Gå til innhold

Stresser opp blodtrykket sånn, flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har normalt blodtrykk, men har panikkangst og får ofte blodtrykk på 150/105 når jeg måler første gang hos lege/jordmor. Kjenner jeg blir andpusten og superstressa med hjertebank bare jeg ser måleapparatet...Flere som sliter med det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Jeg kan vel også ha litt sånt "kontor-trykk" som noen kaller det:) Jordmor målte BL mitt til 140/90 sist gang. Måtte til legen uken etter for å få måle det igjen og da var det normalt igjen, 120/80.

Hvilket apparat bruker de på deg? Jeg har veeeldig dårlig erfaring med sånne "automatiske" som jeg kaller det. Sånne som gjør jobben for jm/lege. På meg fungere bare den gode gammeldagse der de pumper opp selv og teller ned.

Hvordan er det med vann i kroppen eller urinen din da? Hva sier/gjør de når du har så høyt BL?

Skrevet

Jeg sliter også med det.Så nå må jeg gå med 24 -timers blodtrykksmåler, for å se om det er høyt eller om det bare er kontor stress..Hadde 150/100 sist jeg var der.Og140/90 gangen før..Så det blir spennende å se om jeg har høyt blodtrykk eller ikke..

Skrevet

Godt å se at det er flere enn meg som har høyt blodtrykk hos lege/jordmor.

Jeg vil så gjerne at det skal være normalt når de måler det, så jeg blir så veldig fokusert på å slappe av, at det blir høyt likevel.

Har hatt det sånn i flere år, og hatt 24-timers målinger som er helt normale.

Vi får se etter hvert, kanskje jeg klarer å gi blaffen neste gang jeg er hos jm.

Skrevet

Jeg har det sånn...

Så jeg må inn til legesekretærene og ligge der i 15 min i ro også ta nye blodstrykk der hver gang....

Skrevet

Litt på siden, men.. Hva regnes egentlig som høyt blodtrykk?? Sist jeg tok BT hos jordmor var det 121/77, og hun sa det var "litt i høyeste laget".. Blir litt forvirret over ulike tilbakemeldinger hos lege og jordmor - på tross av at BT omtrent er det samme. Men ja, jeg slutter meg til det som er sagt over her vedr automatiske BT-målere - de viser gjerne litt høyere enn den vanlige, manuelle pumpen!

Skrevet

Hva???

121/77? Skulle det være i det høyeste laget?

Vel, da burde jordmoren din finne seg en annen jobb...

120/80 er det optimale blodtrykk. Jeg fikk målt mitt hos jordmor sist uke til 146/92 og det syns hun var litt høyt noe jeg overraskede sa meg veldig enig i. Jeg har alltid ligget på 120/80. Fikk beskjed om å gå til legen uken etter og var der i går og fikk målt det til 120/80 hele 3 ganger. Denne gangen ble det målt på den gode, gammeldagse måten og ikke den "automaten" som jordmor brukte.

Egentlig så lå jeg på 117/75 sa legen, men skrev det opp til 120/80 for å avrunde det hele.

Leser inne på nettet her at ved gravide så begynner høyt BL på 140/90 og det er 5-7% av gravide som har dette og de er da redd for faren ved svangerskapsforgiftning. Jeg mener at du ikke har dette og er du i tvil, så sørg for at legen din måler BT ditt neste gang med en skikkelig BT-måler, som du sier en manuell pumpe.

Du har et helt flott BT, så ikke tenk på det. Det er bare jm som ikke vet helt hva det skal være om hun virkelig sa at "det var i det høyeste laget".....hehe;o)

Lykke til videre!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...