Hannahs-mor06 Skrevet 9. mars 2007 #1 Skrevet 9. mars 2007 bare lurer på en ting..hannah fikk som sagt påvist ei umoden venstre hofte.. har lagt merke til en ting, mulig det bare er tilfeldig..når jeg tar av henne bleien, trekker hun begge knærne opp mot ansiktet, helt likt og parallelt..men så har hun en tendens til å helle over på den venstre siden.. er det noen som vet om dette er tegn på at noe er galt, eller er det normalt å ha en spesiell side å rulle til??
Lotte82 Skrevet 9. mars 2007 #2 Skrevet 9. mars 2007 mi jente heiser nesten beina i taket når hun har av bleien og olstre rondt med de i alle retningar.
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 9. mars 2007 #3 Skrevet 9. mars 2007 Dattera mi løftet ikke på bena i det hele tatt... Hun bare lå og sparket som en "frosk" liksom... Med begge beina ut til siden! Nå har vi fått av puta da (etter 4,5mnd)
Hannahs-mor06 Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. mars 2007 Du skriver at hun ikke løftet bena, bare sparket som en frosk..så du tydelig at det var noe skjevt? må bare spørre og grave litt jeg, beklager;) for Hannah sparker jo til tider som en frosk hun også igrunn, men hun gjør det likt med begge to, og det ser "normalt" ut på en måte...og hun har god bevegelighet i de.. Angående sønnen din på 2 år: brukte han pute han også, eller modnet det av deg selv??
Lotte82 Skrevet 10. mars 2007 #5 Skrevet 10. mars 2007 og når hu får av puten så strekke hun seg så lang hun er! med beina rett beint... gjør din baby det hannahs mor?
Hannahs-mor06 Skrevet 11. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2007 ja, hun gjør det også..alt ser igrunn helt normalt ut.. uff, skal bli godt å få tatt ny ultralyd snart for ¨å se hvordan det ligger ann..føler jo at det ikke er noe galt, men jeg må innrømme at jeg tenker og bekymrer meg ang denne hofta HVER dag..har din jente umoden hofter? hvor lenge skal hun putebehandles?
Lotte82 Skrevet 11. mars 2007 #7 Skrevet 11. mars 2007 hun har hofteleddysplasi i venstre hofte. 46 * (sier meg ingenting). Vi skal inn på sykehuset den 26 april. Då har hun hatt puten i 3mnd ca...er kjempenervøs...Tenker på det hver dag jeg også. hvor lenge har babyen din brukt pute ? når skal dere på kontroll?
Hannahs-mor06 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2007 okey! angående de gradene. Den vinkelen de snakker om: normalt skal vinkelen være over 60 grader. Hvis vinkelen er fra 50 og oppover til 60 er den umoden. Under 50 grader er dysplasi..og jo lavere vinkel - desto større grad av dysplasi..Har noe med hvor mye brusk som mangler inni hofteskåla da.. Vi fikk puta og beskjed om at vi skulle bruke den i 4,5 mnd..på andre sykehus blir dysplasi behandlet i 3 mnd.., så vi føler liksom at vi ikke helt trenger å bruke denne puta SÅ lenge!men barneortopeden i kommunene her var sykemeldt og en annen ortoped måtte steppe inn for å sette igang behandling av Hannah..og han sa jo klart ifra at dette kun var forebyggende, og han var ikke helt sikker på behandlingstid og oppfølging, så måtte lese seg til dette.. han sa selv han var usikker.. vi fikk da beskjed om åruke den i 4,5 mnd, og fikk ingen oppfølging før ny ultralyd etter 4,5 mnd, dvs i april en gang, Hannah ble født 15 desember, så er snart 3 mnd gammel. Skal sies at vi har forsøkt å få kontroller selv pga ser jo at dette er vanlig etter å ha lest så mye om det! har forsøkt å ringe sykehus, men det er håpløst - ingen kan hjelpe oss uten en henvisning. Og helsestatsjonslegen vil ikke pga ser ikke behovet - helt håpløst! og fikk time hos fastlegen min til 6ukers kontroll, men det var 1 mnd ventetid..skal dit om 12 dager..så skrev et brev til henne og la frem situasjonen og spurte om hun kan hjelpe meg, venter på svar. Skal trille bortom legekontoret idga og høre for er 10 dager siden jeg sendte brevet... Men ang hoftene til jenta di - ser du noe forskjell på de??
Lotte82 Skrevet 12. mars 2007 #9 Skrevet 12. mars 2007 Hei ! nei jeg kan ikke se noen forskjell på beina hennes jeg fikk hun puta på når hun ble født ? Mi jente fikk den på når hun var ca 1 mnd. Er så spent på om hun får av puten. Jeg har kontaktet sykehuset og fått snakket med ortoped, han sa at det fantes ingen alternativ behandling en pute når de var så små, frem til de ble 4.5 mnd ble puten for liten. Så det va ingen vits med ny kontroll sa han. etter 6 uker med pute kunne man ikke se noen forskjell om det va blitt bedre eller værre...Derfor mente han at jeg ikke trengte komme å ta røngten av henne, selv om vi fikk valget. kunne komme dagen etter jeg snakket med ham. Jeg har også sendt mail til hofteforeningen, men det var ikke noe mer informasjon å hente der. Må nok bare ta tiden til hjelp, men synes det er ganske fælt med puten enda. Men er blitt litt vant med det nå. Vet du hvilken vinkel hannah har ?
