Gå til innhold

Pasta til middag hveeeer dag...hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 3 1/2 som nekte og spise noen annen middag en pasta til middag!!! Jeg har prøvd alt og ingenting fungerer. Jeg er somregel alene på kvelden med middag og legging osv. fordi mannen min jobber i resturant bransjen. Det er hardt. Jeg har også en 2 åring, og dette gjør ikke saken lettere. begge to var supre til og spise som babyer. Nå merker jeg at minsten begynner og ta etter eldstemann's krsen middags vaner og det begynner og bli helt krise. Er sååå lei av og lage nye middager hver kveld som nektes og spises, det blir bare gråting og hyling hver kveld. Er så leeeei! Hun vil ikke ha kylling, ikke fisk, ikke grøt, ikke koteletter, nesten ingen gønnsaker. Og da har jeg prøvd og tilberede samtlige måltider på hundre forskjellige måter. For tiden består hennes meny av:

-Brød eller knekkebrød m/kun smør på til frokost. Osteskiver kun for seg selv på siden. Cantelope melon, youghurt, eple, druer, jordbær, hvalnøtter, melk, juice

- for grønnsaker går det i sukker-erter og slangeagurk. kan ikke få henne til og spise en gulrot eller noe annen grønnsak...

- til middag er det pasta, lasagna, pizza, kylling/kalkun pølser, kjøttdeig.....

Jeg vet det er helt forferdelig. Jeg tryggler henne om og prøve en liten bit...ellers ingen dessert og heller ingen annen middag. til sengs sulten, også våkner hun selvsagt da sulten midt på natten også må du talke det. Forklarer også til henne så godt man kan til en 3 åring hvorfor man må spise forskjellige ting og det er sunt og trenger det for og vokse store og sterke osv.......spiller ingen rolle. Hun gråter og hyler, kniper munnen sammen og går gjerne til sengs uten middag og sløyfer dessert uten en mine. Det mest frsustrerende er at hun ikke en gang vil prøve! Jeg vet med sikkerhet at hun ville like det meste hvis hun bare prøve...Vil ikke tvinge. Liker hun det ikke, må hun ikke spise det. Men prøver og ha en regel at alt må prøves, en liten bit hvertfall. Jeg volste opp med og tvinges til og spise ting, og det vil jeg aldri gjøre med mine barn. Har dårlige minner der, fremdeles ting jeg ikke kan se eller spise..! At man er alene med denne frustrerende situasjonen kveld etter kveld, gjør ikke saken lettere. Hun spiser de samme tingene hveeeer dag. Og alt må være 'akkurat sånn' ellers så spises det ikke. Hvis ting ser litt annerledes ut, spiser hun det ikke!! Noen råd? Noen som har opplevd noe lignende med kresen middags gjester som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har en jente på 3 1/2år og hun spiser kun pølser uten skin,medisterkaker,spagetthi, makaroni og pannekaker til middag,hun skal ha maten hver for seg og med grillkrydder på.ellers går det i brødskiver med et lite utvalg pålegg,yoghurt og banan el eple.jeg lager det hun vil ha..en dag vil hun bli lei av bare makaroni og da spiser hun noe annet håper jeg..din datter spiser jo mye..la det gå en periode med det hun spiser la barna være med å lage maten..og spiser de noe nytt feks gulrot så lag et slags belønningssystem..det hadde jeg til min datter og da spiste hun det hun fikk,men pga noe hun har opplevd måtte vi gi opp...jeg satt og jublet og heiet for hver bit hun tok..en sjokoladebit som kom nærmere og nærmere tallerken hennes osv

Skrevet

Ja det hørtes jo ganske likt ut. Godt og høre det er flere. Jeg tenker det samme, en dag må hun bli lei og starte og spise noe nytt, men nå har den samme menyen holdt seg siden hun var litt over 1 år og hun blir 4 i Mai.....

Men, jeg jubler og heier for hver bit også. Belønning systemet er på plass m/skjokolade, jordbær, is e.l. til dessert, men det biter hun ikke på. Hun takker gladelig nei til 'belønningen' hvis hun slipper og spise de 'nye tingene' vi tilbyr......huff.

Være med på og lage maten har vi ikke gjort så mye, så det kan vi jo prøve. Men jeg prøver alltid og involvere henne i bestemmelsen om hva vi skal lage. Tenker og håper at hvis hun føler hun var med på bestemmelsen at det vil hjelpe, men valegene blir jo alltid de samme tross ivrige overtalelser....hmmmmm hva gjør man?

