Linn2007 Skrevet 8. mars 2007 #1 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg har vært til ultralyd 3 ganger så langt i løpet av mitt korte svangerskap. Det som har skapt litt hodebry for meg er at siste gangen fikk jeg beskjed om at jeg hadde termin 9.september, mens jeg hele tiden har hatt 17/16 september som menstermin. De to andre gangene har jeg spurt spesifikt om når unnfangelsen kan ha funnet sted, og begge gangene fikk jeg beskjed om mellom 21 og 23 desember. Dette stemmer perfekt med hva jeg tror selv og med menstruasjon. Men den nye UL-terminen gjør meg litt bekymret, for det første indikerer den at jeg skal ha blitt gravid den 15. desember - dagen etter mensen sluttet.... Jeg kjenner kroppen min ganske godt og er vant til å følge med når jeg har eggløsning og jeg vet helt positivt at alle tegnene var der den 21. (den dagen jeg mener det skjedde). Babyen min var 6,2 cm forrige fredag - og legen min sa jeg var 12+6 uker på vei (mens jeg selv mener jeg var 11+6). Nå skal det innrømmes at jeg er blitt veldig forvirret av hvordan jeg skal telle disse ukene... På min side her står det at jeg er i uke 13.... Uke 12+5 som er det jeg kommer til når jeg teller opp ukene - tilsvarer det å være i sin 13. uke? Utfra "uke til uke" på disse sidene virker 6,2 cm på babyen veldig lite dersom jeg skulle være så langt på vei som det hun sier.... Er det noen som vet noe om dette og som har noen erfaringer å dele med meg? takk..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8542878-ultralyd-og-termin-noen-som-vet/
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #2 Del Skrevet 8. mars 2007 Slik jeg har forstått det beregner de vanligvis termin ut fra menstermin, inntil man har vært på ultralyd i uke 18, se nedenfor om tidspunkt. Ut fra fosterets størrelse på dette tidspunkt beregnes sannsynlig termindato, og dermed også hvilken uke du da er i. For min del betydde ny termindato at jeg skulle ha blitt gravid før jeg hadde min siste mens!!:-) Termindato etter ultralyd sier altså ingenting om når unnfangelsen skjedde. Jeg ble satt tilbake nesten tre uker, men fødte nesten på denne termindatoen, så det stemte jo ganske bra. Det er forresten bedre å bli satt tidligere i tid spør du meg, ellers vil det ta forholdsvis lengre tid (i forhold til menstermin) før du blir overtidig. Klippet fra babyverden.no: "Ultralyd Jordmor Monica Moland Ultralyd i svangerskapet ble tatt i bruk på slutten av 1970-tallet. Den gang var ultralydscreening stort sett forbeholdt kvinner med økt risiko i svangerskapet. Fra midten av 80 årene ble imidlertid ultralydscreening et frivillig tilbud til alle gravide rundt 18. uke. Alle fostre vokser omtrent like mye frem til den tiden. Av den grunn er dette tidspunktet velegnet for å beregne termin. Hva er ultralyd? Ultralyd er høyfrekvente lydbølger som sendes inn i kroppen. Det vil oppstå et ekko når bølgene treffer kroppsvev med ulik tetthet (for eksempel ulikt ekko fra fettvev og benvev). Dette gir grunnlag for å fremstille et bilde. Vanligvis dreier det seg om levende bilder i svart-hvitt. Hva undersøkes? Termindatoen fastsettes på grunnlag av fosterhodets tverrdiameter, eventuelt magediameter og lårbenslengde målt med kjente gjennomsnittsmål. Ved å observere hjerteaktivitet med ultralyd kan man fastslå at fosteret lever. Man kan også se om det er ett eller flere fostre. Det foretas en ultralydscreening av fosterets kropp og organer. Morkakens beliggenhet og mengde fostervann vurderes. Man kan eventuelt fastslå fosterets kjønn. Ultralydundersøkelse gjøres også utover denne ene rutineundersøkelsen, for eksempel ved mistanke om dårlig vekst hos barnet, uregelmessig fosterlyd, eller ved blødning." Når det gjelder uke-telling skjønte jeg meg aldri helt på det. Legen og jordmor snakket konsekvent om eks. 12+5. Fikk aldri helt tak på om jeg da er i uke 12 el 13:-) så jeg forholdt meg bare til det de skrev på helsekortet der de angir hvilken uke det er. Lykke til videre med svangerskapet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8542878-ultralyd-og-termin-noen-som-vet/#findComment-8546815
