Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #1 Del Skrevet 8. mars 2007 føler jeg må amme til babyen er ca 1 år. men har egentlig lyst til å slutte snart. babyen min tar fint mme. tenker aldri noe negativt om noen slutter tidlig men så føler jeg likevel at de rundt meg mener jeg bør amme lenger... og ikke minst føler jeg at jeg må det for ellers er det dårlig av meg... for jeg har jo ingen problemer med å amme.. eneste grunnen er vell at jeg er litt lei og har lyst til å slutte.. det er vell en utrolig dårlig grunn el??? burde jeg fortsette.. hvor lenge har dere tenkt å amme?? andre som har sluttet selvom de egentlig kunne fortsatt?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-carina- Skrevet 8. mars 2007 #2 Del Skrevet 8. mars 2007 Så rart at du skrev det der, for det er nesten akkurat det der jeg har tenkt de siste dagene. Begynner å bli litt lei av den ammingen og har egentlig litt lyst til å slutte. Synes det er koselig i blant, men føler meg så veldig "låst". Det hadde vært deilig om en gang i blant mannen min kunne ha tatt gutten vår uten at det måtte planlegges så veldig. (Karsten tar heller ikke særlig med flaske). Jeg har en liten tilleggsgrunn, og det er at jeg ikke kan bruke migrene-medisinen min mens jeg ammer. Har heldigvis ikke vært plaget så mye med migrene etter at jeg fikk gutten min, men jeg frykter stadigvekk å få anfall siden jeg ikke kan bruke medisiner... Det må jo være fullt lov å slutte å amme nå, vi har jo ammet til de er godt over halve året. Grunnen til at man slutter å amme har jo slettes ingen egentlig noe med... Jeg tenker nå å fortsette en liten stund til i alle fall, siden gutten min ikke tar flaske. Men vi har begynt å trene på det nå, slik at Karsten ikke blir fullt så avhengig av meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #3 Del Skrevet 8. mars 2007 babyen min tok flaske med engang og da gav jeg nan.. ikke en rynke på nesa.. gikk rett ned... så var heldig med det... er vell som du sier at ingen har noe med hvorfor.. er jo egentlig bra å ha ammet såpass lenge... er nok mest med min egen samvittighet å gjøre.. at jeg føler jeg må ha en bedre grunn enn at JEG ikke har lyst mer.... en utrolig egoistisk grunn... babyen min vil jo gjerne ha mm... burde jeg ikke gi det til babyen min da... hmm ikke lett det der... er jo en god grunn du har da. er jo bra du har ammet så lenge og ikke vært særlig plaga av migrene da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-carina- Skrevet 8. mars 2007 #4 Del Skrevet 8. mars 2007 Joda, den grunnen er vel god på en måte. Men siden jeg ikke har hatt særlig anfall etter at han kom så føler jeg ikke at det er en god nok grunn... Hovedgrunnen til at jeg har lyst til å slutte er at jeg er litt lei av å være så bundet. Ikke det at jeg behøver å fly ute hver kveld, men mest det at jeg skal kunne ha muligheten til å være mer enn tre timer borte fra gutten av gangen... Du kan ikke redusere ammingen din til morgen og kveld for eksempel, da? Da får jo babyen litt kos og nærhet, samtidig som du ikke blir så bundet... Desto sjeldnere du ammer, så blir vel melken mer konsentrert på antistopper (om jeg har forstått disse ammehjelperne riktig). Så da får jo babyen glede av det fortsatt, samtidig som h'n er ganske så uavhengig av deg. Dårlig samvittighet er vel noe vi damer er veldig flinke til å plage oss med. Amming er jo viktigst i starten mens de små er sårbare. Amming bør jo være "lystfullt" for både mor og barn. Om du ikke trives med å amme lenger så er det jo en god grunn det også... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2prinsesserogbim Skrevet 8. mars 2007 #5 Del Skrevet 8. mars 2007 har også et problem me at eg ikkje får mme i snuppa, har prøvd å gitt ho litt kumelk blanda me vann, da går greit ned.. hadde planer om å slutte å amme i påsken, for da e jo sambo heima og hadde vert ein fin tid å slutta på. men så skal me på tur i påsken nå så då tenkte eg at eg skulle vente litt til, men kommer nok iallfall ikkje til å amme lengre enn 1 år, føler at da e nok nå egentli. men akkurat nå har snuppa litt matnekt så då e da kjekt å ha puppen der. syns alle skal slutte å amme når da føles rett, da e kun ein sjøl som vett når tio e inne. ikkje ha dårlig samvittighet for da. eg syns me har vert super flinke så har amma så lenge eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gla-mor Skrevet 8. mars 2007 #6 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg har tenkt å slutte når jeg begynner på jobb, i alle fall starte nedtrapping da (eller litt før). Går greit med aminga (selv om det fortsatt gjør litt vondt), det er praktisk og greit. Synes det blir veldig tungvint å skulle blande mme til hvert måltid. Men nok er nok, og det er vel viktig at mor også skal trives med det? PS: Du trenger vel ikke å være anonym her inne?