Skrevet

Du har ikke prøvt at dere sier dag skal dere ha poteter å at hvis ho er flink å spise skal ho få velge hva dere har til det,f.eks.kylling/kalkunpølser?Kan evt.også ha pasta til hvis ho spiser litt poteter,også at dere går gradvis ned på pastaen og tilslutt ikke har noe..Jeg hadde sakkt at ho ikke fikk mat hvis ikke ho kunne ha det dere har,etter en del dager hadde ho nokk blitt lei..Grønsakene hadde jeg ikke brydd meg så mye om i første omgang,kan ta den kampen etterhvert.

Mannen har 2 unger som rett å slett var helt JÆVLIGE i matvegen når jeg traff han.Sånn som du sier,pasta,pølse,kjøttdeig stort sett..Men jeg sa at jeg gadd ikke lage "spesialmat" hver gang de kom.Så de måtte spise poteter til,men jeg prøver å lage noe som jeg vett de liker å ha til,så de ikke så gale..Er jo ikke meningen å være styggest mulig,men de må gå ann å spise vanlig mat.Nå spiser de poteter uten protest forde om jeg vet de ikke synns de er noe spesiellt godt,men de har de sikker aldri hjemme hos mora..

Skrevet

her var det mye referanse til 'poteter'...vet ikke om poteter er så mye 'vanligere' mat enn pasta? Eller om det i det hele tatt er så mye mer næringsrikt..? jeg vil tro det er hipp som happ om de spiser poteter eller pasta. Det som er mest viktig er vel og få en mer variert kost, inlk. kylling - fisk osv. ikke innføre poteter for og kutte ut pasta. Så lenge ma spiser brød/knekkebrød, ost, youghurt, + mange typer frunkt osv. så høres det jo slett ikke ille ut synes jeg. Multivitaminer er jo også ofte anbefalt i tillegg. Poteter- poteteter, minner meg om mine foreldre. poteter hver dag til alt. Synes pasta er like godt hvis ikke bedre, smaksmessig og sunnhetsmessig.

Skrevet

La henne få lov til å være med å lage maten. Velg ut to "barnevennlige" retter, la henne få bestemme hvem av de hun vil ha. Og så lager dere middagen sammen, den hun valgte.

Prøv å lage minst mulig styr rundt middagen. Ikke mas, da blir det som oftes bare værre. Si at hun får smake, liker hun det ikke får hun la være. Men si at du ikke vil ha noe syting, hun får ikke lov å si det er æsj, fysj osv- Hun kan ikke si hun ikke liker maten, uten å ha smakt på alt som er Liker hun det ikke, må hun sitte rolig til alle har spist ferdig. Det har fungert her i huset, jeta har funnet ut at det blir kjedelig til slutt når hun ikke får den oppmerksomheten hun vil ha. Og det er fryktelig kjedelig å sitte og se på at de andre spiser, at hun begynte å smake etterhvert. Etter noen ganger så lærer de ofte hvordan du reagerer, og føyer seg ofte.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har også en kresen datter hjemme på 4 år. Hun nekter å spise frukt og grønnsaker, bortsett fra banan og potetmos (lager selv). Hun er veldig sta, så vi har gått for den oppmuntrende metoden mer enn trusler og straff, ellers ville det blitt en konkurranse som hun helt klart ville ha vunnet. For barn finner fort ut at det er kun de selv som kan bestemme om de skal spise eller ikke. Men det er vi foreldre som bestemmer hva de kan få spise. Vi lager smoothies, kjøper dyrere juicer, og gir henne tran og sannasol for å sørge for at hun får i seg mest mulig vitaminer.

Til middag prøver vi å ha litt varierte retter, og lager aldri egen middag til henne. Men hun slipper å spise de tingene hun ikke vil ha (grønnsaker og sauser).

For noen måneder siden, stod jeg å laget et eller annet en søndag som faktisk tok litt tid. Da vi satte oss ved bordet, tok datteren min å dyttet tallerkenen inn på bordet å sa bærsjemat. Jeg trengte ikke å spille skuespill for å utrykke skuffelse over en sånn kommentar etter å ha stått å laget mat så lenge, og ba henne forlate bordet. Etter mye styr, fikk jeg forklart henne at det var det samme som om hun skulle ha jobbet lenge med en tegning, og så hadde jeg kommet bort og sagt bæsjetegning. Den forstod hun tydeligvis, for dagen etter, før vi i det hele tatt hadde smakt på maten, utbrøt hun "så deilig mat du lager, mamma". Jeg bare, hva?

Etter det, er hun fremdeles kresen, men hun sier ikke stygge ting om maten. Og jeg skrøyt av henne her om dagen da vi hadde kylling i sursøt saus. Hun fikk kun kylling og ris, men det vil jo alltid være saus rundt bitene. Jeg så at hun lagde en grimase da hun spiste det, men hun fortsatte allikevel. Jeg sa at det var veldig bra at hun øvde seg på å like maten.

Jeg ser jeg har langt igjen, men jeg tror det er veien å gå å gi skryt og oppmuntring for å prøve, istedet for straff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...