Gå til innhold

Stjernekikkere, igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en stjernekikker sist gang, måtte bruke både tang og vakum. Stakkars gullet mitt satt skikkelig fast. Noen som kan fortelle om sin stjernekikker- fødsel?? Håper jeg slipper det denne gangen!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde ei stjernekikker, men slapp unna vakum og tang. Men jeg brukte over en time på å presse henne ut og jeg måtte sy noe, men revnet ikke så mye mer enn gjennomsnittet tror jeg.

Jenta mi fikk merke i panna si, kom ut med en stor kul i panna som jeg ikke rakk å se, bare mannen min, for hun måtte rett i kuvøse en times tid, hadde fått fostervann i lungene, men var ikke dramatisk. I dag, litt over ett år etter, så synes nesten ikke merket i panna, bare når hun gråter eller anstrenger seg veldig.

Skrevet

Min jente kikket på stjernene. Hun ble forsøkt forløst vha både vakuum og tang, uten hell - endte med hastesnitt. Hun kom ut med brukket nese. Den ble rettet på på sykehuset da hun var to dager gammel. Det tok litt tid før den ble helt fin - i dag synes det ikke at hun fikk litt hard medfart i starten.

Skrevet

hei!

jeg hadde hatt pressrier i 1 time og ventet på lege som skulle komme og hjelpe meg (med enten tang eller vakum, ikke vet jeg). det var veldig travelt og begge legene som var på vakt sto i operasjon...

rommet ble plutselig fylt med mennesker, og alle sto bare å ventet rastløst. jm var hos meg hele tiden og ga meg beskjed om å bare fortsette å presse. dryppet ble skrudd på fullt og pressriene kom tett som haggel. etter ytterlige 30 min var jeg så sliten og i ferd med å gi opp, men bet tennene sammen. jeg presset og presset, og klarte etter enda noen minutter å få trykket ut knøttet som satt så fast, stakkars. han kom som et skudd!! på en pressri, hele han!! DET var deilig det!! alle ledninger og skjorten min ble revet bort og han ble lagt på brystet mitt. da kom tårene, både hos mammaen, pappaen og jordmor. :)

det var en utrolig lettelse å klare det selv, fikk også mye skryt da. det ble ingen bakhodefødsel, han kom med issen først, og hadde bare lagt å stanget nede i bekkenet. håper det blir bakhodefødsel denne gang. :)

Skrevet

Min stjernekikker lå i ekstrem ansiktspresentasjon, dvs med sin rygg ut mot min mage og ansiktet ut.. Det oppdaga de etter 1/2 time pressrier, og han ble i hui og hast tatt med ks (etter at halve sykehuset hadde vært og kjent oppi der). Det ville vært farlig for både meg og han og føde vanlig visstnok.. Jeg ville blitt veldig ødelagt og fått en nesten "umulig" fødsel, og guttens nakke var veldig utsatt..

¨Gikk bra til slutt da, selv om babyen var veldig stressa og bæsja i fostervannet + drakk det etterpå.. Måtte ut på nyfødtintensiven og lå der til neste dag. Kom seg fort. Må legge til at jeg ble igangsatt 14 dager over termin, og åpningen gikk altfor fort slik at baby ikke fikk skrudd seg ned i fødselskanalen..

=)

Skrevet

Jordmor merket ganske tidlig i fødselen at barnet var stjernekikker, men valgte av mystisk grunn å ikke si noe til oss. Fikk bare beskjed om å ligge sidelengs under veene. Etterpå sa hun at det var i håp om at han skulle snu seg. Måtte ligge under hele fødselen pga igangsettelse, mye overvåkingsutstyr som skulle på plass. Pressveene varte i 2 timer, da legen var på vei med tang/vakuum prøvde de en siste utvei ved at en jordor la seg på magen min og brukte kroppsvekten sin til å hjelpe til å få barnet ut. Og ut kom han. Med en helt vannvittig hevelse i panna, så rett og slett hjerneskadd ut. Ble livredd da jeg så han, men dette ble borte i løpet av bare noen dager. Det som var verre var at han hadde fått en nakkeskade, så ble mye øvelser, tøying, fysioterapi og legetimer før vi endelig kom til manuellterapeut. Da ble han bra på en behandling (!). Og nå er alt bra, bortsett fra en økende følelse av panikk foran neste fødsel....

Skrevet

Min forrige var også enstjernekikker. Pga. dåårlig fosterlyd måtte jeg kobles til overvåkning og ligge helt stille på en side med ene beinet opp under hele åpningsfasen (tok gudkjselov ikke mer enn 5 timer). Hver gang jeg prøvde å bytte stilling falt pulsen på babyen dramatisk...Hvorfor visste de ikke. De viste at hun lå med ansiktet fram, men håpet hun ville skru seg riktig vei, somde fleste gjør. Men neida!! Pressingen tok selvfølgelig laaaaang tid, og babyen stod fast. Dette var en veldig travel natt på føden så alle fødselslegene og jordmødrene var opptatte med hver sin fødsel. Jormoren min ringte etter hjelp flere ganger uten at noen kom, til slutt stoppet pulsen på babyen opp og det ble hastverk. Jordmor klippet opp ganske mye, ( det var ikke tid til bedøvelse) barnepleier la seg tvers over magen, og jeg trykket det jeg kunne, og da kom hun ut. Pustet ikke og trengte hejlp til å komme igang, men det gikk bare noen få minutter så var alt greit.

Det jeg lurer på om dere andre tenker på, er hvorvidt dere vil føde normalt en gang til hvis dette barnet ligger i samme stilling? Jeg må innrømme at jeg er skremt, og tenker en del på om jeg skal skrive brev til føden og be om mulighet for ekstra oppfølging og raskere reaksjon hvis dette barnet ligger på samme måte...? Hva tenker dere???

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å føde en stjernekikker denne gang!! Om de finner ut at barnet ligger på samme måte SKAL jeg ha KS. Jordmoren min er heldigvis enig!! Lillegutt ble tatt med både vakum og tang, mye klipping og han var i veldig dårlig form en hel uke etter på. I hode med åpne sår og i rygg/nakke. Fikk smertestillende og ville ikke ha pupp eller kos.. Skikkelig trist opplevelse. Håper jeg kan føde normalt denne gangen, vil jo ikke ha KS heller...

Skrevet

Ønsker heller ikke å føde en stjernekikker igjen. Ble skremt med tanke på at han ble skadet under fødselen, tenk hvor ille det kunne gått? Synes dessuten det er helt på kanten at de ikke informerte meg som skulle føde om at han lå sånn, de visste det jo lenge.

Skrevet

Kan noen være snill og fortelle med hva Stjernekikker er ???

Skrevet

Vanligvis kommer barn med ansiktet ned, bakhodefødsel. Stjernekikkere har nesa opp i været, forhodefødsel. Skaper litt problemer fordi fontanellene ikke blir klemt sammen, så barnet bruker mer plass.

Skrevet

Ah, I see.. takk for svaret :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...