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Tiny Skrevet 8. mars 2007 #7 Del Skrevet 8. mars 2007 Her tok snuppa avvenning helt selv når hun var 5,5 mnd. Hadde hun kunnet strekke puppen rundt og sitte fremover hadde hun nok fortsatt hehe.. Kan si jeg synes det er deilig å ikke amme mer, jeg var litt lei og følte meg bundet til henne. Nå kan jeg gå ut en tur uten å tenke på når neste mattid er og kose meg! Og vi koser oss like mye med flasking på fanget som med ammingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bolla pinnsvin* Skrevet 8. mars 2007 #8 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg ønsker å fortsette å amme og jeg føler det stikk motsatte av deg, nemlig at folk mener jeg bør slutte snart. Hver eneste gang jeg har ammet foran han de siste måneden har svigerfar lurt på om jeg ikke skal slutte med det "puppestyret" snart. Må nesten le litt av det... ;o) Vet ikke hva du skal gjøre mht amminga, men jeg kan si deg at den som fikk mm lengst av meg og mine to søsken fikk det i sju uker. Vi lever i beste velgående alle tre og ingen har noen sykdommer eller allergier å snakke om. Sju-åtte måneder er god innsats og mye lenger enn de fleste barn i den vestlige verden får mm! Klapp deg selv på skulderen og fortsett å være den gode mammaen du helt sikkert er, mm eller ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #9 Del Skrevet 8. mars 2007 takk for gode ord alle sammen... ikke lett.. kommer sikkert til å savne å kunne amme om jeg slutter også...derfor jeg er så usikker.. mye praktisk med amming også og vil jo gi nærhet til babyen min. er jo en mulighet å amme morgen og kveld ja:) samtidig som jeg tenker det hadde vært greit å vært helt ferdig.. får se hva jeg gjør- kommer nok til å forsette litt til.. kanskje til 9 måneder.. tror også det hadde vært lett å slutte nå.. babyen min tar like gjerne mme.. vet jo ikke hvordan det blir ved 1 års alderen.. tror iallefall ikke jeg ammer til 1 år som jeg hadde tenkt. trenger vell ikke være anonym.. men følte for det akkurat nå.. er litt personlig for meg... spesielt siden jeg ikke har bestemt meg for noe:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetussa Skrevet 9. mars 2007 #10 Del Skrevet 9. mars 2007 Det er ikke noe morsomt å plages med dårlig samvittighet for at du ikke vil amme mer. Det å ha barn og tankene man hadde før fødsel, blir helt annerledes enn det man hadde tenkt, som du har skjønt for leeenge siden. Det å amme fram til ett år er gunstig hvis man har mye allergi i familien. Dessuten er dette anbefalinger fra WHO, som opererer på verdensbasis, det er ikke alle land som har samme gode standard på mme.(Det bestrides ikke at det er sunt for kvinner i vestlige land å amme fram til ett år også imidlertid) Du har nå ammet i 8 mnd nå - det er da bra det!!! Godt jobba! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mummiboy 21.07.06 Skrevet 9. mars 2007 #11 Del Skrevet 9. mars 2007 Hei du! Jeg husker at jeg også hadde litt dårlig samvittighet da jeg sluttet for litt over 1 mnd siden. Jeg hadde allerede før fødselen bestemt meg for å amme til han var 6 mnd, vet ikke helt hvorfor, og sånn ble det. Jeg hadde nedtelling til 21 januar, men da dagen kom så hadde jeg en veldig ekkel følelese, ble nesten litt deppa, synes jo det var litt koselig lell Men lillegutt hadde egentlig trappet ned selv de siste månedene ( ammet kanskje 3 ganger pr dag, ikke på natten) Han hadde fått mme på kveldene fra fødselen av pga for lite melk på kveldene, vi startet med velling/ grøt noen uker før han ble 4 mnd. Etter det ville han liksom bare ha mindre og mindre pupp. Derfor føler jeg at han på en måte sluttet selv ( trøster meg med det) Føler også at de som ammer mye har problemer med å nattavvenne?? er glad jeg slipper det der altså ( synes det var pyton å stå opp om natten, selv om det som regel bare var en gang pr natt) Føler meg mye friere nå, hvem som helst kan mate han, og han virker mye mer fornøyd Da jeg ammet så ble han aldri helt mett tror jeg, ble fort sulten igjen, og da blir det mye pes synes jeg Anger ikke på valget jeg tok, blir det sånn med neste baby også så kommer jeg til å gjøre det samme Lykke til med valget ditt ( ikke enkelt det der nei ) men 8 mnd er jo kjempe bra!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Patrick*e blitt storebror Skrevet 9. mars 2007 #12 Del Skrevet 9. mars 2007 Kjenner at jeg begynner å bli ganske lei jeg også. Men jeg har enda veldig mye melk,har enda spreng og må bruke ammeinnlegg en gang og bestandig. Føles som om jeg ikke har hatt av meg bh`n på 8 mnd snart Jeg satte meg til og begynne med mål å amme til han var 6mdn,og siden ammingen gikk så fint,så bestemte jeg meg for å amme til han er året,visst det går. Men i det siste har jeg oftere og oftere tenk "nei,nå orker jeg ikke mer",men som du sier,så kommer sammvitigheten snikende. Hadde på en måte vært så enkelt om melken bare forsvant eller at Patrick ikke ville ha pupp mer,da har jeg liksom gjort alt jeg kunne. Jeg synes det er kjempe bra å ha ammet i 8 mdn,og synes at visst du slutte,så er det ditt valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. mars 2007 #13 Del Skrevet 9. mars 2007 Har lyst å slutte selv, jeg...Emma ammet jeg til hun var 16mndr, men nå er jeg lei av å amme. Hun bare tøyser med puppen, drar i gang melka, og så vender hun seg bort. På dagen spiser hun nesten ikke pupp, er kun om natta..Har lyst å begynnemed reductil, og kan ikke amme da, men det er en litt egoistisk grunn føler jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå