Elisabeth 79 Skrevet 9. mars 2007 #1 Skrevet 9. mars 2007 Hei. Jeg er ikke gravid enda men vil undersøke hvilke rettigheter jeg har hvis jeg skulle bli det i nærmeste fremtid. Jeg har vært sykemeldt i perioder på grunn av kronisk rygglidelse.. Vi prøver å bli gravide og siden jeg har hatt SA tre ganger( 2 ganger før 12 .uke og en gang etter 12. uke) så har legen sagt klart i fra at jeg kommer til å bli fullt sykemeldt når/ hvis jeg blir gravid igjen, og antakelig må jeg da gå gravid hele svangerskapet. VI går til en behandling nå som øker sjansene våre til å bli gravid, men så begynte jeg å tenke på det at jeg jo har gått helt og delvis sykelmeldt i ene jobben min siden mai i fjord. Er friskmeldt nå, men hva hvis jeg blir gravid de nærmeste månedene nå, da vil jeg vel ikke ha rett til å være sykemeldt hele svangerskapet siden jeg har vært helt og delvis sykemeldt såpass mange månder i løpet av det siste året? Eller hvordan er reglene for dette? Kan jeg evt få svangerskapspenger ettersom legen mener jeg ikke bør jobbe i svangerskapet? Hvis noen har god greie på regler rundt dette så blir jeg veldig takknemlig. Har liksom ikke lyst til å utsette å prøve å bli gravid nå, men er avhengig av at jeg har rett til permisjonspenger.
tullemor_til_snart_4 Skrevet 10. mars 2007 #2 Skrevet 10. mars 2007 Så lenge du er i jobb så har du rett på sykepenger. Og vil gå rett over på fødselspenger. Det gjorde ihvertfall jeg med første mann, var sykemeldt fra 2mnd og ut svangerskapet.
tullemor_til_snart_4 Skrevet 10. mars 2007 #3 Skrevet 10. mars 2007 vet ikke hvordan det er med svangerskapspenger, men det finner du på nav.no. der ligger alt av brosjyrer...
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2007 #4 Skrevet 10. mars 2007 Hvis det ikke er tilstrkkelig tid mellom sykemeldingene så kan der føre til forkortelse av sykepenger. En kan gå sykemeldt med full lønn i 12 mnd, har det gått for kort tid mellom din forgje sykemelding så vil de dagene du var sykemeldt sist bli trekt fra de 12 mnd. Har du f.eks vært sykemeldt i 2 mnd og det ikke har gått lang nok tid i mellom (husker ikke hvor lang tid det er snakk om) så kan du bare være sykemeldt i 10 mnd for da blir de 2 mnd trukket fra de 12. Du kan da ha krav på rehabliteringspenger men det er bare 66% av inntekten. Sykepenger teller som inntekt ved svangerskapspenger, men rehabliteringspenger og atføringspenger teller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå