lille-snupp Skrevet 8. mars 2007 #1 Skrevet 8. mars 2007 Hei! Synne har nå hatt hoftegipsen sin i nesten 3 mnd, og vi regner med det blir gipsbytte til uka. Var på rtg for noen uker siden og hoften var langt fra frisk så det blir minst en ny gipsperiode på oss. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Fjerner de gipsen under eller før narkosen? Dagen i forveien eller samme dag? Tenker litt på at huden hennes sårt trenger litt stell nå etter 3 måneder i den tette gipsen, men samtidig vil det jo være forferdelig ubehagelig for henne å eventuelt få av gipsen uten narkose? Må jo føles veldig nakent og rart? Gruble gruble... Man får jo fader meg ikke noe info fra sykehuset i det hele tatt!! Var på en måte litt lettere å få info forrige gang for da var vi jo innlagt med strekk så vi kunne fotfølge legene litt..
lille-snupp Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #2 Skrevet 10. mars 2007 Ingen? *dytte-opp-til-toppen-igjen*
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2007 #3 Skrevet 10. mars 2007 Vi er i ferd med å finne ut av dette selv, så foreløpig kan jeg ikke bidra med noe godt svar :-)
lille-snupp Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. mars 2007 Oj, der var det noen andre med gips gitt!! Hadde nesten gitt opp håpet:) Er visst mer og mer sjelden disse gips-barna (gudsjelov!!!) Hvor gammelt er deres barn da? Har dere hatt gips lenge? Vi har hatt den 3 måneder nå, og det blir minst 3 nye måneder.. Er en langvarig prosess dette her!
bakkerud Skrevet 10. mars 2007 #5 Skrevet 10. mars 2007 Hei, hei, Har en gutt som har ligget i hoftegips i 9 mnd.! Legene bytter gipsen under narkose, dvs. både tar den av og legger på ny, så det blir ikke noe vask og stell, dessverre! Gutten min har ikke bada på 9 mnd, gjett om det skal bli godt når han får av den gipsen!
lille-snupp Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. mars 2007 9 måneder!!! Det er jo virkelig skrekk-eksemplet!!! Stakkar gutten, og stakkar foreldre! Håper han snart blir kvitt gipsen sin! Ikke no stell nei... Er på en måte litt synd det da, men samtidig bra så slipper de å oppleve ubehaget med å fjerne gipsen. Kan jeg få spørre hvor gammel gutten deres er? Synne skal begynne i barnehage i august og jeg lurer veldig på hvordan de vil tilrettelegge der hvis hun fortsatt har gips.. Er dere hjemme med gutten eller går han i barnehage?
bakkerud Skrevet 10. mars 2007 #7 Skrevet 10. mars 2007 Hei, hei Ja, dette har tatt lang tid, men det blei ikke oppdaga før han var 20 mnd, og da tar det mye lengre tid å behandle. Vi skal på sjukehuset om 14 dager, for å sjekke hoftene. Da blir han enten kvitt gipsen, og får gå over til skinne, eller han må opereres, og tre nye mnd. med gips, jeg er veldig spent!!!! Gutten vår har gått i barnehagen hele tiden med gips, og det går veldig greit, han stor trives der. Det er ikke lagt til rette noe spesiellt for han, men personalet er helt fantastiske! Siden gipsbarn blir regna som funksjonhemma, har barnehagen lov til å ansette en ekstra person, men det er ikke blitt gjordt i vår barnehage, litt synd, for det blir en ekstra belastning på de ansatte med mye bæring og lignende.
lille-snupp Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2007 Æsj, håper virkelig dere får gå over til skinner og at alt blir bra uten operasjon!! Så godt å høre at barnehage går fint da? Vi er vel ganske sikre på at vi får barnehageplass siden Synne regnes som funksjonshemmet enn så lenge, men synes det blir litt "skummelt" å skulle overlate henne til andre.. Må vel inn der å ha full opplæring på de ansatte for bleieskift etc.. Min store frykt er at det skal bli "glemt" at hun trenger hjelp til alt.. Hvis hun legges på gulvet er det jo ikke stort hun klarer, så da blir hun jo bare liggende der til noen plukker henne opp igjen.. Men de er sikkert flike til å tenke på sånt! Synnes gips er så tung og stor i forhold til resten av kroppen at hun trenger en del hjelpemidler både for å kunne ligge på rygg og mage, men sånt har vel kanskje barnehagen plikt til å skaffe? Takk for at du tok deg tid til å svare på spm om gipsbytte, så vet jeg hvertfall litt mer hva vi går til! Håper det viser seg at gutten din har hatt en kjempe framgang og snart får løpe rundt med de andre barna!!!
bakkerud Skrevet 10. mars 2007 #9 Skrevet 10. mars 2007 Hei, hei Barnehagen har plikt til å skaffe hjelpemiddler, og jeg tror ikke hun blir " glemt ". Jeg har vert litt opptatt av at gutten vår ikke blir tatt for mye vare på, slik at ikke han skal føle seg anerledes enn andre barn, mer enn nødvendig, og det har fungera veldig greit. Han klarer seg veldig fint selv, krabber, og står, de siste 14 dagene har han til og med gått med gipsen! Ganske utrolig. I hans barnehage har de en liten tre hjuls sykkel i plast, uten pedaler, og den klarer han å komme seg framover på, så han durer rundt i hele barnehagen med denne sykkelen. Hvor gammel er deres datter? Gutten vår trengte også hjelpemiddler til det meste med en gang han begynte med gips, men nå klarer han seg veldig fint selv, så jeg tror nokk hverdagen blir mye lettere for dere også etter hvert. Lykke til i allefall!
lille-snupp Skrevet 11. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. mars 2007 Synne er snart 8 mnd. Har vært under behandling siden 4 måneders dagen. Sånn sett er det litt vanskelig for henne å lære å krabbe, stå, gå og sånn med gipsen, da hun aldri har bygd opp de musklene hun trenger. Men hun begynner å bli en racer på å åle seg på gulvet da! Foreløpig går det bare bakover, men plutselig går det nok fremover også Gleder oss veldig til den dagen hun blir kvitt gipsen, slik at hun får en "normal" utvikling! Savner litt å ha en "normal" baby. Men samtidig har hun jo blitt veldig mye flinkere med overkroppen enn barn på sin alder, så det er jo positivt!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #11 Skrevet 11. mars 2007 Hei igjen, jeg var den anonyme... har skrevet her som Turbopropell i gips :-) Han er 19 mnd nå, og vi er halvveis i gipsperioden på 3 mnd. Skal straks på kontroll....
Niva Skrevet 11. mars 2007 #12 Skrevet 11. mars 2007 Jenta mi byttet også gips med narkose. de gjorde alt mens hun lå i narkose. de gipset henne lit mindre på den hofta som var frisk da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå