Gå til innhold

Sykepenger / svangerskapspenger?? Hvilke rettigheter har man?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ikke gravid enda men vil undersøke hvilke rettigheter jeg har hvis jeg skulle bli det i nærmeste fremtid. Jeg har vært sykemeldt i perioder på grunn av kronisk rygglidelse.. Vi prøver å bli gravide og siden jeg har hatt SA tre ganger( 2 ganger før 12 .uke og en gang etter 12. uke) så har legen sagt klart i fra at jeg kommer til å bli fullt sykemeldt når/ hvis jeg blir gravid igjen, og antakelig må jeg da gå gravid hele svangerskapet. VI går til en behandling nå som øker sjansene våre til å bli gravid, men så begynte jeg å tenke på det at jeg jo har gått helt og delvis sykelmeldt i ene jobben min siden mai i fjord. Er friskmeldt nå, men hva hvis jeg blir gravid de nærmeste månedene nå, da vil jeg vel ikke ha rett til å være sykemeldt hele svangerskapet siden jeg har vært helt og delvis sykemeldt såpass mange månder i løpet av det siste året? Eller hvordan er reglene for dette? Kan jeg evt få svangerskapspenger ettersom legen mener jeg ikke bør jobbe i svangerskapet? Hvis noen har god greie på regler rundt dette så blir jeg veldig takknemlig. Har liksom ikke lyst til å utsette å prøve å bli gravid nå, men er avhengig av at jeg har rett til permisjonspenger.

Fortsetter under...

Hvis det ikke er tilstrkkelig tid mellom sykemeldingene så kan der føre til forkortelse av sykepenger. En kan gå sykemeldt med full lønn i 12 mnd, har det gått for kort tid mellom din forgje sykemelding så vil de dagene du var sykemeldt sist bli trekt fra de 12 mnd. Har du f.eks vært sykemeldt i 2 mnd og det ikke har gått lang nok tid i mellom (husker ikke hvor lang tid det er snakk om) så kan du bare være sykemeldt i 10 mnd for da blir de 2 mnd trukket fra de 12. Du kan da ha krav på rehabliteringspenger men det er bare 66% av inntekten. Sykepenger teller som inntekt ved svangerskapspenger, men rehabliteringspenger og atføringspenger teller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...