Gå til innhold

Når far må ta seg av barnet - overføre permisjonsdager?

Anbefalte innlegg

Legger ut denne her også, i tilfelle det er andre som har vært borti det samme:

Jeg fikk sykmelding av fastlegens vikar i tre dager på grunn av kraftig brystbetennelse og brystbyll. Byllen måtte jeg til Ullevål sykehus for å drenere, og betennelsen måtte jeg behandle ved å pumpe meg annenhver time. Sen utdrivningsrefleks medførte at hver pumping varte tre kvarter til en time. I tillegg skulle jeg ta varme dusjer og prøve å sove så mye som mulig. For at jeg skulle klare å gjennomføre dette, vurderte vi det slik at samboeren min var hjemme fra jobb disse tre dagene; sønnen vår tok ikke puppen og jeg hadde ikke nok mat, så det var praktisk umulig for meg å rekke alt. Jeg ble jo også sykmeldt, og når man som mor i barselstid blir sykmeldt er det ikke så mye annet enn det å ta seg av barnet man kan bli sykmeldt fra. Trodde jeg.

Men Sagene trygdekontor vil ha en spesialvurdering fra legen i tillegg, de sier loven er klinkende klar på dette. Jeg har ikke klart å finne noe i loven som sier dette, men kanskje jeg leter på feil sted. Legen har telefontid en gang i uka, og det tar fort tjue minutter å komme igjennom på telefonen... og så er det egentlig vikaren hennes som har vurdert meg. Sitter og skal skrive brev til trygdekontoret nå, noen som kjenner til hva loven sier i slike saker?

Fortsetter under...

Hm merkelig fra trygdekontoret. Jeg opererte hånden min i barseltiden og da overtok far min permisjon i noen uker. Noen må jo ta vare på barnet. Og det må jo ikke være du som har permisjon. Far har også rett på permisjon. Mor har da ikke lov selv å være i perm men må enten være i jobb eller sykemeldt.

http://www.nav.no/page?id=328 Du kan lete deg frem fra her... se på loven til høyre

det kan hende tk misforstod og trodde du ville utsette permisjonen i din sykdomsperiode, for det trenger man en spesiell legeerklæring. Jeg prøvde nemlig det selv....men de kan ikke nekte far å ta ut permisjon.

Hun mente at det ikke var noe i veien for at jeg kunne gi mat og skifte bleier selv om jeg hadde brystbetennelse... og illustrerte det ved å sammenligne med influensa. Ville ikke høre på mine innspill om at brystbetennelse er et par hakk verre, og gjentok bare at jeg måtte få spesialvurdering. Men takk for lovhenvisningen, jeg skal se på det nå!

På søknadsskjemaet (søknad om fødselspermisjon) er det et eget sted hvor du skal krysse av dersom far skal ha permisjon når du er syk. Det skal legges ved en dokumentasjon fra legen om at du ikke var i stand til å ta deg av barnet, og det spørs om det holder med vanlig sykemelding.

Så du må nok sende inn søknadspapiret, og få en dokumentasjon fra legen (vikaren er vel greit.....??? Siden det var vikaren som behandlet deg, evt. ullevål sykehus der du fikk behandling).

Uansett så kan han bruke sykt barn dager.

§ 12-9. Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon: a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,

B) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller

c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

Jeg hadde en operasjon i desember, og ble derfor sykemeldt ut året. Jeg kunne ikke ta meg av sønnen vår på 6 mnd, og pappaen måtte derfor være hjemme i denne perioden. Jeg var mao sykemeldt, mens mannen min hadde "min" permisjon i de ukene. NAV gav meg beskjed om at jeg måtte ha en spesiallegeerklæring i tillegg til sykemeldingen, noe verken jeg, kirurgen el sykehuset hadde hørt om før, men kirurgen skrev hva han hadde gjort og skrev at jeg ikke kunne ta meg av et barn alene (kopierte inn journalen tror jeg). I tillegg til dette utfylte min mann ordinære "Krav om fødselspenger"-skjema, og leverte det på jobben sin.

Tror nok du må skaffe denne dokumentasjonen. Kan du kontakte legen pr. mail el fax og forklare problemet, og si hva du trenger fra dem. Hvis det ikke nytter ville jeg gått til en anne lege (f.eks. din manns lege) el legevakten.

Det nytter nok ikke å sloss mot NAV :o(

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...