Gå til innhold

Trenger amme hjelper nå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. og vil hellst ikke ha svaret "bare fortsett og prøv og bruk nesesprayen din". Det er nemlig det hs sier... Ahh.. blir gal.

Datteren min på 6.5 uker har i ca 2 uker nå hatt problemer med og spise. Blir bare verre og verre. For og forklare litt lett så er det sån at hun spiser ca 2 minutter og så begynner un og hyle, veiver i armer og bein, mister taket om puppen og hyler fordi hun vil ha mere mat. Tok dette opp med hs, og kom da frem til at det var pga treg utdriving. Så fikk jeg nesespray og fikk besked om og reise hjem, forstette og prøve og komme tilbake for og veie om 2 uker... Dette var på tirsdag og jeg har prøvd og prøvd og brukt nesespray, men det hjalp bare et par ganger og så har det bare blitt verre og verre.!! Blir helt gal snart.

Prøvde ringe hs isted men da hade dem stengt kl 11 idag.. Åååhhh...

Trenger seriøst hjelp her

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer du å amme mens du går med henne? Prøv det - det hender det roer de nok til at de fortsetter å kose seg med puppen. Sett gjerne på noe koselig musikk og dans litt med henne på puppen, om det blir tungt for deg kan du ta en duk eller laken og lage et slags stort fatle til støtte for armen din og delvis kroppen hennes.

En annen ting: Sørg for at utdrivingsrefleksen kommer i gang før du legger henne til. Stimuler brystvorten og evt. bruk spray først.

Gi tilbakemeldinf om hvordan det går, så skal jeg sjekke innom her senere også.

Lykke til fra fjummsi

Skrevet

Har du prøvd å stimulere brystknoppene litt før amming, rulle de mellom 2 rene fingre til det drypper melk. Eller tatt en varm dusj før du ammer, druket en god varm kopp med amme te eller f.eks solbærtoddi.

Har hun skikkelig sugetak? Ser du om hun svelger før hun begynner å kave. Kan hun ha svelget luft så hun trenger å rape litt før du prøver igjen?

Hva har du prøvd....

ps er ikke ammehjelper

Skrevet

Har prøvd alle mulige amme stillinger, ligge, sitte stå, ja allt.

Har prøvd nesespray, + stimulering.

Føler egentlig at jeg har prøvd det meste.

Har prøvd og la henne rape imellom men det hjelper ikke.

=/

Skrevet

Hvordan er det med vektøkningen? Er hun hvit i munnen?

Skrevet

Fårstår jeg det rett. Hun tar puppen er rolig og så plutselig etter noen minutter er hun urolig.

Og du har ammet henne i ulike stillinger og det hjelper ikke? Har du prøvd å bytte til det andre brystet når hun blir urolig. Ha et varmt klede på det brystet som ikke er i bruk og så bytte -bytte -bytte?

Skrevet

tidligere har hun gått opp ca 350gram på en uke. Men nå hade hun bare gått opp 400 gram de siste 2 ukene (sirka så lenge problemene har vart også) Men de på hs ville ikke høre på meg når jeg sa hun spiste mindre en hun pleier. fordi dem mente hun hade gått opp greit. Så skulle bare komme tilbake om 2 uker igjen og veie.. Var der på tirsdag.

dem sjekket munnen hennes på 6 ukerskontrollen påtirsdag og sa ingenting om at det var noe feil der.

Skrevet

Hvis hun er hvit på tungen eller i munnen, så kan hun ha trøske/sopp og det kan klø og svi når hun dier. 200g opp i uken er tilstrekklig, men jeg forstår at du bekymrer deg siden hun har gått opp så mye før. Du kan selv dra å veie akkurat når du vil (det gjør jeg), det gir ro i sjela =)

Hvor mange våte bleier har hun i døgnet?

Skrevet

Hun er ikke vit i munnen/tungen.

Er 5-7 våte bleier i døgnet sirka

Skrevet

Da får hun nok mat, kanskje hun rett og slett spiser veldig raskt. Og at hun egentlig er fort mett, selv om det virker som om hun fortsatt er sultent. Babyer lærer seg raskt å suge mere effektivt etter fødselen, og noen bruker bare 3 min på å bli mette. Av morsmelk, så blir de raskt sultne igjen, så du kan jo tilby puppen igjen etter 1 times tid, etterhvert vil magesekken bli større og romme mere.

Skrevet

Det jeg mente var at hun kan være mett men ha fortsatt behov for å suge....tar hun og suger på fingeren din?

Skrevet

nei hun er IKKE mett etter 3 minutter. Det er jo det som er problemet!

Skrevet

Unskyld. Ikke meningen og bli sint. Er bare litt frustrert her jeg sitter. Unskyld.

=)

Skrevet

Hm og du har prøvd å roe henne for så å starte på nytt igjen? Er du forholdsvis uthvilt og spiser godt? Utdrivingsrefleksen kan påvirkes psykiskt. hvis jeg ser en pumpe f.eks så stopper melken omtrent umiddelbart. Hvis jeg derimot får slappet godt av, et glass brus og noe enkelt og ammetåkevennlig på tv så kommer melken igjen.