Linn2007 Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mars 2007 Hei, Takk for svaret :-) Sa du til legen eller jordmor at den nye terminen din innebar at du måtte ha blitt gravid før du fikk mensen? Jeg snakket nemlig med en jordmor om dette i dag og fikk beskjed om at dette gadd hun i hvertfall ikke å diskutere med meg og om det var noe som var usikkert var det i alle fall min eggløsning... utrolig irriterende måte å svare på i alle fall... Skal på nakkefoldscanning i morgen, så det har liksom litt betydning hvor langt jeg er på vei... :-( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8542878-ultralyd-og-termin-noen-som-vet/#findComment-8547116
Linn2007 Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 8. mars 2007 Nå sjekket jeg helsekortet mitt - og der står det faktisk 12+6... Samme som gynekologen sa... Helsekortet er fylt ut av fastlegen uavhengig av gynekologens undersøkelser, så er det mulig at de har en annen måte å telle på? at uke null er uke 1 for eksempel...? Helt utrolig vanskelig å bli klok på, dette her... Fastlegen min satt med det der plasthjulet og telte seg frem på den måten... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8542878-ultralyd-og-termin-noen-som-vet/#findComment-8547288
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #5 Del Skrevet 8. mars 2007 hei så ikke før nå at du hadde lagt inn nytt spm....kanskje du ser det før du skal på scanning imorgen:-) Spurte ikke på ordinær ul, men snakket med jordmor der jeg gikk til kontroll om ny termin. Sa at det var for tidlig, ble flyttet to el tre uker frem, husker ikke helt. Hun forklarte det på den måten jeg prøvde å videreformidle i forrige innlegg. UL-terminen går på fosterets mål i ca uke 18, og har sånn sett ikke noe med når unnfangelsen skjedde. Kan ikke si at jeg skjønner helt;-) Jeg gikk jo inn til ultralyden i uke 18 og kom ut i uke 21, haha. Jeg gikk til sv.kontroll til en hyggelig jordmor hvor jeg fikk spørre om det jeg ville, så jeg syns at det er unødvendig at de svarer slik din jordmor gjorde. Selv tok jeg fostervannsprøve som skal tas mellom uke 13 og 15 tror jeg, prøven ble tatt i uke 14 og sett i ettertid (etter at ul-termin var fastsatt) var jeg jo da egentlig i uke 17. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8542878-ultralyd-og-termin-noen-som-vet/#findComment-8549258
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #6 Del Skrevet 8. mars 2007 dette svaret er til ditt spm 2:-) tror legene bruker det plasthjulet for å finne menstermin frem til ultralydterminen er fastsatt. Etter at jeg fikk ny termin satt legen min fortsatt med det hjulet, men da regnet hun seg tilbake fra termindatoen isteden for å regne fremover hvis du skjønner. Man blir snakket litt over hodet på som gravid til tider:-) Men vet at de regner dager og uker fra siste mens. Hvis du har syklus på 28 dager vil du være 4 uker på vei hvis du tar testen på den dagen du skulle hatt mensen, selv om fosteret da er 2 uker gammelt. Enig i at det ikke er lett.... Lykke til m scanningen imorgen!!! Håper du ser dette svaret da:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8542878-ultralyd-og-termin-noen-som-vet/#findComment-8549297
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2007 #7 Del Skrevet 9. mars 2007 Fostervannsprøve tas ikke før uke 15. Hvis det viser seg at du er 15 uker eller mindre ved ultralydundersøkelsen før fostervannsprøven tas, vil du få ny time senere for å ta fostervannsprøve. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8542878-ultralyd-og-termin-noen-som-vet/#findComment-8551425
blid og fornøyd! Skrevet 16. mars 2007 #8 Del Skrevet 16. mars 2007 vil bare klare opp i dette med uker; Når du er i f.eks uke 12, er du 11 uker + eventuelle dager på vei, terminen er 40+2, altså i uke 41. Når det gjelder termin dato, er det som noen sa tidligere her det ordinær ul i uke 18 som fastsetter dette, nesten uansett hvor sikker du er selv på unfangelses dato. Men 40+2 (282) gjelder bare hvis du har hat regelmessig menstruasjon med 28 dager syklus, lengre syklus=lengre svangerskap. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8542878-ultralyd-og-termin-noen-som-vet/#findComment-8654149
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå