Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg bruke det? Alle typer?

ubegrenset? (selvsagt i forhold til doseringen på pakken da, men...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det. Prøver å bruke meste den for barn.

Men det er lettere å bli avhengig nå som vi er gravide. Slimhinnene fungerer dårligere enn vanlig og derfor er det egentlig lurt å ikke bruke dette..

Men sukk, jeg har brukt i godt over en mnd nå..

Skrevet

Jeg blir avhengig ved en eneste sprut, det er helt sykt egentlig. så jeg bruker bare saltvann. men nå er jeg SÅ plaget av influensatett nese at jeg ikke får sove om kvelden. Så jeg tenkte å innvilge meg en "sprut" før jeg skal sove, og holde meg til saltvann ellers.

Tror nok det at slimhinnene er skjørere. I nesten to mnd har jeg hatt blod i neseborene. Ikke neseblod i sånn drypp-drypp forstand, men snørret er blandet med blod når jeg snyter meg.. merkelig...

Skrevet

Det med blod i snørret stemmer på meg også. Hadde det nesten hele forrige svangerskap også.. Det komiske var at dagen etter at jeg hadde født var det borte og nesa var normal igjen.. Håper det blir slik denne gang også.

Skrevet

Skal ikkje bruke vanlig nasespray når ein er gravid då, eg brukar berre saltvannsspray, men det funkar ikkje såå bra... Like greit å smøre mentholatum rundt nasebora, eller dampe opp bihulene over ei gryte med kokande vatn og kamillete eller peppermynte..

Skrevet

Man kan bruke nesespray i terapeutiske doser, står det i pakningsvedlegget og i Felleskatalogen. Terpeutiske doser tolker jeg som et spray i hvert nesebor inntil tre ganger daglig i maks 10 dager.

Skrevet

Jøss, det var rart å lese om blod i snørret, for det har jeg også, og har hatt det en lang stund..Tenkte ikke noe videre over det, før jeg leste innleggene her nå. Så mye rart graviditeten gjør med kroppen vår!!! Har forøvrig også brukt nesespray, men veldig sjelden..Har vært så heldig å unngå influensaen i år!

Skrevet

Det er ikke noe mer farlig når man er gravid enn ellers. Jeg brukte mye nesespray på slutten, holdt på å bli tullete av å ikke få puste gjennom nesen. Var jo litt engstelig for at jeg skulle bli avhengig, men hadde ikke behov for den etter fødselen!

Skrevet

Det er enkelte typer nesespray som ikke skal brukes under graviditet. Det står på felleskatalogen.no. Jeg fikk bruke Rinox nesespray inntill x 3. De andre står det at ikke skal brukes under graviditet fortalte legen meg.

Skrevet

JEg har vært potte tett i nesa siden jeg blei gravid, og fikk beskjed om at rhinox og otrivin var ikke farlig og bruke. av jordmor...... Problemet er at jeg er så tett i begge neseborene når jeg skal sove at jeg greier ikke puste.....og dermed får jeg ikke sove heller...... så jeg bruker otrivin nesespray en gang hver kveld, og har gjort det i 4 uker nå. Jeg har kommet meg gjennom to netter på rad uten, men da har jeg sovet tilsammen kanskje 3 timer, og var så trøtt at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg er nok avhengig til en viss grad men jeg er like tett i nesen om jeg bruker den eller ikke, så jeg bruker nesespray om kvelden og sover.

Skrevet

Lege og de på apoteket sa til meg at jeg bare måtte bruke saltvann og ikke noe anet... Rart at de uttaler seg så forskjellig. Ikke rart at vi blir forvirra!!!!

Skrevet

Mizz-Lene har helt rett. Rhinox er trygt å bruke under svangerskapet. Og de som tror at Zymelin er greit å ta under svangerskapet tar feil. Zymelin og Otrivin inneholder det samme og skal ikke brukes under svangerskapet. Nå kan jeg vel også legge til at det sikkert er en grunn til at Rhinox reklamerer på denne siden:) Den er trygg å bruke under svangerskapet:) Men den også skal selvfølgelig ikke brukes lengre enn maksimalt 10 dager i strekk:)

Skrevet

Regelen er ikke mer enn 10 dager og helst saltvann, men allikevel er nesespray lokalt. Slimhinnene blir ødelagt på sikt. Jeg har selv brukt dette i 3 år, som inkluderer en operasjon pga dette. Ble mye bedre, men straks jeg ble gravid igjen (1 mnd etter operasjonen) var alt tilbake som det var. Bruker selv spary for barn 2-10 år og minst mulig, men må man så må man. Spesialistene anbefalte meg heller å bruke litt spray enn å få bihulebetennelse som må behandles med antibiotika..

Skrevet

hva skal man gjøre da?

når nesa er helt tett, saltvann funker ikke mentholatum funker ikke, og man har brukt nesespray i over 10 dager?

Ikke sove? jeg klarer ikke sove når jeg er så tett i nesen...........jeg våkner hvis nesesprayen mister effekten på morgenen.....kan bare stå opp selv om kl er 5....jeg får ikke sove igjen

Skrevet

jeg er litt enig. sliter veldig når jeg er så tett!

føler meg kvalt og får helt klaus og panikk......

Frisk luft hjelper jo, men kan jo ikke bo ute heller...

saltvannspray fungere noen ganger, men veldig kortvarig. Av og til tar jeg litt vann i håndflaten og salter det veldig med bordsalt. Sniffer det inn og da hjelper det litt mer...

Skrevet

Gå på apoteket å kjøp et "vannhorn". Dere fyller lunket vann i hornet, tar salt oppi, deretter heller dere det inn det ene nesehullet. Vannet tar seg en tur rundt i nesen og bihulene og drar med seg masse gørr før det renner ut det andre hullet. Meget effektiv!! Jeg fikk bort bihulebetennelsen min uten å ta antibiotika :)

Skrevet

Enig! Vel verdt å prøve, men funket dessverre ikke på meg i lengden. Håper det kan gjøre det for andre..

Skrevet

Tenkte eg skulle komme med ei lita oppklaring her. Virkestoffet er det samme i alle dei ulike slimhinne avsvellande nasesprayane som er nevnt i innlegga over ; oxymetazolin hydroklorid.

I felleskatalogen står følgande for Rhinox:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vaskokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at oksymetazolin kan være skadelig under graviditeten. Det er lite sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutsiske doser. Overgang i morsmelk: Ukjent. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

For Otrivin står dette:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Konklusjonen er dermed at det er ingen forskjell om du brukar Rhinox eller nokon annan nasespray. Poenget er å kun bruke det i terapeutiske doser , dvs ikkje meir enn 10 dagar samanhengande.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...