Føler du foresten at du har spreng? Og du har prøvd å amme liggende på sengen med lys slukket og verden helt stille.

Noen babyer har foresten halsbrann mens de spiser og kan da bli veldig urolige på puppen. men du hadde vel prøvd å amme henne i minst 45graders vinkel....

fjummsi kommer sikkert snart tilbake, hun har stor kompetanse og kan sikker hjelpe deg videre...

Skrevet

Føler ikke noe spreng nei.

Har prøvd allt av ammestillinger.

Men får vl håpe fjummsi har noe bra råd. =)

Skrevet

Jeg oppfattet deg ikke som sinnt, bare frustrert...kjenner igjen det selv =)

Blir frustrert jeg også på dine vegne....dette skal vi ordne. De ordentlige ammehjelperne her er kjempeflinke og har sikkert bedre råd enn meg.

Foresten når tar du nesesprayen? hvor mange minutter før ammingen?

Noen babyer liker den raske strømmen som kommer først og så blir de sinte når det går tregere etter noen minutter.

Skrevet

Foresten, har du prøvd å pumpe deg og gi henne det på kopp for å stagge sulten, for så å legge henne til igjen når hun er litt roligere. Det er ikke vits i å legge henne til puppen hvis hun skriker.

Skrevet

Har prøvd allt som er. =/

Føler meg litt hjelpesløs her. =/

Skrevet

Jeg forstår at du føler deg hjelpeløs, men siden hun har både tiss og går opp så mye i uken så behøver du ikke å være bekymret for at hun ikke får i seg tilstrekklig med mat. Selv om hun ville hatt enda mere. Det hadde vært noe helt annet om hun gikk ned i vekt og alle bleier var tørre. Hvor mye bæsjer hun foresten? og hvor ofte...

Skrevet

Noen ganger hver dag. Noen ganger med 1 - 2 dagers mellomrom. Og når hun gjør det så er det gjerne et par ganger på samme dagen.

Skrevet

For et strev!

La oss ta eliminasjonsmetoden her. Din lille har altså gått opp noe helt enormt (150g i uken er ellers meget respektabelt!) i begynnelsen, nå går hun opp sånn omtrent bra middels.

Har du noe peiling på hvor mye hun tar på sine to minutter? Har du forsøkt å veie (klær og alt), amme og veie igjen? Tar hun bare et bryst av gangen?

Gulper hun mye? Er det tydelig at hun foretrekker å være oppreist enn å ligge?

Hvordan er bæsjebleiene?

Har du forsøkt å stappe inn en sutt mellom puppen og barnet når hylinga starter? Og ha barnet i ammeposisjon en stund til?

Skrevet

Til vanlig spiser hun fra begge men nå alltså bare ca 2-3 minutter fra den ene puppen.

Gulper nesten ikke. Har ikke mye mageknip/luft i magen.

Dem ser ut helt som vanlig. og hvor ofte står her over.

Hun godtar ikke smokken nei. Hun viser tydelig at hun vil ha mer mat.

Og gir vi henne flaske når hun har spist på puppen til hun begynner og "tulle" så spiser hun godt.

Skrevet

Kan være at hun er litt sugeforvirret. At hun heller vil ha tåteflasken, siden melken kommer raskere fra den. Du kan prøve å gi henne pupp når før hun blir sulten og mens hun er litt døsig. Du kan også skifte flaskesmokk til en med sakte flyt så hun blir mere vent til puppens sene flyt. Evt prøve hjelpebryst, men det vet expat mere om...

Skrevet

Nei jeg trur ikke hun er sugeforvirret. Hun skjønner godt hvordan hun skal suge. Klarer det fint første minuttene. Så akkuratt det trur jeg ikke er problemet her.

Hjelper ikke om jeg gir henne puppen før, det samme skjer uansett.

Hun har heller ikke fått flaske mange gangene, og problemene begynte før hun begynte og få flaske iblandt.

Problemene begynte først og derfor har vi etter det gitt flaske et par ganger for og være sikkre på at hun får nok mat.

Skrevet

Snuppa mi er 3 måneder og er tidvis slik som din. Hun suger noen minutter så begynner hun å kave slik at hun ikke får tak. I begynnelsen ga jeg raskt opp, men hun ble jo sulten igjen etter 30 minutter. Det viste seg også at hun ikke gikk opp tilstrekkelig så bi begynte med mme. Da ble problemet bare verre, jeg ga opp og melka mi forsvant nesten.

Eneste grunnen til at melka mi ikke forsvant helt er at jeg er sta, staere enn jenta:) Løsningen når hun tuller er å stappe smokken i munnen på henne når hun slipper, la henne suge noen sekunder på den for så å bytte ut smokken med puppen. Dette gjør jeg somregel 2-3 ganger før hun godtar puppen. Nå skjer det sjeldnere og sjeldnere:)

Jeg vet du sier hun ikke tar smokk, men prøv med rund smokk som du vipper opp mot ganen hennes. Det var slik jeg fikk Sigrid til å ta smokk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...