre navn faktisk kan passe sammen. Smaken er som baken!

jeg kjenner mange med 3 navn. det er meget vanlig i blant samer. men og ett stort men...........som oftest hører man ikke alle navnene og da er det synd at man har for mange......holder meg 2 navn

Jeg kjenner flere som har både 3 og 4 fornavn. Felles for alle disse er at navnene ut over første fornavn er oppkalling. Som regel brukes ett eller to navn til daglig.

Hvis det er oppkalling og/eller tradisjon i familien for flere fornavn, synes jeg det er helt greit. Å gi flere navn enn to bare fordi man ikke klarer å velge, synes jeg er rart.

Må medgi at jeg ikke helt skjønner poenget med så mange navn. Om barnet har tre fornavn og to etternavn, hva hvis det er en pike som ønsker å beholde alle navnene sine og ta mannens etternavn også når hun gifter seg. Har flere venner med fem navn (to og tre fornavn). Ingen av de bruker alle. Bruker bare første navn og siste etternavn. Alle mallom ender opp som forkortelser med punktum bak. Ikke får de plass på offentlige skjemaer aller noenting. Og som regel får de beskjed om å forkorte navnet sitt på steder de må oppgi det. Selv har jeg to fornavn og for meg hade det holdt lenge med det første. Bruker bare det andre på papiret. Kan man ikke heller finne et litt "fyldig" førstenavn som brukes til daglig og så et litt lettere andrenavn? Bare min mening....

I Nederland er det strenge oppkallingstradisjoner etter gammelt, og det er også overvekt av katolikker. De fleste har (eller får/tar ved konfirmasjonen) derfor også et helgennavn.

Jeg har selv tre fornavn, og hadde tre etternavn en stund etter jeg giftet meg. Det har aldri vært til plage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...