Gå til innhold

Pappapermisjon og gradert uttak!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Venter mitt andre barn i august og har tenkt å fortsette å studere 100% slik jeg gjør nå. Planen er at pappaen skal ta permisjon (29 uker med full lønn) som gradert uttak slik at jeg får fødselsstipend. Har ennå ikke fått svar fra lånekassen så lurer på om de setter noen krav til hvordan man deler opp det graderte uttaket? Må det baseres på uker eller kan pappaen f.eks ta mere permisjon i eksamensperioder og mere det siste halvåret enn det første? Bare så lenge vi holder oss innenfor de 29 ukene og at det er i orden for arbeidsgiver? Noen som kanskje vet hvordan NAV stiller seg til dete også?

Fortsetter under...

jeg ringte lånekassen ang dette...og jeg fikk til svar at vi kunne dele opp som vi ville innenfor de 29 ukene...

jeg har planer om akuratt det samme selv...arbeidsgiveren til han må godkjenne oppdelingen.hos oss skal min mann ta perm i august,september, oktober......desember og mai

dette sa lånekassen var helt i orden...går jaggu ut i fra at det er i orden for NAV

Hei!

Det jeg lurer på ang. gradert uttak er:

1. om pappa er nødt til å ta permisjon rett etter at mamma har fått sine 6 uker etter fødsel...

Eks: Har termin slutten av april, og har tenkt å fortsette til høsten. Kan far ta permisjon fra høsten elller må pappas permisjon være sammenhenge, altså etter mors 6 uker?

2.om pappa kan begynne med gradert uttak istedenfor 100% pappapermisjon?Må far ta "vanlig" permisjon først, så gradert uttak?

Noen som vet???

pappa må begynne permisjonen rett etter mors 6 uker...

det fikk jeg beskjed om ihvertfall...du kan søke om å utsette tror jeg...

om du skal fortsette på skolen til høsten (slik som meg) så må far ta gradert uttak fra dag 1...men som vi skal så tar vi:

far tar permisjon i august,september og oktober så jobber han i november og deretter tar fri resten...

kan vist dele opp som man vil de 29 ukene til far,...

Hei lillegutt i magen!

Når har du termin og har du søkt om å utsette pappapermisjonen til høsten? Skal dere starte med vanlig permisjon eller ta gradert uttak fra august?

Siden jeg har termin slutten av april, vil 6 ukers periode bli midten av juni. Og da er det sommerferie. Hos oss må far uansett starte permisjonen til høsten...

Hilsen hovedinnlegger

Annonse

jeg har termin 5 mai og skal være selv hjemme frem til eksamen 11 juni...jeg har planlagt dette så jeg ligger gost ann med lesing og oppgaver til eksamen...

jeg blir da hjemme til eksamen og i sommer siden jeg har ferie fra skoen..når de 6 ukene har gått nermer det seg ferie for min samboer så vi søker da bare om å utsette til etter ferien...så far starter permisjonen sin til høsten (august)

håper det hjelp litt:)

Hei Lillegutt i magen!

Dette her hjalp veldig, takk for svaret!

Men en liten ting til. Skal dere skrive på søknaden at far tar ut ferie, og etter det ønsker å ta ut permisjon? Trenger man å nevne det eller skal man bare skrive at far vil utsette permisjonen til høsten?

Far vil nemlig ta ut ferie etter mine 6 uker..

Hilsen hovedinnlegger

• 4 uker senere...

Hei lillegutt i magen!

Fikk telefon fra Nav idag. Damen sier at permisjonen til far er fortløpende etter at barnet er født.(termin slutten av april) Dvs at fars permisjon blir beregnet etter mine 6 uker. Og siden permisjonen hans begynner til høsten når jeg er tilbake på skolebenken, vil han miste 4-5 uker av sin permisjon. Da blir det bare 24 uker. Skjønner ikke dette helt....Det er jo så mange regler...

Hun kunne ikke godkjenne\vedta noe før hun fikk bekreftelse fra høgskolen om at jeg har begynt på skolen igjen til høsten....

altså må vente til høsten........

Hei.

Det er jo helt idiotisk av NAV å si at gradert uttak må settes i gang umiddelbart etter mors obligatoriske 6 uker! Gradert uttak må gjennomføres i LØPET AV BARNETS 3 FØRSTE LEVEÅR, hvordan man vil gradere det er opp til foreldrene og arbeidsplassen. Så selv om det i teorien starter opp rett etter mors 6 uker, trenger ikke faren i praksis å starte permisjonen sin med en gang.

Eks: Far vil jobbe 70% og ha GU 30%. Det mest vanlige er da å jobbe 3 dager i uka og så ha fri 2 dager. MEN man kan jo for eksempel jobbe 7 uker, så ha fri 3 uker.... Det er egentlig bare fantasien og arbeidsplassen som setter grenser her.

I tillegg kan dette endres gjennom hele perioden. "Cluet" er å ha en velvillig arbeidsplass.

OBS OBS....

grunnet NAV så har alt gått i vasken for vår del,..jeg må også beklage om jeg har villedet noen her inne ofr det kan godt være....

lånekassen sier at gradert uttakk kan deles opp som man vil..dette sa også NAV helt til i går...nei da måtte far jobbe min 10%....dette kan ikke arbeidsplassen til min samboer gå med på siden han har skrift arbeid og det tar opp mot 6 mnd og få noen på opplæring....

så alt av våre planer gikk rett i dass...NAV er helt talentløse og jeg tror ikke de er klar over hvilke konsekvenser det har om de ikke svarer korrekt...

jeg blir så forbannet på dette pottittlandet som bare rører med regler...NAV kan jo plutselig ingenting...så hva gjør vi nå???

Som jeg skrev ovenfor: gradert uttak avhenger av velvilligheten til arbeidsgiver. Det er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, NAV skal selvfølgelig godkjenne til slutt (fodri de skal betale det "overskytende"), men de har ikke stort de skulle ha sagt om jobben sier at avtalen er ok, og alle de skrevne regler blir fulgt!

Og i følge de skrevne reglene, må far jobbe minimum 10 %... Men om det er 10% av en dag, uke eller måned er fremdeles opp til partene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...