Gå til innhold

Har dere funnet ut at det er best å bade barna deres med eksem sjeldent eller ofte?

Anbefalte innlegg

Bader min 4 mnd sønn 1 gang i uken bare nå (oljebad; balneum hermal eller babyolje) etter instruks fra legen. Men tror ikke han blir noe særlig bedre av det. Hva synes dere? Synes det virker som det er temp som gjør om han blir værre. Men har lyst å bade han oftere. For han koser seg jo så!

Fortsetter under...

Vi har frem til han var 5 mnd badet hver dag, men har nå i ca 3 uker kun badet annenhver dag, men merker ingen forskjell på han...

Bruker ikke såpe i vannet, kun olje noen ganger.

J har hatt eksem siden hun var 3 måneder. Vi opplever at hun er tørrere i huden når hun bader sjelden. Om hun er veldig tørr i huden bruker vi Naf badeolje og om hun ikke er så tørr bruker vi Balneum Hermal. Hun bader annenhver dag. I perioder der eksemet har vært aktivt har hun badet hver dag. Da veklser vi mellom oljebad (med mye olje) og såpebad for å rense huden etter mye smøring med sterioder og fuktighetskrem.

Prøv dere frem og finn ut hva som passer for dere :)

Ja jeg tror jeg må prøve å bade han oftere.. Og se hvordan det går. Vi bruker balneum hermal vi også. Gjør det noe om han får litt av det i munnen? Spiser jo på henden sine hele tiden, så umulig å unngå å få det i munnen hans.. Er naf badeolje bedre enn baby oljer eller?

Er så mange ting og tenke på, smøring med det ene og andre, medisin og alt mulig.. Så jeg håper jeg snart ser noen endring men:).

Har dere erfaring med om de kan reagere på katter? Vi har nemlig katt, men barnelegen ville at vi skulle vente litt med å kvitte oss med ho..

hadde tatt en allergitest på katt med en gang. Eksembarn er ofte allergiske mot dyr. Det første allergilegen vi bruker spurte oss om, var om vi hadde husdyr. Han er barnelege , spes på eksem og allergier.

Annonse

Hei!

Her er det helt klart at hun er bedre jo oftere vi bader! Vi bader vanligvis hver dag, men hvis hun er bra kutter vi ned til annenhver dag og hvis hun er veldig tørr må vi opp i to ganger daglig. Vi bruker 1 dl NAFs badeolje i vannet (det er mye!). Ca en gang i uken vasker vi henne med parfymefri såpe. NAFs badeolje er veldig mye bedre enn andre badeoljer vi har prøvd, men så er den også veldig dyr. Heldigvis får vi refundert utlegg fra NAV ...

Lykke til!

... glemte å si at når det gjelder katteallergi kommer det som regel til uttrykk ved kløe og rennende nese/øyne, og er sjelden før 3-4 års alder. Nyere forskning går dessuten i retning av at dyr i hjemmet første leveår forebygger allergier snarere enn å forårsake dem. De fleste barneleger er derfor nå mer positive til dyrehold enn de var tidligere.

Takk for at dere er så snille og svarer. Jeg har fått så utrolig mye god hjelp her etter han fikk eksemen og kløen, mye mer enn av legen vår.. :-)

Da skal jeg prøve den oljen! Og bade han oftere. Og jeg som håpet det var katten, men det er vel ikke det da.. Er redd det er melk eller egg, for han klør så han klorer seg opp hver dag, så da er det vel noe jeg spiser ofte.. Har prikktestet han, men slo ikke ut på histaminen engang, så da måtte vi vente litt. Så da må jeg vel bare komme i gang og prøve å kutte det ut i kosten min litt..

• 2 uker senere...

Vi bader henne max en gang i uken, hun blir så tørr hvis vi bader henne oftere. Dersom du bader henne i kli-bad kan du godt gjøre det oftere, det fungerer svært bra mot atopisk eksem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...