Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #1 Skrevet 8. mars 2007 Vi har ulike måter å stave navnet på, og lurer på om det er dumt å ha et æ, ø, å navn istedet for en internasjonal vri, som feks Eystein istedet for Øystein. Hva tenker dere? Er det enklere å unngå æ, ø og å?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #2 Skrevet 8. mars 2007 Det kan være enklere i mange sammenhenger ja. I disse data-tider er det jo mange steder man ikke kan bruke æ ø og å. Men det løser man jo ved å skrive ae, oe og aa... Spørs på hvilket navn det er, og om det passer til å skrives med internasjonal vri da. Eystein går fint an spør du meg :-) Men så var det uttalen da... Det kan være gunstig å skrive navnet slik man uttaler det også. Og spesielt hvis det er et vanlig navn man skriver med æ ø eller å. Overalt hvor man ringer og må oppgi navnet sitt er det enklest hvis det skrives rett frem. Ellers må man alltid si f. eks Eystein med E, ikke Ø... Det kan bli litt tungvindt... Nei, her er det både for og imot... Jeg ble ikke enig med meg selv hva jeg syntes var best...
septermor Skrevet 8. mars 2007 #3 Skrevet 8. mars 2007 av prinsipp mener jeg at dataalderen skal tilpasses oss og ikke omvendt. Velg navn etter smak, sier jeg.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 8. mars 2007 #4 Skrevet 8. mars 2007 Hvis barnet bor i Norge blir det nok MYE oftere han må stave og forklare navnet her, om han har en slik variant, enn han må stave og forklare navnet i utlandet om han har navn med en norsk bokstav. Så jeg tror det vil være enklest å skrive navnet på "vanlig" måte.
shr&e&lillesusanne Skrevet 8. mars 2007 #5 Skrevet 8. mars 2007 Veldig enig med over her. Noeav særpreget i språket vårt er disse tre vokalene. Er ikke det bare fint, da? Har en bror som heter Øystein, han er vår øyensten, ikke eiensten =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå