Gå til innhold

flere som har lavt blodtrykk og er svimmel+kvalm?


L-O-V-E&prinsen+spireimagen:)

Anbefalte innlegg

huff har akkurat kommet hjem fra jobb og holdt på å besvime mange ganger i løpet av vakten. Helt forferdelig. Var dette svangerskapet egentlig begynte med... At jeg ble svimmel (svimte av )og var meget kvalm..

Har blod trykk på 50 over 100 og det har vært store svigninger i trykket for å si det sånn...

Flere som har det slik?

Hvilket blodtrykk har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt lavt blodtrykk tidligere men ikke sjekket det på en stund.Men jeg tror nok fortsatt det er lavt ja.I dag holdt jeg på å besvime i dusjen og har ofte blitt svimmel etter at jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. jeg vet åssen d er. var oxo sånn før jeg ble gravid. men beggynner å bli bedre egentlig. da jeg var i uke 8 hadde jeg 65 over 110, men i uke 10 hadde d steget til 75 over 113. men blir d ikke bare høyere når man er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at blodtrykket synker noe når man er gravid, men hvor lavt som er for lavt er vanskelig å si, det kommer an på hvordan blodtrykket til den enkelte. Jeg har også fått lavere,har nå ca 110/70, merker enkelte dager at jeg er litt svimmelmen ikke noe jeg ikke kan leve med. Har du snakket med legen din om dette? Kan jo ikke være særlig bra når det blir såpass ubehagelig og du svimer av i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun sier at jeg må passe på å spise ofte og lite... Og drikke masse vann. Det bare kommer over meg egentlig. Blir varm i hele kroppen (spesielt i ansiktet) og kaldsvetter i panna og ellers på kroppen. Da vet jeg at det er like før...

Skal ta opp problemet med jm når jeg får time der, men tror ikke det er så mye en kan gjøre? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Var sånn forrige gang...hadde 90/60, og var kvalm til 3. trimester, og hadde null matlyst. Svimte aldri av, men jeg unngikk jo situasjoner der jeg ikke kunne legge meg ned med engang. Så ofte sånne sølvstjerner, selv når jeg lå i senga. Jordmor tok meg selvsagt ikke på alvor...det har jeg skjønt i etterkant. (Hadde ikke internett da jeg var gravid med snulla, så jeg visste ikke hva som var normalt eller ikke...dette vet jeg jo nå)

 

Så den her gangen har jeg tatt forhåndsregler angående kvalmen, og det ser ut til at det fungerer. Jeg har også etterlyst tips angående lavt blodtrykk...det jeg fikk som svar var å spise lakris eller potetgull og drikke masse vann! Er salt i det som binder vannet, og da får man høyere blodtrykk. Så i det her svangerskapet har jeg mer energi selv om jeg føler meg ikke så bra til tider (men jeg sliter med søvnen da).

 

Håper dere andre kan få orden på kvalmen og blodtrykket...heldigvis er ikke lavt blodtrykk like alvorlig som høyt blodtrykk, og det går an å få det høyere ved enkle tiltak (i alle fall for meg...var mye høyere enn 90/60 sist jeg var hos legen, men da hadde jeg jo spist lakris like før jeg dro dit) Tror nok det er leger som har mest peiling på det her, så anbefaler en tur dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Er visst blind jeg...HI hadde jo vært hos lege! Men fikk du da tips om lakris og salta mat? Er jo umulig å ha noen som helst kontroll over måltidene når man er kvalm, så bare spis det du greier. Vann med isbiter eller knust is er faktisk noe mange gravide liker...er liksom mer fristende enn vanlig vann. (Blæh...nå fikk jeg lyst på det, men har selvsagt ikke isbiter klare!)

 

Du som besvimte nesten i dusjen...faktisk så var det der jeg var nærmest å besvime og da oppdaga jeg at det var værst når man er inni en liten dusj,- da blir det så mye damp at man får det vanskeligere for å puste, og det blir varmt rundt en. Så jeg skrudde ned temperaturen på vannet selv om dette var jo kjempekladt å dusje i...men det gjorde faktisk bedre,- blei mer oppkvikka og hverken kvalm eller svimmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for gode tips Riga..:)

Er ikke alltid enkelt å bli tatt på alvor, og hun nevnte ikke disse tiltakene som du snakker om... Skal kjøpe lakris nå jeg:))

Bra å høre om andre som har vært i samme situasjon fordi de forstår hvor plagsomt dette faktisk er... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig blodtrykket ditt er på 100/50, og ikke motsatt.

Får du i deg nok væske? Hvis man er dehydrert kan trykket bli lavt. Ved lavt BT er det ikke uvanlig og bli svimmel. Håper det går bra med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda det går bra, og gjør stort sett ikke annet enn å drikke. Fikk det målt i dag igjen og var 49 over 99.. Så har ikke økt noe særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:) jeg går til homeøpat og får akupunktur mot kvalme og føler at dette hjelper. Hun målte mitt blodtrykk og uttrykte; -hellan dussan, hehe. Det var rundt 90/60..lavt..hun anbefalte også lakris, men i små mengder! tenkte bare jeg sku si ifra, for jeg forsto det slik at for mye ikke var bra.. samtidig vil jeg anbefale på nattbordet: flaske med vann, saltstenger, og b-vitaminer:) gjerne et b-stress produkt med flere b-vitaminer i, c-vit og magnesium. Fåes på helsekost. Litt saltstenger og vann først, så en b-stress kapsel og vann, og gjerne litt til saltstenger, så begynner jeg å bli klar for dagen :D

p.s: homeøpaten er glad jeg er sykemeldt, og sier jeg ikke skal tilbake i jobb før jeg har sluttet med diare og oppkast.. det hjelper ikke med stress, vi må sove og hvile mye nå! krever mye å lage et helt nytt liv :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...