Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en singel dame på 36 år som ønsker å prøve inseminasjonsforsøk ved Storkklinikken til sommeren. Jeg har skjønt at man må testes for gonore, hiv og klamydia før man reiser og at man også bør ultralydskannes. Har tenkt at jeg skal ringe til Majorstuklinikken for å bli undersøkt av dr. Trolle, virker som han er flink. Hvordan foregår en slik ultralydskanning? Jeg hadde en klamydiainfeksjon da jeg var 17-18 år som heldigvis ble raskt oppdaget. Hvor stor sjanse er det for at det kan ha gjort at det er vanskeligere for meg å bli gravid? Jeg bør vel da ta en slik røntgenkontrastundersøkelse og lurer på hvvordan den foregår? Hvor får man gjort det i Oslo. Er det lang ventetid? Dette var mange spørsmål men jeg håper det er noen som tar seg tid til å svare.

På forhånd takk.

Fortsetter under...

Trolle er flink og har samarbeider med stork klinikken, så der blir de ingen rynket panne når du forteller hva du skal. Det er dyrt der dessverre, han tar 1200 for en undersøkelse! Ventetid har ikke vært noe problem de gangene jeg har vært hos ham.

Ultralydscanning foregår ved at han tar en innvendig ultralyd av deg, dvs med proben inne i vagina. Det gjør ikke vondt i det hele tatt og tar bare noen få minutter. Hvis det er lenge siden du har fått tatt en celleprøve så gjør han det også samtidig.

Det man dessverre ikke kan se på en ultralydscanning er om egglederne er åpne. Siden du har hatt en klamydia infeksjon ville jeg anbefale deg å få gjort en HSG undersøkelse i tillegg. Dette må gjøres på en røntgenavdeling, tror det er bare Rikshospitalet som gjør dette i Oslo. Denne undersøkelsen kan det være noe ventetid på, det var ikke det da jeg gjorde det men har hørt av andre at det er det noen ganger. Trolle gir deg henvisning hvis du skal ta HSG. Undersøkelsen gjør litt vondt, men det går fort og greit og sjansen for graviditet er økt de første 2-3 mnd fordi undersøkelsen utvider eggelederne litt.

Dette ble fryktelig mye informasjon på en gang ser jeg, skrevet hulter til bulter av en trøtt dame som er gravid og må forte seg på jobb snart.

Men skriv gjerne igjen hvis noe var uklart, så hjelper vi gjerne til med svar! Ønsker deg lykke til!!!

Hei igjen! Ikke vær redd for HSG undersøkelsen, det er ikke så ille. Man blir anbefalt å ta Paracet på forhånd, og det er nok lurt. Så ligger man på et undersøkelsesbord og legen setter inn en liten slange og blåser opp en liten "ballong" der inne så ikke slangen sklir ut igjen. Dette gjør ikke noe vondt. Så setter han inn litt kontrast i den lille slangen, og det er dette som kan gjøre litt vondt. Omtrent som menssmerter. Det er bare akkurat mens kontrast væsken går inn at det gjør vondt. Så tar de røntgenbilder mens du ligger på det bordet, slik at de kan se hvordan kontrasten sprer seg fra livmoren og ut i egglederne. Og så er man ferdig. Tror det tok cirka 15 min og det var maks 2 av dem hvor det gjorde vondt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...