Gå til innhold

hvor mye skal små barn "overvåkes" i barnehagen?

Anbefalte innlegg

jeg var i barnehagen klokka halv ti med vesla i dag, da var det en person på jobb i barnehagen. avdelingen har plass til 18 barn, men alle var ikke der- regner med de var 10-11 stk da jeg gikk.

det er en avdeling med barn fra 2 til 6 år. den har to lekerom, det ene er mer som et kjøkken, det andre som et lite soverom, med en dør som kan lukkes (dette er i oslo, så det er i en bygård).

jeg regner med (håper!) det kom flere på jobb etterhvert, som alle andre barnehager sliter vel denne med sykdom etc.

men det jeg reagerte på, var at ingen fulgte med de små barna som lekte helt alene på det lille rommet, med døren lukket. de var tre jenter på 2-3 år som ikke ble fulgt med. hva om noe skjer der inne? jeg aner ikke om det finnes rutiner på å stikke innom og se innimellom, men etter hva jeg har sett tidligere, tror jeg det bare skjer når avdelingslederen er på jobb, og hun er ofte syk. de andre som jobber der er ikke utdannet, og virker atskillig slappere i forhold til rutiner (selv om de gir barna god omsorg).

er det vanlig å overlate så små barn til seg selv? regner med de andre barna sier fra om en blir lei seg eller lignende, men hva vet man om det, egentlig? jeg fikk en skikkelig guffen følelse da jeg gikk derifra i dag.

har noen en kommentar til dette, blir jeg glad.

Fortsetter under...

Jeg er ped leder på en avdeling med 18-19 barn fra 3-6 år. Vi har et rom hvor barna får lov til å lukke døra og være alene. Barna har jo behov for dette innimellom. Men vi vurderer selvfølgelig hvilke barn som kan være i et rom med lukket dør (uten at vi ser dem), og hvilke aktiviteter de får holde på med der. Det er jo ikke bare alderen på barna som avgjør, men også hvordan barna fungerer blandt hverandre. Uansett hvilke barn som er inne på rommet, så ser vi inn til dem ganske ofte. Jeg synes vi må ha en viss oversikt over hva de holder på med.

Jeg synes dette er noe du godt kan spørre ped.leder eller de andre om. Hvis du er usikker på hva som foregår der, eller om de voksne har oversikt, så synes jeg du skal ta det opp.

At det bare var èn voksen tilstede da du leverte, kan jo ha ulike grunner. Kanskje var den andre på do, på morgenmøte, et ærend ute på kontoret osv osv. Hun kan jo uansett ikke være alene hele dagen. Spør om dette også davel, om det er færre voksne på jobb i dag. Det synes jeg det er ok at du spør om. Er jo uansett ikke de som faktisk er på jobb sin skyld at de er alene, eller at det mangler folk.

I barnehagen jeg jobber ( 18 barn 3-6 år) har vi også et rom hvor barna kan få være for seg selv. Som det blir sagt her så har barna behiv for å få være litt alene uten at de voksne skal være der hele tiden. Men selvfølgelig titter vi inn døra med jevne mellomrom for å se hva de holder på med og om alt står bra til.

Det med at det bare var en voksen på avdelingen da du leverte kan jo være av flere grunner. På den tiden er det som regel morgenmøte, ped.ledermøter eller som sagt at de andre kan være på kontoret, på do eller at noen er syke og at det kommer folk kl hvert øyeblikk.

Men det beste er at du spør, da får du i alle fall svar. Kommunikasjon....det er viktig det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...