Hannahs-mor06 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2007 hannah fikk på puta da hun var tre dager gammel. Hun ble undersøkt på nytt, av en annen lege, den dagen vi skulle hjem, og han sa at hoftene nå hadde "stabilisert" seg og at han ikke kjente noe unormalt. Har lest endelom dette her nå, og det er jo slik at 90 % av de hoftene som er umoden ikke behøver behandling, for de stabiliserer seg selv og modnes. Det er de 10% av umodne hofter som IKKE stabiliserer seg selv som trenger putebehandling, nettopp fordi kroppen er så unik at bruskproduksjonen i hofteskåla stopper opp om noe ligger ute av ledd. Og puta har jo til oppgave å holde lårbenshodet stabilt inni hofteskåla.. Vi fikk ikke vite noen vinkel, kun at det var umodent..har hatt håpløs oppfølging..! vært innom legekontoret idag og skal få tlf fra legen senere idag..så da regner jeg med at hun har fått ordnet en ultralyd..
Hannahs-mor06 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. mars 2007 Ble dysplasien påvist på 6 ukers kontrollen på helsestasjonen da eller?
Hannahs-mor06 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 12. mars 2007 Endelig ble jeg tatt alvorlig - og ikke minst hørt!! min fastlege ringte meg idag. Hun mente det var helsestasjonslegens oppgave å henvise Hannah til ultralydkontroll, og ble litt oppgitt da jeg sa at denne legen ikke ville hjelpe meg med en henvisning! og hun ble overrasket over den dårlige oppfølgingen vi hadde/har fått..fortalte at jeg har vært i kontakt m flere mødre m putebarn som har hatt mye bedre oppfølging enn oss..var så deilig å bli møtt med litt forståelse ang denne hofta! hun skulle sende henvisning til sykehuset idag, så da venter vi i spenning..
Lotte82 Skrevet 13. mars 2007 #13 Skrevet 13. mars 2007 nei, hun låg i seteleie da ble hun innkalt på kontroll på ultralyd automatisk. Synes godt de kunne gjort det med en gang hun var født.
Hannahs-mor06 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 13. mars 2007 Ja, det er klart.. men muligens var det for å gi hofta en sjanse til å stabilisere seg og modne seg uten behandling.. for som sagt 90 % blir bra av seg selv..men det er jo umodne hofter det gjelder for da. Hos oss tok de ultralyd med engang og satte igang putebehandling. Og den dagen vi skulle hjem så kjente jo legen at den hadde stabilisert seg selv..så jeg tror ikke hun trengte den putebehandlingen. Rart at det er så ulik praksis overalt altså..og det gjør jo bare oss foreldre så forvirret når vi hører om andre som får en annen behandling og oppfølging..
Lotte82 Skrevet 13. mars 2007 #15 Skrevet 13. mars 2007 uff ja, jeg gleder meg til kontrollen den 26 april, teller ned på dagene. Krysser fingrene for at hun slipper noe mer behandling. Hvilket sykehus er det du tilhører da ?
Hannahs-mor06 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #16 Skrevet 13. mars 2007 Ja, vi får krysse fingrene for jentene våre;) vi tilhører tønsberg sykehus. Hadde egentlig tenkt til å be om henvisning til kongsberg sykehus, for hørt at de har veldig god oppfølging av hoftebarn. Men forsøker igjen her i Tønsberg..Nå vet jeg jo litt mer hva jeg skal spørre om så..hehe, gjett om jeg skal spørre og grave ja, og hvis de ikke denne gangen heller kan si meg noe vinkel, om hofta fortsatt er umoden da.., så ber jeg om en vurdering på kongsberg sykehus. Men håper jo selvfølgelig på at den har modnet seg, ingenting hadde vært bedre enn det!! men angående hofta til datteren din, er ikke så alvorlig form for dysplasi da, for vinkelen er jo rett under umodenhets grensen..og det er jo positivt! så det gåt nok bra på kontrollen! hvilket sykehus bruker dere??
Lotte82 Skrevet 13. mars 2007 #17 Skrevet 13. mars 2007 vi bruker stavanger universitetssykehus. Kjempesnille de som jobber på barnepoliklinikken der som vi fikk puten, men synes barnelegen var PYTON!!! jeg håper at det er sånt som du sier at den kun er umoden, hvorfor forteller de ingenting om det på sykehuset. eg spyr. Når skal du på kontroll da ?
Hannahs-mor06 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #18 Skrevet 13. mars 2007 Mener du hofta deres eller vår? i følge det jeg har lest så vil 46 grader komme under lett dysplasi, 50 grader og oppover er umodent. Men du skal nok se at hofta til begge blir helt friske, de blir jo det så lenge det ikke er mer alvorlig en umodent eller lett dysplasi..og begge er jo oppdaget forholdsvis tidlig da.. Jeg fikk jo som sagt ingen oppfølging før kontroll etter 4,5 mnds putebehandling, dvs i midten av april. Men min fastlege skrev henvisning til en UL kontroll og kontroll av ortoped, hun sendte den igår, så venter på time..
Lotte82 Skrevet 13. mars 2007 #19 Skrevet 13. mars 2007 jeg mente mi jente:D vi skal også inn den 26 april. er kjempespent . Teller ned på dagene her.
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 14. mars 2007 #20 Skrevet 14. mars 2007 Nei, sønnen min hadde "bare" 2 umodne hofter, og ble oppfulgt med ultralyd en gang i mnd frem til han var 4mnd. Men alt rettet seg på ham! Puta på lillegull strekker jo beina ut på sidene, derfor "froske"sparkene.. Har sett helt symmetrisk ut her og, men var ikke det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå