Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #1 Skrevet 7. mars 2007 Hadde et innlegg tidligere om stikking/smerter i brystene. Har nå vært hos lege som ikke kunne si hva det var. Babyen har ikke belegg på tunga, så sopp ble utelukket. Smertene sitter helller ikke i brystvorta, men oppover i brystet i melkekjertlene. Smerten er ikke konstant, men kommer som stikk/brann innimellom. Tar jeg oppover langs melkekjertlene så er de veldig ømme og vonde, både på utsiden og innsiden av brystet. Noen som har vært borti noe lignenede? Er veldig bekymret. (legen mente det var tilstoppede melkeganger, og anbefalte meg å punpe etter amming. Har gjort dette uten at det hjelper. Føler ikke at legen fant årsaken til smertene, som kjenners mer ut som en infeksjon spør du meg)
Piruett Skrevet 7. mars 2007 #2 Skrevet 7. mars 2007 Det du beskriver er veldig likt det jeg sliter med for tiden. Jeg hadde veldig såre brystvorter de første ukene (babyen er 5 uker). Det har stabilisert seg, og nå synes det ikke at de er såre. Men det gjør fortsatt vondt. Stikker og brenner på en måte. Delvis under amming, men også etterpå, mere eller mindre til neste amming... Babyen min har ikke hvitt belegg i munnen heller. Kan det være sopp uten at det vises kanskje? Eller går ikke det ann? Jeg skal til lege neste uke på 6-ukerskontroll. Skal ta det opp da. Flere her med erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #3 Skrevet 7. mars 2007 Er det selve brystvorta som brenner? Hos meg er det nemlig oppover i brystet. Kan man ha sopp uten at det synes på brystvorta? Noen ganger blir den litt hvit ytterst, men så går den tilbake til rød igjen.
Maja i Moss Skrevet 7. mars 2007 #4 Skrevet 7. mars 2007 Søk på Raynauds fenomen på Google eller les om det på Ammehjelpas sider og se om det passer på deg
Expat Skrevet 7. mars 2007 #5 Skrevet 7. mars 2007 Det store spørsmålet er om du fikk gi dyrkeprøve hos legen? Det hender man får betennelse i melkegangene uten at det er tilstopping. Gå dit og gi melkeprøve i morgen hvis du ikke fikk gitt i dag!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #6 Skrevet 7. mars 2007 Betennelse i melkegangen - altså ikke det samme som brystbetennelse? Jeg er nemlig ikke dårlig på noen annen måte enn smertene/brenningen i puppene. Vil en dyrkeprøve gi svar på en evt betennelse i melkegangene, eller gir de kun svar på sopp? Vet du hvordan dette behandles (betennelse altså)? Og hva er årsaken til det? Ufattelig vanskelig å få time hos legen. Tror du jeg kan avgi melkeprøve på helsestasjonen?
Expat Skrevet 7. mars 2007 #7 Skrevet 7. mars 2007 Jo, det er det samme. Dyrkeprøven kan gi svar på begge. Betennelse behandles med antibiotika, sopp behandles med soppmedisiner. Har du sopp (eller talent for det) nå andre steder?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 7. mars 2007 #8 Skrevet 7. mars 2007 Se på brystvortene dine når det skjer. Blir de hvite, blå eller lilla (hele eller deler av de). Skikkelige vasospasmer kan nemlig gi slike smerter, og da ikke bare i brystvorta, men langt oppover i brystet. Jeg vet, for jeg sliter skikkelig med det om dagen! Brennende, stikkende smerter som får tårene til å sprette og gjør meg kvalm!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 7. mars 2007 #9 Skrevet 7. mars 2007 Har forresten bilde liggende på albumet mitt - skal etterhvert få tatt bilde av den blå-lilla fasen også. Det ser helt sykt ut!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #10 Skrevet 8. mars 2007 Brystvortene kan bli hvite innimellom ja, men ikke andre farger. Smertene kommer innimellom, men hvis jeg kjenner oppover melkekjertlene så er det ømt hele tiden (samme type smerte som den som stikker). Det er altså ikke relatert til selve ammingen. Hvis det er en betennelse så ville jeg vel fått feber, eller ??? Er nemlig i fin form ellers.
Gjest Skrevet 8. mars 2007 #11 Skrevet 8. mars 2007 Jeg har sånne smerter, hvis jeg har hatt spreng på forhånd. Hvis jeg har hatt spreng om natten kan jeg ha sånne smerter på utsiden og innsiden av puppen lengs melkekjertlene i flere dager etterpå. Som en slags vond stølhet.....kan det være det? Har du hatt brystspreng i det siste? Har du noen kuler?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #12 Skrevet 8. mars 2007 Nå har jeg vært på helsestasjonen og tatt melkeprøve pluss fått resept på behandling mot sopp. Gir ikke smertene seg skal jeg komme tilbake om 14 dager. Veldig godt å bli tatt seriøst - er ikke imponert over fastlegen og hans/hennes manglende kompetanse. Gadd ikke engang ta noen prøver av meg samtidig som han/hun gav uttrykk for at han7hun ikke visste var det var. Ikke rart man blir urolig... Fikk kjempegod hjelp på helsestasjonen. Takk til deg Expat for gode inspill - og også til dere andre :-)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2007 #13 Skrevet 9. mars 2007 ring ammehjelpen du må gjøre det.... http://www.ammehjelpen.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå